Szeptemberben ünnepelte negyvenéves jubileumát a Mitsubishi 4,7 milliós sorozatnagyságnál tartó egytonnás pickupja – történelmének külön cikket szenteltünk –, most csak a 150 országban kapható újdonságot vesszük szemügyre. Ez is sokcélú típus, elvárás, hogy bírja a professzionális igénybevételt, helytálljon a kifejezés eredeti értelmében vett sporthasználati kocsiként és a magamutogatás kellékeként. Mindezt együttesen fejezi ki az Engineered Beyond Tough, azaz szabad fordításban „keményebb a kőnél” szlogen. Sokat tettek eddig is elismert megbízhatóságának és tartósságának fokozásáért, és, hogy ez messziről észrevehető legyen, megjelent rajta a háromgyémántos márka Dynamic Shield Concept dizájnja, amit címerpajzsként magyaríthatunk, hiszen inkább krómtól csillogó látványelem, mint harci sérülésektől megvédő acélpajzs.
Alváz, fülke, plató
Annak érdekében, hogy mindet elviseljen, masszív, ugyanakkor bizonyos mértékű csavarodásra képes létraalvázat kapott az L200. Hasonlóan konzervatív, de sokmilliószorosan bevált a kettős keresztlengőkaros első futóműből és laprugós (a 4×2-es és 4×4-es változat rugója különböző kivitelű) merev hátsó hídból álló futómű is. Ezt a döntést csak üdvözölni lehet, mert szinte elpusztíthatatlan a szerkezet, minimális karbantartási igénnyel.
Egyszerű, sokmilliószorosan bevált a létraalváz, kettős keresztlengőkaros első futóművel és laprugós hátsó merevtengellyel
Nincs kirívó a fülkeválasztékban sem: a személyautós kényelmű, négyajtós, ötszemélyes Double Cab mellett a kétajtós, kétszemélyes, az ülések mögötti csomagterű Club Cab, illetve az egyszerű Single Cab rövidfülke választható, természetesen ehhez tartozik a leghosszabb plató, amely a karosszériához hasonlóan jelentős százalékban nagy szilárdságú acélból készül. A RISE* (Reinforced Impact Safety Evolution – erősített ütközésvédelmű) kocsitest tartósságát és komfortját nagy mennyiségű hang- és nedvességszigetelő anyaggal, illetve rozsdamentes ötvözettel fokozták.
Nehéz munkakörülmények között, például külszíni bányában mutathatja meg igazi terepjáró képességeit és elnyűhetetlenségét a masszív felépítésű L200, amely rövidfülkével, munkaautós kivitelben is készül
Benzines és dízel
Nem sokat variáltak a motorokkal sem. A 2,4 literes, alumíniumépítésű, alulról jól húzó MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control – elektronikusan vezérelt változó szelepvezérlés) 4N15turbódízel 3500-as fordulatszámon 133 kilowatt, azaz 180 lóerő teljesítményű, illetve 2500-as fordulatszámnál 430 newtonméter nyomatékú. Alternatívája a típuselődből átvett 4G64 jelzésű, 2,4 literes benzinmotor, amelynek teljesítményadatairól hallgatnak, miként a sír. Annyi baj legyen, nálunk úgysem ez lesz a nyerő.
Az öt- és hatfokozatú manuális sebességváltót szintén az eddigi típusból emelték át, újdonság viszont az eddigi ötgangost felváltó hatfokozatú automata, sportmenetmóddal és a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentése érdekében kiterjesztett nyomatékváltó-áthidalással.
Terepjáró képességek
Gyártanak hátsókerék-hajtású változatot is, némileg kisebb tömeggel és fordulókörrel (5,9 méter helyett 5,7 méter sugarú), de a kiváló terepjáróként ismert L200 igazi erőssége az összkerékhajtás, amely a felszereltségi szinttől függő kétféle kivitelben áll rendelkezésre, és forgógombbal, menet közben száz kilométer/óra sebességig kapcsolható 4×2, illetve 4×4 között. Az egyszerűbb az Easy Select 4WD, a fejlettebb a Super Select 4WD-II, amelynek képességeit új terepüzemmóddal javították. A központi differenciálmű 40:60 arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között, amelyek közül az utóbbihoz részleges (lamellás) vagy teljes hatású differenciálzár rendelhető.
Csak ki kell választani a nagy menetmódválasztó forgógombbal a terepfajtát, és annak megfelelő lesz az autó viselkedése
Mindkét rendszerben új a terepválasztó, murva, sár/hó, homok és szikla menetmódokkal. A motorteljesítményt, az automatikus váltóművet és a fékezést az ASTC (Active Stability & Traction Control, azaz elektronikus menetstabilizáló és kipörgésgátló) felügyeli oly módon, hogy mindig optimális legyen a kerekek szlipje, vagyis a menetsebességhez képest túlzott vagy elmaradó forgása, ezáltal ügyesen mozogjon terepen az autó, illetve ki tudja húzni magát a kátyúból.
A „felező” fokozatai 2H (hátsókerék-hajtás, gyors áttétel) száraz aszfaltra, kis tüzelőanyag-fogyasztással, 4H (összkerékhajtás, gyors áttétel), vizes, havas, viszonylag sima útra, 4HLc (az előbbi, de differenciálzárral, hóra, homokra), illetve 4LLc (az előbbi, de rövid áttétellel) nehéz terepre és vontatásra. Mind a két- mind az összkerékhajtású modellek szabad hasmagassága 18 colos kerekekkel 220 milliméter, az első terepszög 31, a hátsó 23, a rámpaszög pedig 25 fokos.
A terepjárás legizgalmasabb, sőt, legfélelmetesebb pillanataiban segít a lejtmeneti sebességszabályozó, amely húsz kilométer/óra sebességig egészíti ki a motorféket a kerékfékek automatikusan adagolt lassító hatásával. A vezető határozhatja meg a kettő arányát és ezután már a kormányzásra összpontosíthatja teljes figyelmét.
Vezetőtámogatás
Megpakolták a platót, vagy széles utánfutó miatt korlátozott a hátrapillantás? Nem probléma, a szomszédos sávokat a hátsó sarkokból pásztázó asszisztenssel
Mivel némi leegyszerűsítéssel azt mondhatjuk, hogy terepen harmadrészt a járművezetőn, harmadrészt a gumiabroncsokon és csak harmadik harmadon a hajtáson múlik az autó továbbjutása, kinn a természet korántsem mindig lágy ölén ugyanolyan fontos a vezető segítése, mint kiépített úton. Ennek tudatában alaposan átdolgozták az L200 felszereltségét. Hogy rögtön megismerkedjünk néhány további anglomán rövidítéssel, van az autóban FCM (Forward Collision Mitigation – frontális ütközésmegelőző), BSW (Blind Spot Warning – holttér-figyelmeztető) UMS (Ultrasonic misacceleration Mitigation System – ultrahangos megugrásgátló) és RCTA (Rear Cross Trafic Alert – hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetés). Az első a belső tükörnél elhelyezett kamerával és lézeres letapogatással észlel járműveket és gyalogosokat, és figyelmeztet rájuk, sőt, ha az nem elég, önállóan fékez is, a második a hátsó lökhárító sarkaiból pásztázza a szomszédos sávokat. A harmadik előre vagy hátra elinduláskor nem engedi hirtelen megugrani az autót, a negyedik mikrohullámú radarral figyeli tolatáskor a mögöttes területet, hogy nem jön-e valamilyen jármű.
Csiklandós feladat kitolatni a forgalomba egy hosszú járművel. Izgalmát elveszi a 180 fokos szögben, mikrohullámú tartományban működő radar
Természetesen nem hiányoznak a szokásos manőverezési pityegők, továbbá van a négy sarokban és a külső tükrök házában elrejtett kamerarendszer is, amely felülnézetben mutatja a járművet és környezetét. Aki ezek ellenére nekimegy valaminek, magára vessen!
A szokásos tolatóképernyő mellett rendelkezésre áll több kamera képét egységes madártávlati nézetté összerakó felülnézeti rendszer is
Komfortfelszerelés
A kényelem, a védettség, sőt a luxus barátságos fészkéből pillanthatnak ki az utasok a zord külvilágba. Trágyás gumicsizmához, sáros bakancshoz nem ez a felszereltségi kivitel illik
Vad vidéket meghódítani – igen! A legcsekélyebb kényelmetlenséget elviselni – nem! Nagyjából ennyi a tipikus terepjáró-vásárló hozzáállása, és ennek megfelelően rendezték be tervezői az autót. Leltározzunk csak! Okostelefon nélkül a pusztaságban sem lehet létezni, ezért a hátsó utasok is kaptak USB-töltőaljzatot és telefontartó tálcát. Szintén az ő kellemes hőérzetüket szolgálja a fülketető hátsó levegőkeringtetője, állítható irányú befúvókkal, és négyfokozatú légáramlással. Zenét hallgatni a szokásos forrásokról, hordozható eszközökről és DVD-ről is lehet, az egész berendezés kezelésére a WVGA display ad lehetőséget – e parádés rövidítés feloldását nem árulták el. Talán mondani sem kell, hogy noha hagyományosnak, analógnak látszik a műszeregység, valójában egyöntetű folyadékkristályos felület az egész.
Mutatós analóg műszerek? Hát persze, folyadékkristályos kijelzőfelületen utánozva. Minden nagyszerűen leolvasható
A központi agy az ETACS (Electronic Time & Alarm Control System – elektronikus idő- és riasztásvezérlő rendszer), a Mitsubishi saját rendszere a jármű valamennyi elektronikus berendezésének összehangolására. Ez működteti a megugrásgátlót, a fék nyomása nélkül nem engedi kivenni P-állásból a választókart, bizonyos sebességnél bezárja az ajtókat, megállás és ajtózárás után behajtja a külső visszapillantó tükröket, és együttműködik a kulcsnélküli zárkezeléssel, motorindítással. Ez utóbbit sokan mellőznék szívesen, hiszen köztudott, milyen könnyen másolják le autótolvajok a kódot, hogy pillanatok alatt meglovasítsák a tulajdonos szeme fényét – szerencsére nem mindegyik kivitelben van benne. A lopásveszélyt indításgátló hivatott enyhíteni, kérdés, hogy ez esetben a gyáriak vagy a bűnözők vannak-e épp pillanatnyi előnyben.
Kényelmes beszállás, komfortos ülések, személyautós környezet – ezekért választanak sokan kisplatós terepjárót városi használatra
Hasznosság
Plázajáróknak elég is nagyjából ennyi információ az L200-ról, de olajbányászok, földmérők, határjáró mezőgazdák bizonyára szeretnének többet tudni a hasznossági jellemzőkről. Nos, a plató magassága a talaj fölött 850, szélessége 1470, hossza a választott fülkének megfelelően 1520, 1850 vagy 2265 milliméter. A saját tömegről és a teherbírásról viszont semmit sem árul el az adattáblázat, meg kell elégednünk azzal, hogy egytonnás kategóriájú a jármű, és azt sem tudjuk meg, milyen tömegű utánfutót lehet kapcsolni a világ egyik legjobb vontatójára. Pedig sokan épp azért veszik, mert lószállítójuk vagy nagy vitorlásuk, motorcsónakjuk van. Mit lehet erre mondani? Jobb, ha csak némán csóválgatom a fejem…
Ettől eltekintve természetesen kétségünk sem lehet, hogy egy kivételes, nagyon különböző igények kielégítésére alkalmas sikertípus újult meg és vált még jobbá, hogy folytassa negyvenéves diadalmenetét.
Őserdőkben, sivatagokban, extrém hideg és meleg klímában gyűjtött negyvenévi tapasztalat teszi a világ egyik legsikeresebb pickupjává