Éppen ötven évvel ezelőtt született az első emeletes turistabusz. Jó néhány különlegességgel gyarapította az egyetemes busztörténelmet: a legrövidebb, a leghosszabb és a legcsuklósabb emeletes busz mind a NEOPLAN Skyliner nevéhez fűződik.
Hirdetés:

Kicsivel több mint egy fél évszázada, 1967. április 26-án gördült le a szerelősorról az első emeletes turistabusz, a NEOPLAN Skyliner. Azóta immár a hetedik nemzedéknél tart a típus, s közel ötezer példányban talált gazdára. Képes összeállításunkban néhány különlegesebb és érdekesebb képviselőjét vesszük górcső alá, érdemes tehát végignézni az égcirkálók történelmét! Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a buszok történelmének legkülönlegesebb családfája a Skyliner-nemzetség. Mindegyik közös jellemzője a luxus, ám egy-kettő igencsak magas szintre emeli a fényűzést.

 -

Konrad Auwärter egy Stuttgart és Brüsszel közötti úttal bizonyította az elképzelése életképességét – azt, hogy a magasépítésű jármű nem borul fel autópályán

Egy ifjú titán álma valóra válik

Konrad Auwärter 1964-es diplomamunkája a NEOPLAN Skyliner alapjául szolgáló koncepció, az emeletes turistabusz. A hatvanas években ez elképzelhetetlen kombinációnak tűnt, egész egyszerűen nem hitték el róla, hogy nem borul fel nagy tempónál. Ám Auwärter bebizonyította az 1967 tavaszán gyártásba került típussal, hogy működőképes az elképzelés. Ám nem csupán az ifjonti hév hajtotta őt arra, hogy nagyot alkosson, a neve is kötelezte. Édesapja neve állt a vállalati levélpapírokon – ugyanis a Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG a ma az MAN márkán keresztül a Volkswagen-csoporthoz tartozó buszgyártó alapítója. E cég márkaneveként szolgált a NEOPLAN – az 1953-ban bemutatott önhordó típusok hordozták ezt a jelzést. E dinasztia leszármazottjaként, a második nemzedék képviselőjeként nagy nyomás nehezedett Konrad vállaira, pláne úgy, hogy bátyja már korábban igen határozottan letette a névjegyét a Hamburg típusú legendás buszokkal.

 -

Hollywood sztárja: a Los Angelesben menetrend szerint közlekedő 1974-es NEOPLAN Skyliner észak-amerikai komponenseket kapott – a motorja Cummins, a váltója Allison, míg a tengelyeket a Rockwell gyártotta

Ám Konrad már a diplomamunkájával felnőtt a feladathoz, az általa alkotott NEOPLAN Skyliner pedig megszülte az emeletes távolsági buszok igazán exkluzív és szűk körű kategóriáját. Olyan típusok számára szolgált példaképül, mint a Setra S xxx DT, a Van Hool Astromega vagy éppen a VDL FDD2. Munkássága nem merült ki ennyiben, egészen a 2001-es MAN-féle hatalomátvételéig a vállalatnál dolgozott, a végén már felügyelőbizottsági tagként. Többek között ő forszírozta, hogy a NEOPLAN idejekorán belekezdjen a fenntartható és a környezet iránt kíméletes megoldások fejlesztésébe.

Csuklós, emeletes turistabusz – az 1975-ös NEOPLAN Jumbocruiser a fantázia és a valóság hátárát súrolja
 -

Két rekorder egyetlen képen – a Skyliner a legrövidebb és a leghosszabb emeletes busz: a kilencméteres kompakt kivitel nagy slágernek bizonyult Japánban, míg a 14,5 méter hosszú Superskyliner típust a Kennedy Űrközpontban használták a turistacsoportok szállítására (1985)

Elgurul a gyógyszer

A Skyliner aranykora – történelmi jelentőség szempontjából – a nyolcvanas évek környékére tehető. Ekkor ugyanis sem addig, sem azóta nem látott sokszínűség jellemezte a kínálatot. Minden gyógyszer elgurult, innentől már semmi sem számított szentnek, semmi sem volt tilos, bármit lehetett szabadon csinálni. Ennek eredményeképpen a NEOPLAN Skyliner palettáján ekkoriban megtaláltuk a világ legrövidebb emeletes buszát – mindössze kilenc méteres teljes hosszával ideális klubbuszként szolgált. A leghosszabb, 15 méteres Superskyliner, majd Megaliner változatok pedig két első kormányzott tengellyel, hajtott C tengellyel és kormányzott D tengellyel bírtak. Ismétlem, 15 méteres, négytengelyes emeletes turistabusz.

 -

Keke Rosberg F1-világbajnok DTM-csapatának különleges irányítóbusza 1995-ből

Ebben az időszakban a „hagyományos” variánsokat is az extrém szó jellemezte sokszor. Találunk közöttük királyi lakóbuszt vagy akár csapatfőnöki irányítóközpontot is. Az utóbbi kategóriát képviselő, a képen is látható példány Keke Rosberg Formula-1-világbajnok DTM-csapatát szolgálta. A 379 lóerős busz felszereltségében áramfejlesztő aggregát, hat tévé, műholdas adó-vevő, valamint az élő közvetítésekhez keverőpult is szerepelt. A megbeszélésekhez három tárgyalószoba, a pihenéshez pedig társalgó állt rendelkezésre a fedélzeten. Ám az igazi különlegesség a busz közel teljes hosszában végighúzódó rozsdamentes acél tetőterasz, amely még felhajtható korláttal is rendelkezik. Onnan aztán igazán különleges élmény lehetett irányítani a csapatot vagy csak lazítani két futam között.

 -

18 méter hosszú és négy méter magas a Jumbocruiser, a buszok világának talán legkülönlegesebb járműve

A Jumbocruiser bő két évtizedes történelme során húzócsuklósból tolócsuklóssá vált – az utolsó, 11. legyártott példánnyal

Ez sem elég bizonyíték arra, hogy a Skyliner családfája az egyik legkülönlegesebb? Íme, egy újabb remek példa az őrült időszakra: A hatvanas években még az emeletes távolsági buszok is elképzelhetetlennek tűntek, ám 1975-től gőzerővel haladt a Jumbocruiser emeletes, csuklós monstrumok építése. Emeletes és csuklós. Tucatnál is kevesebb példány készült a legkülönlegesebb buszok toplistáján egészen biztosan dobogós helyet érdemlő típusból. Akit nem győzött meg mindez arról, hogy a Skyliner az egyik valaha készült legkülönlegesebb típuscsalád, az valószínűleg azt sem hinné el, hogy egy emeletes turistabusz nem borul fel az autópályán. Még akkor sem hinné el, ha valaki mondjuk Stuttgartból Brüsszelig elbuszozna egy ilyen szerkezettel…

A Hamburg Freezers, a Német Jéghokiliga egyik csapata 2009-ben váltott a hatodik nemzedéket képviselő Skyliner csapatbuszra
 -

Az aktuális, hetedik nemzedék 2012 óta szolgál – a korábbi extravaganciát már rég kinőtte, így többek között a gazdaságosság és a biztonság lobog zászlaján jelszóként