Számos ponton korszerűsítette nemrég a Scania az új tehergépkocsi-generációjával bevezetett és jó néhány európai tüzelőanyag-fogyasztási teszten győzedelmeskedő, soros, hathengeres, 12,7 literes motorját. Ezt részletesen bemutattuk, így most csak címszavakban soroljuk fel az újításokat: golyóscsapágyas turbófeltöltő az erősebb változatokon, optimalizált kipufogó- és turbófeltöltőcsonk, megnövelt sűrítési arány, csökkentett belső súrlódás, változó szállítókapacitású hűtőfolyadék-szivattyú és kormányrásegítő-szivattyú, 180 amperes generátor, valamint továbbfejlesztett kipufogógáz-utánkezelő és motorvezérlő rendszer.
Mindezek a módosítások pedig teret nyitottak a teljesítmény növelésének is, így a svéd mérnökök felcsavarták 540 lóerőig a jól bevált hathengerest, persze a megbízhatóság érdekében továbbra is fix geometriájú turbófeltöltővel és kipufogógáz-visszavezetés nélkül. Az új csúcsváltozat legnagyobb nyomatéka 2700 newtonméter 1000-1300-as percenkénti fordulatszám-tartományban, ami megegyezik az 520 lóerős V8-as maximális nyomatékával.
Pusztán a számok alapján tehát nincs nagy különbség a két motor között, mégis jól megférnek majd egymás mellett a kínálatban. Miért? Egyrészt a soros, hathengeres motor háromszáz kilogrammal könnyebb a V8-asnál, ami ennyivel nagyobb hasznos teherbírást eredményez, tehát a tömegre érzékeny ügyfelek számára ez az előnyösebb. Ugyanakkor az 520 lóerős V8-as gyorsabb gázreakciót biztosít induláskor a nagyobb kezdeti nyomaték által. Alapjárati fordulatszám környékén a soros motor 975, míg a V8-as 1200 newtonméter nyomatékot fejt ki. Étvágyuk is eltér, ugyanis 150 kilowattos átlagos teljesítményleadás felett már a V8-as nyújt kisebb fajlagos tüzelőanyag-fogyasztást. Így a Scania ökölszabálya szerint a soros, 540 lóerős motor kis és közepes teljesítményleadásnál előnyösebb a fogyasztás szempontjából, amikor a szerelvényössztömeg 45 tonnánál kisebb, míg a tartósabb, robusztusabb, 520 lóerős V8-as nagy teljesítményleadásnál biztosít kedvezőbb fogyasztást, amikor a szerelvényössztömeg 45 tonnánál nagyobb.
A Scania soros, hathengeres motorjának új csúcsváltozata mindezek alapján sokaknak ésszerűbb alternatívát jelent majd a V8-assal szemben, főként azoknak, akik tömegárut szállítanak és az átlagos 450-500 lóerőnél nagyobb teljesítményre van szükségük. Persze, ha érzelmek is szerepet játszanak a döntésben, akkor úgyis a legendás V8-as lesz a befutó!