Hirdetés:

Pálos rend uralkodik a speciális haszonjárműveiről nevezetes Paul Nutzfahrzeuge háza táján. Habár az egyetlen magyar alapítású férfi remete szerzetesrendhez hasonlóan a Paul Hydrogen Power Truck miatt sem kellett senkinek némasági fogadalmat tennie.

Egyszerű a bátor beszéd titka, ugyanis a legelső, típusbizonyítvánnyal is rendelkező német üzemanyagcellás teherautót nem övezték hadititkok. Elsőségét nem ennek, hanem a Paul Nutzfahrzeuge hatalmas tapasztalatának és rendíthetetlenségének köszönhette. Hiszen a német gyártó kis túlzással nem ismer lehetetlent. A különleges és gyakran teljesen egyedi haszonjárművek európai piacvezetőjeként sikeren kitölti azt az űrt, amivel a nagy, elsősorban csillagos járműgyártónak nem érné meg foglalkozni. Kiemelkedő rugalmasságuknak és gyorsaságuknak köszönhetően konkurenseiket jelentősen megelőzve dobták piacra a sorozatgyártásra érett üzemanyagcellás Paul Hydrogen Power Truck (PH2P) teherautót a Mercedes-Benz Atego bázisán.

Kivesszük a zokszigént?

De mit ér egy üzemanyagcellás teherautó „tüzelő” nélkül? Ez a Paul Nutzfahrzeuge munkatársainak fejében is megfordulhatott, hiszen saját hidrogénforrás hiányában elég sokáig kellett volna bontogatniuk a Duna vizét, még árvíz idején is. Így aztán bölcsen partnerségre léptek a Shell olaj-, illetve ez esetben gázóriással, valamint a MaierKorduletsch energiakereskedő vállalattal. Egyúttal Passau melletti bázisukon teret engedtek Európa egyik legnagyobb, haszonjárművek számára kialakított hidrogéntöltő állomása számára. Ott a két, 350 bar nyomással felvértezett hidrogénkutat kiegészíti 12 teher- és személyautók gyorstöltésére alkalmas töltőoszlop, valamint további, hagyományos fosszilis tüzelőanyagokat kimérő kút is. A Paul Nutzfahrzeuge ügyfeleinek jó része pont amiatt mert belevágni a tüzelőanyag-cellás haszonjárművek üzemeltetésébe, mivel a német gyártó igény esetén a karbantartás mellett a tüzelőanyag-utánpótlás infrastruktúráját, valamint a beiskolázás terhét is magára vállalja.

Első fecskék

Az egyik legelső PH2P teherautó a müncheni Detzer Aircargo Service GmbH flottáját gazdagítja. Ők a Müncheni repülőtérről Passauba és környékére fuvaroznak vele, így bármikor igénybe tudják venni az új hidrogénkutakat. A 16 tonnás össztömegű, akár egy 8 tonnás pótkocsit megmozgató, tüzelőanyag-cellás PH2P nem kicsi, 450 kilométeres hatótávval kecsegtet. Ráadásul 15 percen belül újra teletankolható a harminc kilogramm hidrogén fogadására alkalmas tartály. Ezek után könnyen kiszámolható, hogy száz kilométerenként 6,5 kilogramm hidrogént alakít elektromos energiává és vízzé a PH2P. A villanymotor tartós teljesítménye 120, csúcsteljesítménye pedig 300 kilowatt. Ennél is fontosabb, hogy tartósan 2800 newtonméter forgatónyomatékra képes. Így a szőkített Atego hegyen-völgyön át gond nélkül tudja tartani a 85 kilométer/óra csúcssebességet.

A Shell egyúttal 25 darab PH2P teherautóval elindította saját használatalapú díjazású szolgáltatását, ahol a felhasználók havidíjért cserébe teljesen rizikómentesen „kipróbálhatják” a hidrogénüzemű, elektromos haszonjárműveket. Máris olyan ügyfelek csaptak le a lehetőségre, mint a DHL, Bachl, Troiber, Emde és C&A. Igazuk van, nincs idő totojázni, hiszen 2030-ig a haszonjárművek 45 százalékának legalább helyileg szén-dioxid-kibocsátás mentesen kell(ene) üzemelnie!

MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság
Technika

MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság

Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.

Solaris Urbino 18 hydrogen: Kiegyensúlyozott személyiség
Teszt

Solaris Urbino 18 hydrogen: Kiegyensúlyozott személyiség

Ifjonti bizonytalanságai már nincsenek, tudja, mit akar, mit kínál, tisztában van saját értékeivel. A Solaris Urbino 18 hydrogen ideális partnernek ígérkezik, de vajon mennyi poggyászt cipel magával eddigi életéből?

A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában
Zöld jövő

A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában

Hideg időben gőzmozdony módjára gyönyörű felhőt húznak maguk után az üzemanyagcellás haszonjárművek, így a gyermekek biztosan imádni fogják ezeket. Ám rengeteg a kihívás a hidrogén gyakorlati alkalmazása előtt – pedig bevezetése elkerülhetetlen.

Mercedes-Benz eCitaro fuel cell: Kiszámítható ellenfél?!
Teszt

Mercedes-Benz eCitaro fuel cell: Kiszámítható ellenfél?!

Előnyei és lemaradásai tekintetében egyaránt olyannyira ismert kvantitás, hogy pontosan tudjuk, mire számíthatunk: maximálisan kiforrott villanybuszra a korábbinál bővebb hatótávval. Vajon ez biztos befutóvá vagy túlságosan kiszámíthatóvá teszi?

Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!
Teszt

Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!

Öt új, helyileg kibocsátásmentes városi, városközeli buszt tettünk próbára Csehországban, hogy megtaláljuk a legjobbat közöttük. Haladó szellemiségű hajtásláncok, modern filozófiák és légies könnyedség csaptak össze egymással. Ki lesz a bajnok?

Építkezések villamosítása
Hírek

Építkezések villamosítása

Együttműködési megállapodást kötött a General Motors és az Autocar. Ennek értelmében a GM szállítja majd az Autocar nehézkategóriás haszonjárműveihez a Hydrotec üzemanyagcellákat.

Itt elmondhatod a véleményedet!