Hirdetés:

Székesfehérváron rendezte szokásos őszi konferenciáját az iData magyar flottakövetési és útdíjfizetési szolgáltató. A tartalmas előadásokból számos égető kérdésre kaptuk választ – vagy legalábbis magyarázatot.

Lajkó Ferenc, a DigiLog ügyvezetője a fuvarpiac aktuális helyzetének elemzésével kezdte a megnyitó beszédét. A számtalan pozitív és negatív előjelű gazdasági mutató közül kiemelte azokat, amelyek leginkább meghatározták az elmúlt néhány hónapot a korábbi évek azonos időszakaival összevetve. Bár a bruttó hazai termék (GDP) alig észrevehetően nőtt, a fuvarozói szakma nagyon is megérezte, hogy a GDP jelentős részét alkotó termelés több mint négy százalékkal visszaesett. Ennek köszönhetően a közúti fuvarozási teljesítmény és azon belül a belföldi szállításé még ennél is nagyobb mértékben zsugorodott. Az elmondottak alapján várhatóan tovább slankul majd a kínálati oldal. A nem elég rugalmas, nem elég diverzifikált és esetleg túlnőtt flották közül nem biztos, hogy mindegyik megmarad.

A hazai GDP közel harmadát adja a termelés, amely a 2023-as szinthez képest 8-9 százalékkal alacsonyabban áll jelenleg

A sofőrhiány megoldásai?

Már a reggeli kávé előtt azzal a kérdéssel fordult hozzám az egyik résztvevő, hogy honnan lesz neki járművezetője – számára ez nem is a legfontosabb, hanem az egyetlen kérdés. Az előadások során két javaslatot is hallhattunk a probléma kezelésére. Petik Roland a villámtoborzás.hu képviseletében a mesterséges intelligenciával írt, kezelt és megszűrt álláshirdetésekről mesélt.

Ezt követően egy kerekasztalbeszélgetésben hallgathattuk meg a harmadik országból érkező járművezetők foglalkoztatása kapcsán tapasztaltakat. Azt már az álláshirdetések és az ezekre jelentkezők kapcsán is elmondták, hogy az egyik probléma éppen az, hogy a szakmai alázat és a tisztelet sok esetben hiányzik a munkavállalókból. Ezzel szemben a távol-keleti országokból érkezők rendkívül motiváltak, hiszen az odahaza sújtó 30-40 százalékos munkanélküliség elől menekülnek. Főként fiatalok, a húszas éveikben járók érkeznek, akik az otthoni családot támogatják innen. A másik csoportot olyan harmincasok jelentik, akik jellemzően már voltak más országban is, így már rendelkeznek európai tapasztalttal. A Fülöp szigetek a munkaerő fő forrása, ugyanis az ottani lakosok már eleve tudnak angolul. Azt megtudtuk, hogy nagyon hosszú az átfutási ideje egy ilyen projektnek, főként az adminisztráció miatt. Több hónap, mire megszerzi a munkaadó az akkreditációt, és onnantól is még 14-16 hét, mire megérkezik a kiszemelt jelölt. Varga Bálint, a K & V Kft. ügyvezetője elmondta, hogy aki hosszú távon tervez ebben a szakmában, az nem fogja tudni elkerülni a külföldi munkavállalók alkalmazását. A cég járművezetői körében például 51 év az átlagéletkor és ez az érték évek óta egyre csak nő. A meglévő járművezetők érzékenyítése a téma iránt elengedhetetlen, a menedzsment feladata, hogy elmagyarázza, mivel jár az új kollégák megjelenése, mire lesz az hatással, mi marad a régiben.

A harmadik országokból érkező járművezetők kapcsán szerzett tapasztalatokról folyatott kerekasztalbeszélgetést (balról jobbra) Varga Bálint, a K & V Kft. ügyvezetője, Kovács Mónika, a RollSped irodavezetője és Varjuné Horváth Tímea, a MENTON Jobs Kft. cégvezetője. A beszélgetést Gábor Orsolya, az iData Kft. marketingvezetője és egyben a rendezvény háziasszonya moderálta

A tachográfkötelezettség kiterjesztése

Márkusné Riss Erika, a Trans-Automat Kft. ügyvezetője a törvényi határidőkre időben felkészülés fontosságát hangsúlyozta, hiszen a cég az elmúlt évben több mint tízezer VDO tachográfot adott el az augusztusi határidő miatti véghajrában. Elmondása szerint jövőre hasonló roham várható, amikor a 2,5 tonna feletti, nemzetközi fuvarozást végző haszonjárművek is tachográfkötelessé válnak majd. A 2,5 tonna feletti kishaszonjárművek többségében még csak helye sincs a DIN-méretű készülékeknek, így a telepítés járművenként akár 2-3 órát is igényelhet. Ha kell egy CAN-csatlakozó, egyedi beépítőkeret és így tovább, akkor a most megszokott beszerelési árak dupláját is kiteheti a költsége, ezzel is érdemes számolni. Több ezer járművet érinthet ez hazánkban, így megint a szezonális abroncscsere-őrülethez hasonló tumultus várható jövőre is a tachográfot telepítő műhelyekben.

Apropó, tachográf! Az immár végleges DTCO 4.1b specifikáció legfontosabb újdonsága, hogy a Galileo helymeghatározó rendszernek a műholdas jelek hitelességét ellenőrző funkcióját is támogatja már, ami a külső beavatkozást hivatott megelőzni. Így októbertől a kétévenkénti kalibráció során kötelező lesz majd a szoftverfrissítés még a viszonylag új készülékek esetében is.

Bohner Ferenc, az iData Kft. tachográfszakértője az új tachográfok funkciói – például a távoli ellenőrzés lehetősége – kapcsán főként a bírságok elkerülésének fontosságára hívta fel a figyelmet. Ez is rámutat arra, hogy a tachográfhasználathoz kapcsolódó oktatások milyen fontosak lesznek a következő évben, amikor új járművek – és így járművezetők – egész köre kerül be a tachográfkötelezettség hatálya alá.

Szolgáltatások a gördülékenyebb üzletmenetért

Hock-Ritter Ildikó, a Timocom hazai képviseletének ügyvezetője és Pintér Péter projektmenedzser rávilágítottak arra, hogy a rosszindulatú támadók egyetlen üzletágat sem kímélnek. Bemutatták, milyen megoldásokkal segíti a Timocom megállapítani, hogy az ismeretlen feladótól származó vagy gyanús hivatkozásokat tartalmazó elektronikus levelek az árufuvarozási börze valamelyik valós felhasználójától származnak-e.

Szeberényi Angéla az UTA Magyarország képviseletében a szolgáltatásaik számos hasznos újdonságát bemutatta. Hamarosan immár akár távolról is ellenőrizhető az útdíjfizetőben aktuálisan beállított tengelyszám, így szükség esetén a diszpécser átállíthatja azt, ha a járművezető esetleg elfelejtette. Örömteli, hogy talán lassan tényleg vége a szélvédőre ragasztott tucatnyi kütyünek, hiszen az UTA One Next fedélzeti egységgel jövő évtől várhatóan már közel húsz országban automatikusan elszámolhatók az autópályadíjak. Remek megoldásnak tűnik az applikációból használható digitális tankolókártya, hiszen annak jogosultságkezelése lényegesen egyszerűbb és hatékonyabb a fizikai kártyánál, és a járművezetőnek eggyel kevesebb cókmókot kell magával cipelnie. Sajnálatos módon Magyarországon a hálózatban megtalálható ezer töltőállomásból egyelőre csupán kettő esetében használható a digitális tüzelőanyag-kártya.

Fáczán Gergely, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a gyártók fejlesztői az eladást követően sem pihenhetnek. Az egyre szigorodó törvényi előírások miatt ma már a futó járműveket is muszáj folyamatosan frissíteni

Fáczán Gergely, a Volvo Trucks kereskedelmi igazgatója is a változó piaci viszonyokra, a folyamatos fejlődés kényszerére mutatott rá. Míg tíz évvel ezelőtt háromévesen, 450 ezer kilométernél cserélték járműveiket az üzemeltetők, addig ma csupán 350-400 ezret tekernek bele ennyi idő alatt. Visszavásárlási garanciát 140-150 helyett 120-130 ezerre kérnek az ügyfelek, és ezért tartják meg egy vagy két évvel tovább eszközeiket. Statisztikákkal szemléltette, milyen jelentős megtakarításokat értek el az idén átadott járművek a VECTO bázisévében átadottakkal szemben szén-dioxid-kibocsátás terén. Örömteli volt látni, hogy európai szinten is kiemelkedő arányban választják a hazai ügyfelek a VDS elektromos kormányrásegítést (68 százalék), a kamerás tükröket (80%) vagy éppen az adaptív sebességszabályozót (90%). Természetesen itt szóba került az elektromos teherautók kérdése is, a gyártó 2030-ra harminc százalék körüli piaci részesedést jósolt ezeknek.

Vagyis átfogó aktuális helyzetképet kaphattunk az iData szakmai konferenciáján az ágazatról, valamint a közeli és a kicsit távolabbi jövőben várható kihívásokra és lehetséges megoldásokra is rávilágítottak.

A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában
Zöld jövő

A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában

Hideg időben gőzmozdony módjára gyönyörű felhőt húznak maguk után az üzemanyagcellás haszonjárművek, így a gyermekek biztosan imádni fogják ezeket. Ám rengeteg a kihívás a hidrogén gyakorlati alkalmazása előtt – pedig bevezetése elkerülhetetlen.

Viharfelhők az autóipar egén
Háttér

Viharfelhők az autóipar egén

Ha valaki csak úgy autószerető érdeklődőként belecsöppent volna az első Budapest Automotive Summit előadás folyamába, valószínűleg gyorsan pánikba is esik. Abból ugyanis a laikus számára is gyorsan egyértelművé vált: most épp minden átalakul.

Klímacélok megvalósíthatósága: Beszéljünk zöldségeket!
Zöld jövő

Klímacélok megvalósíthatósága: Beszéljünk zöldségeket!

Csak egyetlen eleme a klímavédelmi kirakósnak a jármű. Egyértelmű szabályok, a gyártását és üzemeltetését elősegítő gazdaságpolitika, a használatát lehetővé tévő infrastruktúra nélkül kérdéses az akkumulátoros vagy üzemanyagcellás haszonjárművek sikere.

Bosch Innovációs Kampusz: Kampuszkaland
Háttér

Bosch Innovációs Kampusz: Kampuszkaland

Ha a magyarországi járműipart nézzük, nehéz megkerülhetetlenebb szereplőt találni a Bosch-csoportnál. Nemrég egy maréknyi nemzetközi újságíró mellett nekünk is lehetőségünk nyílt megnézni a cégcsoport új budapesti fejlesztési központját.

Európai buszgyárak bezárása: Ködbe vesznek?
Háttér

Európai buszgyárak bezárása: Ködbe vesznek?

Finoman szólva is próbára tette a buszos szakmát az elmúlt néhány év. Idén két történelmi gyártó is bejelentette, hogy lehúzza a redőnyt lengyelországi gyárában, és ezzel a komplett buszok európai gyártásának véget vet. Mi vezetett ide, s mi jön ezután?

Sofőrhiány: Ki vezet holnap?
Háttér

Sofőrhiány: Ki vezet holnap?

Állunk a megállóban és várjuk a buszt. Várjuk, várjuk, de nem jön. Akárcsak a csomagot, amit messze földről rendeltünk és már állítólag úton van felénk. Sajnos nem jók a kilátások, több vezető kellene mind a buszokra, mind a teherautókra.

Itt elmondhatod a véleményedet!