E mottóval küldi ki a nagyvilágba új Landtrek nevű pickupját a Peugeot. Többféle jelentést tulajdoníthatunk neki: élj nagystílűen, nagyvonalúan, nagy lábon, nagymenőként. Nagy üzletet remélnek tőle.
Nem más a Landtrek küldetése, mint erősíteni az oroszlános márka nemzetközi jelenlétét. Már a létrehozását sem korlátozták Franciaországra, kínai partnerrel fejlesztették, beszállítói között neves cégek vannak Európából, Japánból, az Egyesült Államokból. Erős típust akartak alkotni, hogy minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki maguknak az egytonnás pickupok szegmensének évente 2,4 millió darabos tortájából. Kezdetben Latin-Amerika és a szub-szaharai régió piacain vezetik be, Európába egyáltalán nem szánják, legalábbis jelenleg még nem.
A műfajt újra feltalálni nem kellett, nem is lehetne, maradtak a jól bevált sablonnál. A jármű feleljen meg professzionális és családi kedvtelési célokra egyaránt, sokféle változat közül lehessen választani! Akad tehát 4×2-es és 4×4-es hajtásképletű, rövid- és duplafülkés, valamint felépítményezhető fülke-alvázas kivitel, benzines és dízelmotor, igásló és többcélú modell. A járművel együtt tervezett és kipróbált tartozékok arzenálja teszi megfelelővé eltérő használati profilokhoz. Strapabírását és megbízhatóságát mindenféle terepen és időjárásban megtett kétmillió tesztkilométerrel biztosították.
Rövid és hosszú plató
Az efféle jármű eleve tehergépkocsinak minősül, tehát lényeges eleme a rakfelület. A külső fő méreteket a szokásos határok közé lőtték be, a duplafülkés 5,33 méter hosszú, a kétajtós 5,39. Szélességük egyöntetűen 1,92 méternyi, tehát a mottónak megfelelően tényleg nagy jármű kapitányának érezheti magát a vezető. A plató pedig a kategória legtágasabbja: a négyajtósén két Euro-raklap fér el, hiszen a kerékdobok között 1,22 méter széles az 1,63 méter hosszú és 1,6 méter széles rakfelület, a másikén pedig három, hiszen ez 2,43 méter hosszú. A teherbírás minden esetben meghaladja az egy tonnát, sőt, néhány változaté eléri az 1,2-et is, ami szintén derék adatnak minősül.
Ahogy illik, LED-es világítást, illetve tartozékok, például hűtőláda vagy szerszámok használatához 12 voltos csatlakozót kapott a rakodóterület. A munkajárművek megrendelhetők hátsó lökhárító nélkül, hogy például rönkszállításhoz 180 fokos szögig le lehessen nyitni a hátsó platófalat. Ami így sem fér fel, azt maximum háromtonnás utánfutóra pakolhatják.
Hajtásláncok földútra és városba
Az 1,9 literes, 16 szelepes, turbófeltöltős dízelmotor 150 lóerőt és 350 newtonmétert képes kifejteni, zaját és belső súrlódását görgős himbák mérséklik és hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóval dolgozik együtt. Kombinált tüzelőanyag-fogyasztását 7,8 liter/100 kilométerben adják meg. A benzines turbómotor 2,4 liter összlökettérfogatból hoz ki 210 lóerőt, illetve 320 newtonmétert, 9,8-11 literes tüzelőanyag-fogyasztás árán. Nyomatékát hatfokozatú, manuális Getrag sebességváltó, illetve Punch automata továbbítja, kézi kapcsolású, Sport vagy Eco menetmóddal.
Munkára a látványos fényezett lökhárító helyett a praktikus fényezetlen orr való
A 4×2-es változatban hagyományos elrendezésű, hosszú kardántengely vezet a hátsó tengelyhez. Minél jobban megterhelik a járművet, annál jobb a vonóerő átadása. Szokványos az összkerékhajtás konstrukciója is, 2,7-es áttételű terepfokozattal. E jármű hátsó differenciálzárját eLocker rendszer oldja ki automatikusan.
Ha kemény a terep
Még ha az ügyfelek jó része csak aszfalton jár majd a Landtrekkel, a tervezők komolyan vették, hogy ez egy terepjáró. A 4×4-es, kétajtós kivitel gázlómélysége 600 milliméter, az első/hátsó terepszög 30/26 fok, a rámpaszög 25 fok, de ezeknél is parádésabb a 42 fokos megengedett oldaldőlés (itt már kiveri az amatőr pilótát a halálos hideg verejték), illetve a sípályának is meredek, kilencvenszázalékos emelkedőt leküzdő képesség. Biztosra vehető, hogy az eladott példányok elenyészően kis hányadát teszik ilyen mértékben próbára. Ám, ha mégis, haspáncél, süllyesztett helyzetű fényszóró és robusztus szerkezet véd a sérülésektől, továbbá sokat segíthet a 360 fokos látószögű terepkamera is.
Mint egy személyautó
Csak a terepakadályokkal keménykedik a Landtrek, vezetőjével és utasaival nem. A műszerfalat uraló tízcolos érintőkijelzőt a Peugeot 508 inspirálta. A pilótát lejtmeneti sebességszabályozó, vontatmánystabilizáló, sávelhagyási figyelmeztetés, teljesen LED-es világítás és egy-négy kamera segíti.
A hátsó ülés variálhatósága páratlan az egytonnás pickupok mezőnyében: 60/40 arányban vagy teljesen lefektethető, és az utóbbi esetben száz kilogrammot lehet rárakni. Előre két különálló ülést rendelhet a vevő, közöttük kartámlával, vagy pedig – mit szólnának ehhez egy európai vizsgabázison? – háromszemélyes Multiflex üléspadot. Ha lehajtják a támla középső részét, kartámasz, asztalka lehet belőle, vagy ha így tesznek a jobb oldali támlával is, 75 kilogramm teherbírású rakodófelület alakul ki.
Még ha mifelénk nem is kínálják a Landtreket, figyelmet érdemel, mint jelzés egy jelentős márkától, hogy milyen irányban próbálnak kitörni. Latin-Amerikára és a Száhel-övezetre sem szokás mifelénk a prosperitás mintapéldájaként tekinteni, a Peugeot pedig éppen ott lát potenciált. És úgy tűnik, éppen a megfelelő járművel aknázná ki.
A Peugeot Landtrek főbb műszaki adatai | ||
---|---|---|
Méretek | ||
Modell | Szimplafülkés | Duplafülkés |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 5390/1963/1829–1835 | 5330/1963/1829–1897 |
Tengelytávolság (mm): | 3180 | |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1610/1630 | |
Rakfelület hosszúsága/szélessége (mm): | 2430/1638 | 1630/1638 |
Kerékdobok közötti távolság (mm): | 1220 | |
Szabad hasmagasság (mm): | 215–235 | |
Első/középső/hátsó terepszög (fok): | 30/25/26 | 29/25/27 |
Legnagyobb oldaldőlés (fok): | 42 | |
Mászóképesség (%): | 4×2: 40/4×4: 90 | |
Gázlómélység (mm): | 600 | |
Saját tömeg vezető nélkül (kg): | 1950–2060 | |
Hasznos teherbírás (kg): | 1135–1055, +75 kg vezető | 1075–945, +75 kg vezető |
Motorok | ||
Modell | Dízelmotor 4×2/4×4 | Benzinmotor 4×2/4×4 (4×4 aut.) |
Összlökettérfogat (cm3): | 1910 | 2378 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 110 (150)/4000 | 155 (210)/5600 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 350/1800–2800 | 320/2000–4000 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 80 | |
Sebességváltó | 6 fokozatú kézi kapcsolású | 6 fokozatú kézi kapcsolású (6 fokozatú automatikus) |
Menetteljesítmények | ||
Legnagyobb sebesség (km/h): | 172/171 | 182/176 (177) |
Gyorsulás 0–100 km/h között (s): | 14,9/15,6 | 12,2/13,0 (11,2) |
Tüzelőanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): | 7,8/8,1 | 9,8/10,0 (11,0) |
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): | 206/212 | 229/232 (256) |