Példaértékű a Renault Trucks hazai használtjármű-értékesítése a márka hálózatában. A gyártó a felelős nyersanyag-gazdálkodás jegyében fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy a teherautóik minél tovább, akár több életen keresztül munkában maradhassanak.
Nem, a csapból még nem az folyik, hogy komoly akadályokkal küzd a szakma. Ám mi is többször írtunk már a járvánnyal és háborúval nehezített helyzetről a kihívás címke alatt. Az ellátási lánc problémái lelassították az új járművek érkezési ütemét, ami komolyan kihatott a használtpiacra is. Ezért kapva kaptunk az alkalmon, amikor leülhettünk beszélgetni ezekről a Renault Trucks használt járműves üzletágának európai alelnökével. Eric Dubois felel a használt járművek értékesítéséért, és például a visszavásárlás kapcsán felmerülő rizikók felméréséért. Ahogyan fogalmazott, tudást és eljárásokat fejleszt a használt járművekhez kapcsolódóan az egész hálózat számára. Ugyanis nemcsak az a kérdés, hogy mennyit ér majd egy jármű három év múlva, hanem arra is oda kell figyelni, hogy melyik ország piaca mennyi járművet képes felvenni. Ennek kapcsán nagy előny, hogy a márka minden európai országban legalább egy bázissal rendelkezik – összesen 150 értékesítési pontból álló szervezetben tudják elosztani a járműveket. Ez egy fontos belső adok-veszek, nemrégen például Belgium vett vissza olyan sok járművet, ami a viszonylag szűk helyi piacot túlterhelte volna. Azonban az egyes országok vezetői jelezhetik, ha ők biztosan tudnak vevőt találni az adott teherautónak, és akkor átveszik azokat.
Hány életük van?
Eric Dubois kiemelte, hogy a Selection minősített használt járművek a Renault Trucks márka imázsát erősítő fontos eszközök. Régebben rendkívül sok használt Renault áramlott errefelé Nyugat-Európából – az ügyeskedők többnyire a nem túl jó állapotú, gyenge motorral és szegényes felszereltséggel jellemzett modelleket hozták keletre. Mondani sem kell, hogy ezek nem jó színben tűntették fel a márkát. Ezzel szemben most kis futásteljesítményű, szigorú szempontok alapján átvizsgált és szabványos szintre hozott járműveket vásárolhatunk közvetlenül a gyártótól. Mi több, a Selection kínálatának járműveit akár a hajtásláncra és a kipufogógáz-utánkezelő rendszerre vonatkozó kétéves garanciával állíthatjuk munkába.
Ám az idősebb járműveket sem hagyják magukra! A Used Truck Factory átalakítóüzemben az afrikai és közel-keleti piacokra Euro VI-os nyerges vontatóból igazoltan Euro III-as fülke-alvázas teherautót építenek. Használtként eladható alkatrészeket bontanak ki a megfelelő donorokból, majd nagyjából 1-1,2 millió kilométer és 10-12 év után szétbontják a gépeket. Így egy-egy teherautó tovább marad a gyártó látókörében és a folyamatos megújulásnak köszönhetően az úton is.
Megelőzhető a baj
A terület legnagyobb újdonsága, hogy április elejétől immár a háromévesnél fiatalabb használt járművekhez is igénybe vehető a márka legfejlettebb szervizszerződése, a Predict. A prediktív karbantartás a kopóalkatrészeket és a leggyakoribb hibákat okozó komponenseket – például a légszárító patront, a tengelykapcsolót, a fékbetéteket vagy az akkumulátort – felügyeli távolról. A genti központban a cégcsoport összes hálózatba kapcsolt járművének adatait figyelik, és kielemzik a befutó értékeket. Ezek alapján mesterséges intelligencia segítségével felismerik a nem kívánt leállásokra utaló előjeleket. Eric Dubois kihangsúlyozta, hogy filozófiájuk értelmében inkább kevesebbet ígérnek, ám aztán túlteljesítenek, ezért a tapasztalatokról mesélt. Elég beszédes tény, hogy a történelmi adatok alapján a Predict szolgáltatást használó járművek esetében évente két napnál kevesebb a nem tervezett leállás. Amennyiben potenciális problémát észlelnek, azonnal felhívják az ügyfelet a közelgő meghibásodás veszélyére. Ezzel proaktívan megelőzhető a költséges és időigényes nem kívánt leállás.
Példaként szolgálunk
A használtjármű-üzletág európai alelnöke aktívan tartja a kapcsolatot a piacokkal, kéthetente találkoznak internetes megbeszélésen, és kéthetente valamelyik országba személyesen is ellátogat. A közelmúltban azért repült ide, mert nálunk rendezték a hálózat országos vezetőinek konferenciáját. Ugyanilyen szemináriumot két éve Lyonban tartottak, most a helyi sikerek miatt került hozzánk a szervezés joga. Vagyis azért érkezett ide negyven menedzser, hogy tanuljanak az itteni tapasztalatokból. Kodov Zsivko, a keleti piaci régió használt járműves ágazatának igazgatója csapatával sokféle járművet árul, kiváló kiszolgálással.
A régiós igazgató elmondta, hogy természetesen itt is a 4×2-es nyerges vontatók alkotják az értékesítési volumen döntő részét. Az ügyfelek a kis futásteljesítményű járműveket keresik, az elmúlt időszakban ez a fogalom kicsit kitágult – a vonzó garancia és az alapos felkészítés jóvoltából a Selection minősítésű járművek esetében akár a 470 ezer kilométer is annak számít. Mindkét vezető megerősítette, hogy két éve mindenki azt számolgatja, vajon meddig tart a használt járművek iránti kiemelkedő kereslet. Véleményük szerint elértünk a görbe tetejére, továbbra is jelentős a felvevőképesség, de már nem nő tovább. A gazdasági jelek már arra mutatnak, hogy idén már várhatók változások, de nem számítanak visszaesésre. Lassan jelentkező változásokra készülhetünk.
Jövőtrendek
Eric Dubois kérdésünkre elmondta, hogy bizony, megfigyelhető egy gondolkodásbeli váltás az üzemeltetőknél. Az ügyfelek inkább megtartják a járműveket, még azokat is inkább megveszik, amit amúgy a lízing végén vissza kéne adniuk. Kodov Zsikvo hozzátette, hogy a forgalom 80 százalékát jellemzően a háromévesen visszavett eszközök adják. Azok idén pont abból az évből származnak, amelyikben 70 százalékkal kevesebb új járművet gyártottak. Remekül átlátható naptárból dolgoznak, amelyben látszik, hogy minek kellene visszaérkeznie és milyen újak érkeznek ugyanannak az ügyfélnek. Ez alapján egyre inkább az látszik, hogy kevés nagy flotta adja vissza manapság a háromévest. Az eddigi három helyett inkább négy-öt éves ciklusokban gondolkoznak majd a jövőben. Ezt kiszolgálandó a francia piacon már sikerrel bevezették a Restart ajánlatukat. Az üzemeltető három év után egy hónapra visszaadja az eszközt, hogy a „felújítást” követően két-három további évet szolgálhasson első munkahelyén. Így például a motort és annak alkatrészeit vagy akár a legújabb domborzatkövető szoftvert is magában foglalhatja ez a felfrissítés. A fülke belső tisztítása, kényelmi szempontból újjávarázsolása is a része a szolgáltatásnak, így a járművezető egy újszerű gépbe ülhet vissza. Amikor az olasz piacon meghallották, hogy a szomszédban milyen akció indult, az ügyfelek egymásnak adták a kilincset, hogy ők is élnének ezzel a lehetőséggel. Ez a kezdeményezés és a visszajelzések is azt mutatják, hogy már látszik az igény a változásra. Igenis elengedhetetlen a felelős sáfárkodás, mert a nyersanyagaink jó része nagyon is véges. A továbbhasználat a körkörös gazdaság egyik fontos alappillére. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy az eszköz maga erre alkalmas legyen – ezért a Used Trucks by Renault Trucks járművei esetében mindig a jó minőség a legfontosabb.