Hirdetés:

Helyi károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik, rugalmas és megbízhatóságot ígér a főképp flottatulajdonosok igényeinek kielégítésére tervezett Mercedes-Benz eSprinter. A gyártó nemcsak járművet kínál, hanem tervezési segédletet is a flottakezelőknek, amellyel kiszámíthatják összesített áramigényüket és megtervezhetik az üzemeltetést.

 Korábban már bemutatkozott a Mercedes-Benz eVito Tourer modell, most pedig a nagyobb testvére, az eSprinter következik. Ennek megfelelően, miután Németország hat nagyvárosában bemutatták a szaksajtónak, vállalkozások rendelkezésére bocsátják, hogy árut szállítsanak, építkezéseket kiszolgáljanak és szolgáltassanak vele. Egyben kipróbálhatják, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venniük járműállományuk átállításakor elektromos hajtásra, miközben az új eCharging Planner átfogó tanácsadó eszközként egészíti ki az eDrive@VANs ökológiai rendszert.

Furgonokban megszokottan az eSprinter bútorzata is háromszemélyes, habár nagyon korlátozott a középső hely lábtere

Alkalmazkodik a felhasználási profilhoz

A Mercedes-Benz az urbánus logisztika lehető legszélesebb spektrumára igyekezett alkalmassá tenni az eSprintert. Kezdetben zárt áruszállítóként kapható, 3,5 tonna össztömeggel és az azonos karosszériaméretű, belső égésű motoros Sprinterekével megegyező 11 köbméter maximális raktérfogattal. Villanymotorja az első kerekeket hajtja, csúcsteljesítménye 85 kilowatt, azaz 116 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 295 newtonméter.
Egyedi fuvarfeladatokra rugalmas teherbírási és akkumulátorkoncepció készíti fel. A 47 kilowattóra kihasználható akkukapacitással, a beépített kapacitás egyébként 55 kilowattóra, 168 kilométer a hatótáv, illetve 891 kilogramm a legnagyobb megengedett hasznos terhelés. Más prioritásokat vesz figyelembe az a változat, amely szerint a kihasználható akkukapacitás 35 kilowattóra (beépített: 41 kilowattóra), ez csak 120 kilométerre elegendő, viszont 1045 kilogrammra nő a maximális hasznos teherbírás.
Szintén a rugalmas üzemeltetést szolgálja az integrált gyorstöltési funkció, amellyel körülbelül 25 perc alatt növelhető nyolcvan százalékra a tíz százalékig lemerült energiatároló töltöttsége. A legnagyobb sebességet is az alkalmazási területnek megfelelően lehet konfigurálni: a maximális tempó nyolcvan, száz vagy százhúsz kilométer lehet óránként.
Az iméntieken el lehet tűnődni egy kicsit: az akku kapacitásának csak 85 százaléka használható ki, tíz százalék alá nemigen illik lemeríteni, és a gyorstöltés idejét, szokás szerint nyolcvan százalékig adják meg, mert efölött lelassul a folyamat. Ezek korántsem a Mercedes-Benz ügyetlenségét jelzik, hanem a lítiumion-akkumulátor tulajdonságait.

A Mercedes-Benz eSprinter főbb műszaki adatai
Villanymotor legnagyobb teljesítménye (kW):85
Villanymotor legnagyobb forgatónyomatéka (Nm):295
Legnagyobb sebesség (km/h):80/100/120
Áramfogyasztás (kWh/100 km):37,1–32,5
Hatótávolság (km):120–168
Hasznos akkukapacitás (kWh):35/47
Beépített akkukapacitás (kWh):41/55
Legnagyobb töltőteljesítmény, váltakozó áram (kW):7,4
Legnagyobb töltőteljesítmény, egyenáram (kW):80 (széria: 20)
Töltési idő legnagyobb töltőteljesítménnyel (váltakozó áram), Wallbox vagy töltőoszlop (0–100%):8 óra 47 kWh, 6 óra 35 kWh akkukapacitás esetén
Töltési idő legnagyobb töltőteljesítménnyel (egyenáram), gyorstöltő állomásnál (10–80%):kb. 25 perc
Raktér térfogata (m3):11
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg):3500
Hasznos teherbírás (kg):1045/891

Menet- és rekuperációs programok

Többféle lehetőséget kínál az eSprinter az elektromos járművek egyik legfontosabb diszciplínájában, a rekuperációs fékezésben is. Különféle szabályozási fokozatok, azaz D-, D, D+ és D++, állítják be lassításkor a mozgási energia hasznosítását akkutöltő áramfejlesztésre. Ezeket kormánykerék-billentyűkkel lehet a helyzetnek megfelelően konfigurálni. D- menetfokozatban mindössze egyetlen pedállal szabhatja meg a pilóta, előrelátó vezetési stílussal, a sebességet. D++ választásakor pedig szabadon kigurulva „vitorlázik” az eSprinter.

Kormánykerék-billentyűkkel lehet D-, D, D+ és D++ fokozatokban állítani a rekuperációs fékezés mértékét, így meghosszabbítható a hatótáv

Az E+, E és C menetmódok között programkapcsolóval lehet választani. Ennek megfelelően helyezi a súlypontot az eSprinter a különösen hatékony haladásra, vagy éppenséggel a nagyobb fokú komfortra, miközben azért például a minél hosszabb hatótávhoz igazítja a légkondicionáló berendezés működését. Hát igen, villanyautókban a fűtés-hűtés is az akkuról működik…
Az ilyen járművek előnye viszont a belső égésű motorosokkal szemben, hogy lassításkor és lejtmenetben is rekuperálással töltik az akkumulátort, míg amazok fékezésekkel vagy motorfékkel fecsérlik el az energiát. A pillanatnyi menetmód, illetve rekuperációs fokozat mindig látható a műszerpanelen. Aki odafigyel ezekre, az intelligens működési stratégia jóvoltából folytonosan optimalizálhatja a gépkocsi gazdaságosságát és hatótávolságát.

Modern, ergonomikus, egy kicsit hűvös hangulatú ez elektromos Sprinter vezetőjének munkahelye, egyébként a kezelőelemek csak minimálisan térnek el a dízelmotoros modellekétől

eDrive ökológiai rendszer  

Flottaüzemeltetőknek létfontosságú, hogy mielőtt fejest ugranának az elektromos fuvarozás bevezetésébe, pontosan elemezhessék a megvalósíthatóságot, a gazdaságosságot és a hatékonyságot. Döntő paraméterek a jellegzetes menetprofilok, fuvaridők, hatótávok és töltési idők – az egészet összességében kell átlátni. eDrive@VANs stratégiájával a Mercedes-Benz Vans felkészült az ilyen igényekre, ökológiai szisztémát hozott létre az egyéni mobilitási fordulat megkönnyítésére. Szolgáltatásának lényegi pontja a járműválasztási tanácsadás, a vállalkozók támogatása új eszközökkel, valamint az összesített üzemköltségek áttekintése.

Fordulatszámmérő helyett teljesítménymérő műszer. Az akkumulátor töltöttségét a központi kijelző mutatja egy sávdiagrammal

Melyek is ezek az eszközök? Már eddig is létezett a sokat segítő és sikeres eVan Ready App okostelefonos alkalmazás, és az eCost Calculator költségelemző, amelyekkel a vállalkozók és a gépkocsivezetők egy bizonyos időszak valamennyi megtett útjának elemzésével kideríthetik, hogy megfelel-e az adott alkalmazási területnek egy elektromos jármű – és, hogy milyen megtakarítások adódhatnak ebből.
Ügyfelekkel, főképp nagy flották tulajdonosaival, beszélgetve a Mercedes-Benz szakemberei felismerték, hogy fontos kérdés a töltési infrastruktúra: lehet-e egyszerre tölteni az összes elektromos gépkocsit a telephelyen? Elegendő ehhez az üzem jelenlegi áramellátása, vagy kiegészítő beruházásra van szükség? Hiszen az átállás fontolgatásakor egyaránt mérlegelni kell a szükséges invesztíciókat, illetve az azokat megindokoló megtakarításokat.

Customer Co-Creation programjával a Mercedes-Benz Vans bevonta az ügyfeleket a jármű és a kiszolgáló rendszerek fejlesztésébe

A Customer Co-Creation keretében a Mercedes-Benz Vans és az ügyfelek közösen fejlesztették ki az eCharging Planner internetalapú elemzőeszközt, amely éppen ezeket a kérdéseket válaszolja meg, három lépésben. Az eredmény az illető üzemre vonatkoztatva mutatja be a hagyományosról az akkumulátoros-elektromos járművekre átállás költségeit.
Az első lépés az energetika releváns körülményeinek feltárása: figyelembe veszi többek között a járművek méretét és számát, a jellemző üzemidőket, a potenciális energiafogyasztást és a helyi adottságokat a telephelynél. Szép, hogy szó sincs márkasovinizmusról: eCharging Plannerrel bele lehet vonni az elemzésbe más gyártmányú járműveket is, hiszen a töltési infrastruktúra érdemleges megtervezéséhez szükség van az akkumulátoros gépkocsik összesített számának ismeretére.
A második lépésben a konkrét alkalmazási helyzetre vonatkozóan az eCharging tisztázza, hogy mennyire használhatók fel a Mercedes-Benz járulékos szolgáltatásai és termékei, mint a Wallbox, vagyis a fali töltőszekrény, a Mercedes PRO szolgáltatásai és az Intelligens Töltésmenedzselés. A harmadik lépés a helyi adottságokat vonja be a számításba, például, hogy van-e szükség építkezésre a telephelyen, elegendő-e az elektromos hálózat teljesítőképessége, mekkorák a lehetséges terheléscsúcsok, vagy kell-e áramelosztót felszerelni.
Végül az eCharging Planner kiadja valamennyi felhasználó individuális eredményét, összeveti az átállás beruházási és üzemköltségeit a lehetséges megtakarításokkal, és kiszámítja a megtérülési időt.

Többféle töltési rendszert és berendezést kínál a Mercedes-Benz, kisvállalkozások és nagy flották igényeit figyelembe véve

Töltési infrastruktúra

Az elemzés és a tanácsadás mellett hardvert is ad a töltéshez a Mercedes-Benz. A kompakt és kiváló minőségű Wallbox Home szekrényt saját kiválasztott villanyszerelőjével, a helyi előírások szerint köttetheti be a hálózatba az egyetlen járművet üzemeltető vállalkozás. Ha kettőnél több gépkocsi van egy telephelyen, akkor a flottaüzemeltetőknek kínált választékból lehet szemezgetni, majd szintén egy kiválasztott partner bevonásával megoldani a töltőberendezés telepítését és későbbi karbantartását, fejlesztését.

Mercedes PRO connect, flottakezeléshez

Kezdettől fogva javukra válik az eSprinter üzemeltetőinek, különösen a flottaüzemeltetőknek a 2019 tavaszán bevezetett Mercedes PRO connect értéknövelő csomag, amellyel elektromos hajtású járműveket lehet integrálni a többi közé. Beletartozik például a „digitalizált eVan menedzsment” két szolgáltatása, amelyek egymás alternatívájaként alkalmazhatók. A „távvezérelt töltésigazgatás” lehetővé teszi a járművek temperálását, még az út megkezdése előtt. Ezáltal csökken a légkondicionáló berendezés akkuhasználata, illetve nő a hatótávolság. A Mercedes PRO connect App alkalmazással a gépkocsivezető a távolból programozhatja, mikor szeretne elindulni, és hogy kell-e temperálni a fülke belsőterét. A járművezető mellett a flottaigazgató is megkap minden szükséges információt az akku töltöttségéről és a klimatizálásról.

Az eSprinter 11 köbméteres rakteret kínál, vagyis az akkumulátorcsomag nem csökkenti a kapacitását az ugyanekkora méretű dízelmotoros változathoz képest, a teherbírás, változattól függően, 891 és 1045 kilogramm közötti

A Mercedes PRO connect akkumulátoros-elektromos furgonokat érintő másik segítsége az „intelligens töltéskezelés”, amellyel csoportonként töltetheti villanyfurgonjait a flottamenedzser, csökkentve az elektromos hálózat terhelését. Emellett beállíthatja az indulási időket és az előzetes klimatizálást, valamint lehívhatja az egyes járművezetőknél keletkezett adatokat. Az intelligens infrastruktúra ezek alapján vezérli csoportosítva az elektromos járművek töltését és előzetes lehűtését, illetve felfűtését.

Mindebből látható, hogy dízelmotorosról elektromos furgonokra átállni korántsem egyszerű ügy, alapos átgondolást és jelentős költségráfordítást igényel. Hogy mégis pozitív legyen a végeredmény, ahhoz nagymértékben hozzásegítheti a vállalkozást a Mercedes-Benz kidolgozott metodikája, sokféle szoftvere és hardvere, tehát az, hogy nemcsak járművet kínál, hanem komplett rendszert is a meghonosításhoz és a későbbi üzemeltetéshez. Így, csomagban kínálva, sokkal nagyobb a siker esélye, mindkét félnek.

Nemcsak járművet kap az eSprinter mellett döntő ügyfél, hanem teljes körű szaktanácsadást is az üzemeltetéséhez, beleértve a megfelelő töltési rendszer kiépítését is

Mercedes-Benz Sprinter felépítmények: Született ezermester

Európa-szerte előszeretettel választják a legkülönfélébb felépítményezők a Mercedes-Benz Sprintert, így az évente értékesített kétszázezer példány negyede fülke-alvázas kivitel.

ITK gyárbővítés és iskolabusz: Gyár- és kínálatbővítés

Újabb fontos állomásához érkezett az ITK Holding Zrt. fejlődése, ugyanis október 12-én ünnepélyes keretek között letette új beruházásának alapkövét, valamint bemutatta a Mercedes-Benz REFORM-S School iskolabuszt.