Aston Martin, Bentley, Range Rover, Rolls-Royce és Jaguar. Mindannyian a brit autógyártás gördülő ikonjai. Újkori sorsuk mégis összeköti őket az orrfacsaró „illatfelhőbe” burkolózott, ám üdítően tiszta kukásautókkal.
Mi ebben már megint a turpisság?! Semmi, hiszen az említett, veterán luxuskarosszériák elektrifikálása mellett évente 1110 haszonjármű villamosítását tűzte zászlajára a Lunaz. A Formula–1 brit nagydíj otthonának számító Silverstone Circuit versenypálya közvetlen szomszédságában berendezkedett innovatív vállalkozás nem csupán második, hanem akár harmadik élethez is hozzásegítheti a megfáradt, dízelmotoros haszonjárműveket. Ugyanis az átlagosan hétesztendős élettartamukat jelentősen meghosszabbíthatja két további, elektromos ciklussal. A Lunaz így akár 21 évre is kitolhatja az eredetileg belső égésű erőforrással napvilágot látott haszonjárművek életét. Ezzel egy új dízelmotoros teherautóhoz képest a Lunaz hulladékszállítója a teljes életciklusára vetítve, 344 tonna szén-dioxidtól kímélheti meg a közvetlen környezetét.
A Mercedes-Benz Econic a Lunaz mellett más gyártók kedvencévé is előlépett a villamosítás felé vezető rögös úton
Eközben új dízelmotoros társaikhoz képest 72 százalékkal kisebb szén-dioxid-lábnyommal kibocsátással büszkélkedhetnek. Ráadásul az életük derekán villamosított haszonjárművek, az előállításuknál megtakarított nyersanyagok és energia okán, sokkal zöldebbek és jelentősen olcsóbbak a már új korukban is elektromos társaiknál. Az újrahasznosítás által jelentősen, mintegy 27 százalékkal csökkenhet a teljes élettartamukra vetített emissziójuk. Sőt, az új elektromos teherautókhoz képest minden 20 felújított és villamosított haszonjármű vásárlása egymillió angol fontot takarít meg a brit adófizetők számára. Elsőre sem tűnik kevésnek, pláne, ha azt is hozzátesszük, hogy az Egyesült Királyságban megközelítőleg 18 ezer kukásautó veszi fel nap mint nap a harcot a hegyekben tornyosodó hulladékkal!
Alkalmazotti létszámának megduplázására készül a Lunaz, hogy eleget tudjon tenni a megrendeléseknek
A lánykorukban Mercedes-Benz Econic hulladékszállítóként született, villamosított Lunaz kukásokat az elérhető legjobb, ötcsillagos értékeléssel díjazták a londoni közvetlen rálátási szabvány (Direct Vision Standard, DVS) szerint. Ez amiatt fontos, mert 2021 óta kizárólag azok a 12 tonnánál nagyobb össztömegű haszonjárművek hajthatnak be a brit fővárosba, amelyek minimum egy csillagot teljesítenek. Azonban ők is legfeljebb 2024 október végéig, utána a kétcsillagos, illetve annál kevesebbre értékelt haszonjárműveket utólagos biztonsági rendszerrel kell felszerelni. Ezek után pláne érthető, hogy az érdeklődés meredeken növekszik a Lunaz újrahasznosított járművei iránt. Hiszen a modernizált kukások a valóban meredek helyzeteket is mesterien kezelik. Olyannyira, hogy a Lunaz UEV hulladékszállító járműve a tartós tesztek során kategóriája legjobb emelkedőmászó képességét érte el. A 20 százalékos emelkedő mászása közben is még ezer newtonméteres forgatónyomaték-tartalékkal rendelkezett.
A Lunaz alacsonybelépésű fülkéjében, a villamosítás jóvoltából, negyven százalékkal nagyobb csend honol, mint amikor még dízelmotor dübörgött alatta
A Lunaz hét évre szóló együttműködést kötött az Egyesült Királyság legnagyobb, fenntartható technológiákkal szorgoskodó hulladékfeldolgozó vállalatával. A Biffa ennek értelmében lekötötte a gyártókapacitásuk számottevő részét. Azonban jelentős flottavillamosításban egyeztek meg Buckinghamshire megye tanácsával is. Ennek első fázisában 26 tonnás Up-cycled Electric Vehicle (UEV) elektromos kukásautókkal árasztják el a Londontól északnyugatra elterülő régiót. Hajrá, előre a tisztább levegő útján!
Máris sorban állnak a megrendelők, hogy aggastyán teherautóikat megitassák az „örök élet” forrásából
Mercedes-Benz vezetéstámogató rendszerek tesztelése: Éberség, elvtársak, éberség!
Pelikán József gátőr világához hasonlóan a haszonjárműveknél is elengedhetetlen a közvetlen környezet állandó, fáradtságot nem tűrő, éber pásztázása! A Mercedes-Benz is ennek jegyében fejleszti, teszteli a vezetéstámogató rendszereit.
Teherautók a városi forgalomban: Javuló kilátások
Habár a segédrendszerek egyre éberebbek és az előírások is szigorodnak, baleset-megelőzés szempontjából még mindig a járművezetőre hárul a legnagyobb felelősség. Legyünk figyelmesek, óvatosak és előzékenyek!
Faunok tánca
Koreai segítséggel folytatja vízgyártását a FAUN Umwelttechnik GmbH vállalaton belül szorgoskodó Enginius.
Quantron menetpróba: A Quantron csendje
Már szabad szemmel láthatóan is megjelentek életünkben a tisztán elektromos, környezetkímélő haszonjárművek. Csendesek és nem is annyira bonyolultak, sohasem volt ilyen könnyű ilyet építeni. Itt a következő, világmegváltó terveket szövögető vállalkozás.
Designwerk: Svájci svédek
Ötletgyárnak titulálja magát a helvét cég, amely a Volvo-csoport „rendes” villanykínálatával le nem fedett szegmensek meghódítását tűzte ki célul. Elektromos nehézvontatóért, autószállítóért vagy öttengelyes betonkeverőért hozzájuk érdemes becsöngetni.
A Mercedes-Benz teherautók újdonságai: Ebből is egy kicsit, abból is egy kicsit
Korlátozott példányszámú csúcsmodell, felextrázott alapváltozat racionális flottáknak és természetesen különböző villamosított változatok. A Mercedes-Benz igazán igyekszik, hogy mindenki találjon valami ínyére valót az új teherautói között.