Hirdetés:

Összefogott az Amazon óriáscég egy startup-autógyártóval, hogy létrehozza saját, százezer gépkocsis, karbonsemleges csomagkézbesítő flottáját. Az egész járműkategória fejlesztését magával húzó projekt első furgonjait már a gyakorlatban tesztelik.

Lehár Ferenc az operettjében a hétmérföldes léptekkel előrenyomuló Kínát a mosoly országának nevezte, ma viszont inkább félelmetesnek látják aggódó vetélytársai. Ezért szimbolikus jelentőséget kap, hogy az Amazon csomagküldő óriáscég mosolykézbesítőnek mondja új, saját márkás villanyfurgonját, hiszen felderül a címzettek és járókelők arca, amikor befordul az utcába a semmivel sem összetéveszthető jármű.

Szokatlan, de biztonságos a vezetőfülke tolóajtaja, nyitva nem áll ki a jármű kontúrjából

Amint a projekt kezdetekor beszámoltunk róla, nagy léptékű váltásról van szó: a mai elvárásoknak megfelelni és arculatát fényezni akaró Amazon a klímavédelmi ígérete jegyében 2040-re nettó nulla karbonkibocsátást irányzott elő. Ennek részeként már most évi húszmillió csomagot szállít ki a megrendelőknek elektromos furgonnal, és a jövő évig tízezer újat állít üzembe, majd 2030-ra százezret. Ráadásul, ami a döbbenetes, hogy nem ismert márkák jól bevezetett típusaiból vásárol. Az eddig jószerivel ismeretlen startup, a piacra elektromos kalandautóival betoppant amerikai Rivian hóna alá nyúlt egy óriási beruházással. Így közösen fejlesztik ki és gyártják a logisztikai cég saját specifikációjának mindenben megfelelő járművet.

Éppen ezért ez a furgon egyetlen másikra sem hasonlít. Alapja a Rivian módosított gördeszka-padlóváza, benne az akkumulátorteleppel és a hajtóművel. Ami fölötte van, az csupa innováció, hogy maximálisan megfelelő munkakörülményeket nyújtson a csomagfutároknak. Vezetését hatalmas felületű, jó kilátást nyújtó szélvédő mellett korszerű érzékelőkre épülő asszisztensrendszerek könnyítik meg és teszik biztonságossá. Csak mellékesen jegyzem meg: fel sem merült, hogy önvezető kivitel is készüljön a jövőbe mutatónak szánt gépkocsiból. Ám így sem kell szégyenkeznie: a jármű teljes, 360 fokos tartományú környezete a fülke méretes központi képernyőjén remekül jól átlátható. Útinformációk és friss meteorológiai jelentések kézmozdulat nélkül, hangutasításokkal érhetők el az Alexa jóvoltából. Ritkaság a fülke tolóajtaja, amelyet forgalmas járda felé is ki lehet nyitni, mások akadályozása nélkül. A vezetőoldali hagyományos ajtót megerősítették, emelve a passzív balesetvédelem szintjét. A vezetőfülkébe nem bemászni kell, hanem simán be- és kisétálni. Odabenn teljesen sík „táncparkett” vár, és háromféle értékvédelmi fokozattal készülő belső ajtón lehet átmenni a bepolcozott raktérbe. Tehát nem kell a forgalom felé kiszállni kézbesítéskor, hanem a járda felé vagy a jármű mögötti védett térbe, a rolós hátsó ajtón át is távozhat a futár. A furgon teljes hátulját bekeretezi a féklámpa, elképzelhetetlen, hogy ne vegye észre valaki. Minden esély megvan tehát, hogy elérjék a célt: boldogan és vidáman dolgozzanak autójukkal az Amazon futárai.

A rakteret, miként az egész járművet, az Amazon küldeményeinek kézbesítésére tervezték

Az egy feltöltéssel megtehető távolságot 150 mérföldnek, azaz közel 250 kilométernek mondják, ami bőségesen elegendő lehet a jellegzetes városi fuvarfeladatokhoz. A járműhöz kifejlesztették a támogató infrastruktúrát, többek között töltőrendszert is, amely illeszkedik a logisztikai bázisok körülményeihez. Az épületeket alkalmassá tették az új flotta fogadására.

A járművel együtt dolgozták ki a fenntartás infrastruktúráját, a töltőberendezéseket is

A gördeszka alapváz a Rivian terepjáróiban kínál egy érdekes lehetőséget: az egyik oldali kerekeket előre, a túloldaliakat hátrafelé járatva, helyben tud megfordulni, mint egy csúszókormányzású rakodógép, például a közismert Bobcat. Egyelőre nincs szó róla, hogy megjelenne az Amazonban is, holott városi környezetben is lehetnének előnyei.

Bepolcozott raktér, rolós hátfalajtó, alatta kényelmes fellépővel – errefelé biztonságosan kiszállhat a kézbesítő

Az első Amazon furgonok már elkészültek a Rivian stúdiójában (Plymouth, Michigan állam). Ezek négy hónapja futnak a két cég közös tesztprogramjában, mindenféle éghajlati és domborzati viszonyok között, tizenöt agglomerációban. A felderített gyermekbetegségeket év végéig tervezik kiküszöbölni, aztán kezdődhet a sorozatgyártás.

Minden jól átlátható és kézre esik a vezetőhelyen, elsőrangú a furgon ergonómiája

Ez a projekt messze túlmutat önmagán. Legismertebb párhuzamként Ferruccio Lamborghiniről hallottuk, hogy nem talált a piacon az igényeinek megfelelő sportkocsit, ezért elkészítette magának a Ferrari vetélytársát, és márkát alapított a gyártására. Közvetlen összehasonlításként a Deutsche Post DHL Group próbálkozott hasonlóval, ám az a projekt elbukott. Az Amazon és a Rivian vállalkozása méreteiben és költségeiben is nagyságrendekkel felülmúlja e történetet. Ők sem várták meg, hogy az ipar érje utol az új követelményeket, hanem megelőzték, és faképnél hagyták az eddig egyeduralkodó szereplőket. Az egyik partner logisztikai hozzáértése és a másik villanyautós tudása olyan járművet és egyben példát eredményezett, amely szükségképpen feljebb helyezi a lécet a könnyű haszonjárművek piacán. Mondhatjuk úgy is, hogy új mércét állít fel egy önállósuló ágazatban. Új villanyfurgonok százezres nagyságrendben – ezt hallva vagy megsejtve valamennyi ismert gyártó inaszakadtából igyekezett volna minél nagyobb szeletet vágni a tortából. Ahogyan korábban a németek, úgy most a tengerentúliak is mind hoppon maradtak. Talán mostantól egyre nagyobb mértékben működik úgy az autóipar, hogy nem a gyártók marketingesei próbálják megtippelni a vevők igényeit, hanem a vevők keresik meg, kivel fejlesztessék ki, gyártassák le a szempontjaiknak tökéletesen megfelelő haszonjárművet. A villanyautó-gyártásba belépés küszöbje a beszállítóktól elérhető kiváló komponensek és komplett rendszerek végtelen választékának köszönhetően minden korábbinál alacsonyabbra került. Így ha sikerül létrehozni elegendő gyártókapacitást, akár egy új termék is felkerülhet az Amazon választékába: a kézbesítőfurgon! Ezeken a kilátásokon ma még sokan mosolyoghatnak, kivéve természetesen a hagyományos autógyártók igazgatótanácsát és részvényeseit…

Bekeretezi a hátfalat az élénk fényű féklámpa, lehetetlen nem észrevenni, ha hirtelen megáll a gépkocsi