Megszoktuk már az utóbbi években a Ford Trucks teherautóit a hazai utakon. Hamar sikeresek lettek, köszönhetően bevált szerkezeteiknek, jó minőségüknek, kis szervizigényüknek és relatíve alacsony áruknak. Külső-belső megújulást élt meg a „kisebb” típuscsalád.
Nyolcadik éve van jelen a piacon a Ford Trucks, az első darabokat 2016 végén helyezte forgalomba a hazai képviselet, a Delta-Truck Kft. Néhány évvel később megérkezett az F-Max nyerges vontató, amellyel igazán nagyot dobbantott a márka. A járművek hamar népszerűek lettek a vevők körében, eddig hozzávetőlegesen ezer darab kelt el, jellemzően nemzetközi, belföldi árufuvarozásra és építőipari felhasználásra vásárolták. Most átalakult a modellpaletta, idén érkezik a kisebb fülkés, korábban Cargo néven ismert típus megújult változata – az eddigieknél jóval gazdagabban specifikálható F-Line. Három területre koncentráltak a fejlesztői: az építőipari járművekre, a belföldi és a rövid távú nemzetközi fuvarozást kiszolgáló nyerges vontatókra, illetve a felépítményezhető fülke-alvázakra.
Nem titok, a műszaki adatokból kiderül, a rövid távú fuvarozáshoz kínált vontató nem a „nagy” gyártók ellenfele akar lenni a nemzetközi fuvarozásban, sokkal inkább az országon belüli elosztófeladatokban, a logisztikai központokból való kiszállításban tud majd komoly piaci részesedést szerezni. Egyetlen motor, egyetlen teljesítménylépcső, de ez a lehető leguniverzálisabb, a fuvarok 95 százalékához teljesen megfelelő. Főleg hazánkban, és azokban a szomszédos országokban, ahol nincsenek hosszú, meredek hágók. A Ford Trucks saját Ecotorq motorcsaládjának új generációja a 4×2 hajtásképletű vontatóhoz a nagyobb 12,7 literes változatban áll rendelkezésre, ezúttal 331 kilowatt (450 lóerő) teljesítménnyel. Az erőforrás 2300 newtonméter maximális nyomatéka 900-tól egészen 1300-as fordulatszámig kihasználható. A vontatóból terveztek egy speciális 6×4-es változatot is, ehhez a motor már korábban is választható, 353 kilowattos (480 lóerő) variánsát társítják. Érdekesség, hogy az F-Line vontatókhoz még a 16 fokozatú ZF 16 S 2230 manuális váltó is kapható, ez inkább a fejlődő piacokon lesz népszerű, nem nehéz megjósolni, hogy hazánkban a szintén 16 fokozatú Ecotorq 16s 2600 DD automatizált váltó lesz a befutó. A motorcsalád amúgy mindent felhasznál, ami a takarékos üzemet segíti: kipufogógáz-visszavezetés, változó geometriájú turbófeltöltő, közös nyomócsöves befecskendezés és intelligens motorszabályzás. Ne felejtsük ki az igazán hatékony 320 kilowatt teljesítményű integrált motorféket, valamint a felárért rendelhető retardert. Amúgy az automatizált váltó azért kapott még négy előremeneti fokozatot, hogy optimálisan együttműködjön a hidrodinamikus tartósfékkel. Szintén a kisebb fogyasztáshoz járul hozzá az F-Max típushoz képest kisebb kabin, ami kisebb tömeget és természetesen kisebb homlokfelületet is jelent.
A másik nagy fuvarozási terület a felépítményezhető alváz, értelemszerűen itt már sokkal több a specifikálási lehetőség: 4×2, 6×2, sőt 8×2 is szerepel a képletgyűjteményben. A műszaki csemegék között szerepel emelhető segédtengely, kormányozható hátsó tengely, hátsó légrugózás, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Normál és megnövelt hátsó túlnyúlás, hosszú tengelytáv, kiegészítő tüzelőanyag-tartály is választható. Sőt, még a tartályok elhelyezése is választható, ha például kell a hely az alváz jobb oldalán a felépítmény kiegészítő berendezéseinek. A fülke belsejét is a feladatnak és a sofőr kívánságainak megfelelően lehet kialakítani, ággyal, ágy nélkül, magas vagy alacsony fülkével, álló helyzeti fűtéssel, optimalizált légkondicionálóval. Mivel ezen a területen már nagyon eltérőek lehetnek a felhasználói igények, a gyár is két erőforrást kínál. A kilencliteres 243 kilowatt (330 lóerő) teljesítményűt a kisebb terhekhez, a 12,7 literest pedig szintén a már jól ismert 309 kilowattos (420 lóerős) teljesítménylépcsővel a nagyobbakhoz.
Az előző kettőnél talán még speciálisabb az építőipari alkalmazásokhoz készült teherautók kategóriája. Itt elsősorban a robusztusság, egyszerűség, jó manőverezőképesség, jó körkörös kiláthatóság számít. Az eddig is bevált szerkezeteket számítógépes végeselem-elemzésekkel optimalizálták tovább, hogy az alváz, a futóművek az akár 44 tonnányi össztömeggel is mindig megbízhatóan teljesítsenek. Ehhez három teljesítménylépcső valamelyike asszisztálhat, amelyeket 243–331 kilowatt (330–450 lóerő), illetve 1400–2500 newtonméter jellemzi, s itt is választhatunk manuális vagy automatizált váltó közül. Éles szeműek biztosan kiszúrták, hogy a csúcsmotor legnagyobb nyomatéka meghaladja a közúti kivitelekét. Ezzel könnyíti meg a Ford Trucks a nehéz terhek szállítását, a könnyű manőverezést pedig elektrohidraulikus szervokormány segíti.
Az F-Line piaci bevezetésével egy időben mutatkozik be a gyár vezetéstámogató rendszereinek új generációja. Ez az arzenál a beépített radaroknak, szenzoroknak köszönhetően holttérfigyelőt, a közvetlenül teherautó előtt tartózkodó gyalogosra vagy kerékpárosra figyelmeztető induláskori elülső holttérfigyelőt, közlekedési táblák felismerését, sávtartót, alkoholszonda-előkészítést, vészfékjelzést, éberségfigyelőt, gumiabroncsnyomás-ellenőrzőt és tolatókamerát tartalmaz. Ezt a rendszert mostantól a gyár összes modellje alapáron megkapja. Az automatikus vészfékrendszer az építőipari gépeken kívül széria mindegyik másik esetében, de további rendelhető modulokkal egészíthető ki a biztonsági kelléktár. Ilyen például a gyalogosfelismerővel kiegészített vészfékrendszer, amely gyalogost észlelve azonnal automatikusan fékezésbe kezd akkor, ha a sofőr nem veszi észre a veszélyt és nem cselekszik. Szintén a biztonságot szolgálja és nem utolsósorban a sofőr kényelmét, a távfényasszisztens, amely szükség esetén a távolsági fényről azonnal visszakapcsol tompítottra, valamint az adaptív sebességszabályozó, amely akár álló helyzetig fékezi a szerelvényt, s ismét elindul a forgalomnak megfelelően.
Nem is kérdés, hogy a nagyobb testvérre hajazó homlokfal a leglátványosabb újdonság. A felfrissített motorok, az új váltók, az előírásszerű új biztonsági rendszerek mind üdvözlendőek. A járművezető azonban még ennél is több újdonságnak örülhet! Az F-Line is megkapta az F-Max elegáns kormánykerekét, annak műszeregységét és egy kilenccolos érintőképernyőt. Új tárolók és USB-A, illetve USB-C csatlakozók fokozzák a mindennapos együttélés élményét. Az új Ford F-Line első példányai május elején érkeznek Magyarországra, év végén visszatérünk az üzemeltetési tapasztalatokra.
FAUN LF 910 Rosenbauer FLF 60/100 és a Rosenbauer Simba 6×6: Óriások a kifutón
Elég katasztrófafilmet láttunk már ahhoz, hogy ne találkozzunk szívesen repülőtéri tűzoltójárművekkel. Tudjuk, hogy ott lapulnak valamelyik hangár rejtekében, mégis abban reménykedünk, hogy bevetésükre nem akkor kerül sor, amikor fapadosunk ülésén trónolunk.
A Toyota Professional titkai
Közelebbről is megismerkedünk a következő hetekben a világ legnagyobb autógyártójának haszonjárműveivel, a Toyota Professional márkával.
Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell tesztbusz: Ingyen próbálhatod ki ezt az üzemanyagcellás autóbuszt Budapesten
Három ajtó, két hajtott tengely, 500 kilowatt csúcsteljesítmény, nagy kapacitású akkumulátorok és üzemanyagcellás hatótávnövelő rendszer. És ez csak néhány paraméter a Magyarországon vendégeskedő Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell adatlapjáról.
Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!
Hazánkban, sőt kontinensünkön sem ismeri szinte senki. Hogy lehet ez, hiszen egy ilyen formát nem lehet elfelejteni?! Az ok prózai, hiszen a Nissan S-Cargo a japán belpiacra készült, JDM típusnak számított.
Mennyi az annyi?
Porosodik egy rakottan is 3,5 tonnával mérlegelő szimpla- vagy duplafülkés, első-, hátsó-, vagy összkerékhajtású modulegyterű, furgon, teherautó vagy pickup az udvarodban, netán a panelház előtt? Nem a tiéd, csak ráültettek? Sebaj, te vagy a mi emberünk!
A Proace Max lehet a Toyota hatalomátvételének kulcsa
Teljesen megújul idén a Toyota kishaszongépjármű-kínálata. Sőt, nemcsak az eddigi modellek kapnak új ruhát, hanem egy új családtag is érkezik. A Proace Max nagy testvérként teszi teljessé a Toyota fegyverarzenálját a piacvezető pozícióért vívott harcban.