Hirdetés:

Nemrég egy budapesti szálloda előtti téren francia rendszámos Renault haszongépjármű-flotta fogadta a látogatókat. Nem a szálloda vendégei érkeztek velük, hanem a magyar szaksajtó képviselőihez jöttek.

Mint megannyi gyártó, a Renault is csak a virtuális térben tudta bemutatni tavasszal az új generációs Kangoo és az alaposan megújult, gyémántos emblémával, Express  néven tovább élő típust. Ráadásul eddig a Trafic ráncfelvarrásának eredményét is csak képeken és videókon láthattuk. Miután utazni még júniusban sem nagyon lehetett, házhoz jött az élő bemutató. Tucatnyi szépség várakozott arra, hogy kipróbálhassuk őket. Olyan sok volt az autó, hogy szelektálni kellett, melyiket próbáljam ki. Első ránézésre nem nagy a különbség a korábbi és a felfrissített járművek között. Olyannyira igaz ez, hogy a rendezvényt nyitó prezentáció és a személyes beszélgetés sem állítja ennek ellenkezőjét. Azt viszont jól tudjuk, hogy az ördög a részletekben rejlik, s azért néhány dologra felkaptuk a fejünket.

A Kangoo teljesen új jármű, a tervek szerint nem konkurál majd régi-új mostohatestvérével

Kangoo – „szezám tárulj”

A teljesen új típus egyértelműen az esemény főszereplője volt. A jövőre 25 éves Kangoo tulajdonképpen szépen lassan felnőtté vált, s mai formátuma már bármilyen feladatra alkalmassá teszi, legyen az „egyszerű” áruszállítás, vagy személyszállító munkakör. A letisztult, esztétikus környezetben, jól átlátható keze­lőfelület várja a vezetőt. A jobb oldali ajtórendszer pedig tényleg olyan újdonság, ami a felületes szemlélődő érdeklődését is felkelti. A B oszlop elhagyása miatt az utasoldali első ajtó és az oldalsó raktérajtó nyílásának egyesítése egy hatalmas, 1466 milliméter széles bejáratot eredményezett. A megoldás részeként a jobb első ülés előre hajtása mellett a rakodótér padlószintje a vezető melletti területre is befut, így egy rácsos elválasztóval a rakodótér szerves részévé válik. Ez a megoldás a rövidebb tengelytávnál és furgon kialakításnál alapból jár, a később érkező személyszállító változatnál, illetve a nagyobb tengelytávnál konstrukciós okok és a szélesebb oldalajtó miatt elmarad.

A kerekesszékesekre is gondoltak a Renault mérnökei

Dicséretes részlet, a kerekesszékesek számára könnyű hátsó megközelítési lehetőség. Az ülések magassága és most már a deréktámasz is állítható: a magasság 30 milliméter viszonylatban módosítható. A kormánykerék magassága eddig is állítható volt, de mostantól – további kényelmi lehetőségként – hosszirányban is 25 milliméter mozgatásra ad lehetőséget. Az ajtó 90 fokos nyithatóságának köszönhetően a vezetőülésbe nagyon könnyű behuppanni. És vezetni is élmény, még úgy is, hogy az első körben a mindössze 70 kilowattos (95 lóerős) dízelmotorral próbáltam, amivel azért gyorsulási versenyre nem lenne érdemes benevezni. Persze ebben a kategóriában nem is ez a cél! A digitális középső visszapillantótükör – nem összetévesztendő a szokásos tolatókamera kijelzőjével – zseniális és rendkívül fontos, én szériafelszerelésként kínálnám. 150 ezer forintos felára kicsit húzós, de aki kipróbálta nehezen mond majd le róla. S ha már árak, a jelenlegi árlista szerint nettó 6,5-7 millió forint tartományban mozognak a különböző kivitelek az erőforrástól függően. Az opciók elhagyásával és személyre szabott ajánlattal biztosan mélyen ezen ár alá lehet menni.

Új Express és Dokker

Az Express eddig is itt volt velünk, csak más néven

Elsőre furcsa döntésnek tűnhet, de a továbbra is Marokkóban gyártott, eddig Dacia típusként ismert testre Renault márkajel és Express típusnév kerül mostantól. Tehát egyáltalán nincs szó új járműről, cserébe viszont egy rendkívül sikeres konstrukcióról beszélünk. Vitték is mint a cukrot… Most kívülről kicsit csinosították, felvette a Renault arculatát, és persze belül is megtörténtek azok a minimális változások, amiket elvárt a piac, és amelyek azért időszerűek voltak. Karaktere azonban maradt továbbra is végtelenül egyszerű, mondhatni munkásautó. Költséghatékonyságát jól mutatja, hogy nem lesz például automatikus váltóval szerelt változat sem. Presztízs szempontból viszont örvendetes, hogy Renault embléma díszeleg rajta és a homlokfelület az új dizájnnal tényleg dögös, ezek a tények már önmagukban magasabb polcra helyezik a járművet. Mit is kapunk a nettó 4,3 milliós indulóárért cserébe? Az utastérben található 48 liter össztérfogatú tárolórekesz-rendszer csúcs ebben a kategóriában.

A belső tér is sokat fejlődött, kár lenne elvitatni tőle

A csúsztatható oldalsó tolóajtó rekord szélességű (716 mm) nyílást rejt. A zárt válaszfallal elválasztott hátsó rakodótér a leghosszabbnak (1,91 m) és a legnagyobbnak (akár 3,7 m³) számít jelenleg a piacon. Felárért a jobb első ülés környezete itt is pillanatok alatt a rakodótérhez adható. Úgy látszik erre kiemelten figyeltek a Renault mérnökei, de ez egyáltalán nem baj, nekem tetszik! Ebben a kialakításban kategóriabajnok a járműhossz és a raktérhossz aránya! Rendelkezésre áll indukciós telefontöltő, akár három USB csatlakozó és négy 12 voltos aljzat, EASY LINK multimédia-rendszer okostelefon tükrözéssel, navigációval és nyolccolos érintőképernyővel. A biztonság is hangsúlyosabb, kamerás belső visszapillantó tükör és utánfutó-stabilizátor is megtalálható a kínálatban. Azt már a rövid próbaút során konstatáltam, hogy a sebességszabályozó csak az alapfunkciókat tudja és nem is lehet hozzá adaptív opciót rendelni. A motorválaszték is a gazdaságos működés szolgálatában áll, minden esetben ECO funkcióval. A kipróbált 74 kilowattos (100 lóerős) motor igazán szépen dolgozott, pedig a járműben volt egy 280 kilogramm tömegű rakomány (műterhelés) is.

Trafic – a nagy klasszikus

A Trafic tudása tovább bővült, persze ezzel valamelyest ára is növekedett

A 40 éves múlt és több mint kétmillió eladott jármű tekintélyt parancsoló adatok. Még karakteresebb megjelenéssel és biztonsági, illetve vezetést támogató funkciók megszámlálhatatlan lehetőségeivel erősödött az ikonikus Trafic. Ezeket a személyszállító változatokon láthatjuk először. A személyszállításra szánt új Trafic Combi és a VIP-vendégek szállítására szolgáló új Trafic SpaceClass is elegánsabb, mint elődei. Ráadásul szélesebb motorválasztékkal rendelkeznek. Ezek a járművek nemcsak munkaeszközök, hanem egy jó családi autó funkcióit is magukban rejtik. Ehhez azért mélyen a pénztárcába kell nyúlni: kevéssel marad bruttó 11 millió alatt az indulóár. Persze minden, ami ma egy korszerű járműhöz hozzátartozik, az itt is megrendelhető. Az utastér a mozgatható ülések miatt jól variálható. A hatfokozatú kettős tengelykapcsolós EDC automatizált sebességváltó nem új, cserébe viszont jól végzi a dolgát.

A sokoldalúságához nem férhet kétség, hamarosan jön az áruszállító változat is

Összességében elmondhatjuk, hogy a teljes kínálat sokat fejlődött, sőt alaposan kibővült. A rövid próbautak kecsegtetőek voltak, de igazi bizonyítékot a tudásukat illetően majd a hosszabb tesztek során szolgáltathatnak. A Rolling Tons csapata már izgatottan várja őket!

Előző cikkÁtmeneti erőtér
Következő cikkTúlélési esély
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.