Világszerte ismert, sőt, nélkülözhetetlen jármű, munkaeszköz és divatcikk a Mitsubishi L200, nagyfokú figyelem kíséri egy-egy új változatának megjelenését. Most az új változat áll elénk, csillogó külső alá rejtett strapabíró szerkezettel.
Hirdetés:

Szeptemberben ünnepelte negyvenéves jubileumát a Mitsubishi 4,7 milliós sorozatnagyságnál tartó egytonnás pickupja – történelmének külön cikket szenteltünk –, most csak a 150 országban kapható újdonságot vesszük szemügyre. Ez is sokcélú típus, elvárás, hogy bírja a professzionális igénybevételt, helytálljon a kifejezés eredeti értelmében vett sporthasználati kocsiként és a magamutogatás kellékeként. Mindezt együttesen fejezi ki az Engineered Beyond Tough, azaz szabad fordításban „keményebb a kőnél” szlogen. Sokat tettek eddig is elismert megbízhatóságának és tartósságának fokozásáért, és, hogy ez messziről észrevehető legyen, megjelent rajta a háromgyémántos márka Dynamic Shield Concept dizájnja, amit címerpajzsként magyaríthatunk, hiszen inkább krómtól csillogó látványelem, mint harci sérülésektől megvédő acélpajzs.

 

 -

 

Alváz, fülke, plató

Annak érdekében, hogy mindet elviseljen, masszív, ugyanakkor bizonyos mértékű csavarodásra képes létraalvázat kapott az L200. Hasonlóan konzervatív, de sokmilliószorosan bevált a kettős keresztlengőkaros első futóműből és laprugós (a 4×2-es és 4×4-es változat rugója különböző kivitelű) merev hátsó hídból álló futómű is. Ezt a döntést csak üdvözölni lehet, mert szinte elpusztíthatatlan a szerkezet, minimális karbantartási igénnyel.

 

 -

Egyszerű, sokmilliószorosan bevált a létraalváz, kettős keresztlengőkaros első futóművel és laprugós hátsó merevtengellyel

 

Nincs kirívó a fülkeválasztékban sem: a személyautós kényelmű, négyajtós, ötszemélyes Double Cab mellett a kétajtós, kétszemélyes, az ülések mögötti csomagterű Club Cab, illetve az egyszerű Single Cab rövidfülke választható, természetesen ehhez tartozik a leghosszabb plató, amely a karosszériához hasonlóan jelentős százalékban nagy szilárdságú acélból készül. A RISE* (Reinforced Impact Safety Evolution – erősített ütközésvédelmű) kocsitest tartósságát és komfortját nagy mennyiségű hang- és nedvességszigetelő anyaggal, illetve rozsdamentes ötvözettel fokozták.

 

 -

Nehéz munkakörülmények között, például külszíni bányában mutathatja meg igazi terepjáró képességeit és elnyűhetetlenségét a masszív felépítésű L200, amely rövidfülkével, munkaautós kivitelben is készül

 

Benzines és dízel

Nem sokat variáltak a motorokkal sem. A 2,4 literes, alumíniumépítésű, alulról jól húzó MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control – elektronikusan vezérelt változó szelepvezérlés) 4N15turbódízel 3500-as fordulatszámon 133 kilowatt, azaz 180 lóerő teljesítményű, illetve 2500-as fordulatszámnál 430 newtonméter nyomatékú. Alternatívája a típuselődből átvett 4G64 jelzésű, 2,4 literes benzinmotor, amelynek teljesítményadatairól hallgatnak, miként a sír. Annyi baj legyen, nálunk úgysem ez lesz a nyerő.
Az öt- és hatfokozatú manuális sebességváltót szintén az eddigi típusból emelték át, újdonság viszont az eddigi ötgangost felváltó hatfokozatú automata, sportmenetmóddal és a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentése érdekében kiterjesztett nyomatékváltó-áthidalással.

 

 -

 

Terepjáró képességek

Gyártanak hátsókerék-hajtású változatot is, némileg kisebb tömeggel és fordulókörrel (5,9 méter helyett 5,7 méter sugarú), de a kiváló terepjáróként ismert L200 igazi erőssége az összkerékhajtás, amely a felszereltségi szinttől függő kétféle kivitelben áll rendelkezésre, és forgógombbal, menet közben száz kilométer/óra sebességig kapcsolható 4×2, illetve 4×4 között. Az egyszerűbb az Easy Select 4WD, a fejlettebb a Super Select 4WD-II, amelynek képességeit új terepüzemmóddal javították. A központi differenciálmű 40:60 arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között, amelyek közül az utóbbihoz részleges (lamellás) vagy teljes hatású differenciálzár rendelhető.

 

 -

Csak ki kell választani a nagy menetmódválasztó forgógombbal a terepfajtát, és annak megfelelő lesz az autó viselkedése

 

Mindkét rendszerben új a terepválasztó, murva, sár/hó, homok és szikla menetmódokkal. A motorteljesítményt, az automatikus váltóművet és a fékezést az  ASTC (Active Stability & Traction Control, azaz elektronikus menetstabilizáló és kipörgésgátló) felügyeli oly módon, hogy mindig optimális legyen a kerekek szlipje, vagyis a menetsebességhez képest túlzott vagy elmaradó forgása, ezáltal ügyesen mozogjon terepen az autó, illetve ki tudja húzni magát a kátyúból.

A „felező” fokozatai 2H (hátsókerék-hajtás, gyors áttétel) száraz aszfaltra, kis tüzelőanyag-fogyasztással, 4H (összkerékhajtás, gyors áttétel), vizes, havas, viszonylag sima útra, 4HLc (az előbbi, de differenciálzárral, hóra, homokra), illetve 4LLc (az előbbi, de rövid áttétellel) nehéz terepre és vontatásra. Mind a két- mind az összkerékhajtású modellek szabad hasmagassága 18 colos kerekekkel 220 milliméter, az első terepszög 31, a hátsó 23, a rámpaszög pedig 25 fokos.

A terepjárás legizgalmasabb, sőt, legfélelmetesebb pillanataiban segít a lejtmeneti sebességszabályozó, amely húsz kilométer/óra sebességig egészíti ki a motorféket a kerékfékek automatikusan adagolt lassító hatásával. A vezető határozhatja meg a kettő arányát és ezután már a kormányzásra összpontosíthatja teljes figyelmét.

 

Vezetőtámogatás

 

 -

Megpakolták a platót, vagy széles utánfutó miatt korlátozott a hátrapillantás? Nem probléma, a szomszédos sávokat a hátsó sarkokból pásztázó asszisztenssel

 

Mivel némi leegyszerűsítéssel azt mondhatjuk, hogy terepen harmadrészt a járművezetőn, harmadrészt a gumiabroncsokon és csak harmadik harmadon a hajtáson múlik az autó továbbjutása, kinn a természet korántsem mindig lágy ölén ugyanolyan fontos a vezető segítése, mint kiépített úton. Ennek tudatában alaposan átdolgozták az L200 felszereltségét. Hogy rögtön megismerkedjünk néhány további anglomán rövidítéssel, van az autóban FCM (Forward Collision Mitigation – frontális ütközésmegelőző), BSW (Blind Spot Warning – holttér-figyelmeztető) UMS (Ultrasonic misacceleration Mitigation System – ultrahangos megugrásgátló) és RCTA (Rear Cross Trafic Alert – hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetés). Az első a belső tükörnél elhelyezett kamerával és lézeres letapogatással észlel járműveket és gyalogosokat, és figyelmeztet rájuk, sőt, ha az nem elég, önállóan fékez is, a második a hátsó lökhárító sarkaiból pásztázza a szomszédos sávokat. A harmadik előre vagy hátra elinduláskor nem engedi hirtelen megugrani az autót, a negyedik mikrohullámú radarral figyeli tolatáskor a mögöttes területet, hogy nem jön-e valamilyen jármű.

 

 -

Csiklandós feladat kitolatni a forgalomba egy hosszú járművel. Izgalmát elveszi a 180 fokos szögben, mikrohullámú tartományban működő radar

 

Természetesen nem hiányoznak a szokásos manőverezési pityegők, továbbá van a négy sarokban és a külső tükrök házában elrejtett kamerarendszer is, amely felülnézetben mutatja a járművet és környezetét. Aki ezek ellenére nekimegy valaminek, magára vessen!

 

 -

A szokásos tolatóképernyő mellett rendelkezésre áll több kamera képét egységes madártávlati nézetté összerakó felülnézeti rendszer is

 

Komfortfelszerelés

 

 -

A kényelem, a védettség, sőt a luxus barátságos fészkéből pillanthatnak ki az utasok a zord külvilágba. Trágyás gumicsizmához, sáros bakancshoz nem ez a felszereltségi kivitel illik

 

Vad vidéket meghódítani – igen! A legcsekélyebb kényelmetlenséget elviselni – nem! Nagyjából ennyi a tipikus terepjáró-vásárló hozzáállása, és ennek megfelelően rendezték be tervezői az autót. Leltározzunk csak! Okostelefon nélkül a pusztaságban sem lehet létezni, ezért a hátsó utasok is kaptak USB-töltőaljzatot és telefontartó tálcát. Szintén az ő kellemes hőérzetüket szolgálja a fülketető hátsó levegőkeringtetője, állítható irányú befúvókkal, és négyfokozatú légáramlással. Zenét hallgatni a szokásos forrásokról, hordozható eszközökről és DVD-ről is lehet, az egész berendezés kezelésére a WVGA display ad lehetőséget – e parádés rövidítés feloldását nem árulták el. Talán mondani sem kell, hogy noha hagyományosnak, analógnak látszik a műszeregység, valójában egyöntetű folyadékkristályos felület az egész.

 

 -

Mutatós analóg műszerek? Hát persze, folyadékkristályos kijelzőfelületen utánozva. Minden nagyszerűen leolvasható

 

A központi agy az ETACS (Electronic Time & Alarm Control System – elektronikus idő- és riasztásvezérlő rendszer), a Mitsubishi saját rendszere a jármű valamennyi elektronikus berendezésének összehangolására. Ez működteti a megugrásgátlót, a fék nyomása nélkül nem engedi kivenni P-állásból a választókart, bizonyos sebességnél bezárja az ajtókat, megállás és ajtózárás után behajtja a külső visszapillantó tükröket, és együttműködik a kulcsnélküli zárkezeléssel, motorindítással. Ez utóbbit sokan mellőznék szívesen, hiszen köztudott, milyen könnyen másolják le autótolvajok a kódot, hogy pillanatok alatt meglovasítsák a tulajdonos szeme fényét – szerencsére nem mindegyik kivitelben van benne. A lopásveszélyt indításgátló hivatott enyhíteni, kérdés, hogy ez esetben a gyáriak vagy a bűnözők vannak-e épp pillanatnyi előnyben.

 

 -

Kényelmes beszállás, komfortos ülések, személyautós környezet – ezekért választanak sokan kisplatós terepjárót városi használatra

 

Hasznosság

Plázajáróknak elég is nagyjából ennyi információ az L200-ról, de olajbányászok, földmérők, határjáró mezőgazdák bizonyára szeretnének többet tudni a hasznossági jellemzőkről. Nos, a plató magassága a talaj fölött 850, szélessége 1470, hossza a választott fülkének megfelelően 1520, 1850 vagy 2265 milliméter. A saját tömegről és a teherbírásról viszont semmit sem árul el az adattáblázat, meg kell elégednünk azzal, hogy egytonnás kategóriájú a jármű, és azt sem tudjuk meg, milyen tömegű utánfutót lehet kapcsolni a világ egyik legjobb vontatójára. Pedig sokan épp azért veszik, mert lószállítójuk vagy nagy vitorlásuk, motorcsónakjuk van. Mit lehet erre mondani? Jobb, ha csak némán csóválgatom a fejem…

Ettől eltekintve természetesen kétségünk sem lehet, hogy egy kivételes, nagyon különböző igények kielégítésére alkalmas sikertípus újult meg és vált még jobbá, hogy folytassa negyvenéves diadalmenetét.

 

 -

Őserdőkben, sivatagokban, extrém hideg és meleg klímában gyűjtött negyvenévi tapasztalat teszi a világ egyik legsikeresebb pickupjává