Hirdetés:

Kétségkívül az egyik legikonikusabb teherautós kellék a CB-rádió, jóformán nincs olyan kamionos jelenet a mozifilmekben, ahol ne használnák ezt a gépkocsivezetők. Nos, Németországban már tilos vezetés közben a CB-rádió kézi használata.

Egészen a mobiltelefonok széles körű elterjedéséig szinte elképzelhetetlen volt a teherautózás a CB-rádió nélkül, hiszen ezen keresztül tartották a kapcsolatot a gépkocsivezetők egymással vagy nem túl nagy távolságok esetén a munkáltatójukkal, illetve a megrendelővel. CB-n keresztül tudtak segítséget kérni, ha bajba kerültek, vagy éppen csak szórakoztatták egymást menet közben, hogy kicsit feldobják a hangulatot, illetve oldják a vezetés monotonitását. Elég csak megnézni egy-két epizódot a legendás T.I.R. filmsorozatból. Esetleg feleleveníthetjük, milyen fontos szerepet játszott a Konvoj vagy a Smokey és a bandita cselekményében. Igaz, hogy a mobiltelefon, sőt, napjainkban az okostelefon, illetve a korszerű, kommunikációs modulokkal kiegészített telematikai rendszerek alaposan háttérbe szorították ezt a legendás eszközt, azonban még így is sokan és élvezettel használják a CB-rádiót. Lehet, hogy már nem sokáig…

Zárt munkaterületen, például bányában, nem vonatkozik a jogszabály a CB-rádió használatára

Németországban 2020. július 1-je óta jogszabályilag tilos vezetés közben a CB-rádiók kézben tartott kézibeszélővel való használata közlekedésbiztonsági okból. Aki mégis így használja ezt a kommunikációs berendezést, az száz és kétszáz euró közötti pénzbírságra, illetve a vezetői engedélyének egy havi bevonására számíthat. Ennek előzményeként Németországban 2017 októberében lépett életbe az a KRESZ-módosítás, amely megtiltja vezetés közben a mobiltelefonok, okostelefonok, okosórák, mp3-lejátszók, táblagépek, notebookok, diktafonok és hordozható CD-lejátszók kézben tartott használatát. Most a CB-rádiókat is elérte ez a szigorítás. Az új jogszabály ezeknek a készülékeknek csak a kihangosítóval, hangvezérléssel vagy minimális fizikai kapcsolattal járó használatát engedélyezi. Ez utóbbi akkor tekinthető szabályosnak, ha a tekintetét csupán egy pillanatra, például egy gomb megtalálásának idejére kell levennie a forgalomról. Természetesen a járművekben továbbra is beépítve maradhatnak a hagyományos CB-rádiók, ám kézbe vett kézibeszélővel csak akkor használhatják a sofőrök, amikor nem vezetnek.

Amerikában a mai napig elképzelhetetlen egy teherautó CB-rádió nélkül

Németországban a speciális fuvarozással foglalkozók és daruüzemeltetők érdekvédelmi szervezete indítványozta, hogy a jogszabály adjon felmentést abban az esetben, ha a járművezető kísérő nélkül utazik a fülkében. Ezt a követelésüket arra alapozzák, hogy jelenleg nem áll rendelkezésre olyan műszaki megoldás a piacon, amely megfelelő módon lehetővé tenné a CB-rádiók kéz nélküli használatát. A szervezet szerint először egy gyakorlati megoldást kéne találni. Ilyen lehet például egy nyomd-hogy-beszélj (push-to-talk, PTT) gomb, amellyel a jármű kihangosítójának mikrofonját aktiválja és az adást kezdeményezi a vezető. Ám ezek megszületéséig is könnyen előfordulhat, hogy más európai országok is átveszik a német példát, így egyre több helyen betilthatják a kézibeszélős CB-rádiók vezetés közbeni használatát. Még egy ok arra, hogy a gépkocsivezetők felsóhajthassanak: „Régen mennyivel jobb volt!”