Pálos rend uralkodik a speciális haszonjárműveiről nevezetes Paul Nutzfahrzeuge háza táján. Habár az egyetlen magyar alapítású férfi remete szerzetesrendhez hasonlóan a Paul Hydrogen Power Truck miatt sem kellett senkinek némasági fogadalmat tennie.
Egyszerű a bátor beszéd titka, ugyanis a legelső, típusbizonyítvánnyal is rendelkező német üzemanyagcellás teherautót nem övezték hadititkok. Elsőségét nem ennek, hanem a Paul Nutzfahrzeuge hatalmas tapasztalatának és rendíthetetlenségének köszönhette. Hiszen a német gyártó kis túlzással nem ismer lehetetlent. A különleges és gyakran teljesen egyedi haszonjárművek európai piacvezetőjeként sikeren kitölti azt az űrt, amivel a nagy, elsősorban csillagos járműgyártónak nem érné meg foglalkozni. Kiemelkedő rugalmasságuknak és gyorsaságuknak köszönhetően konkurenseiket jelentősen megelőzve dobták piacra a sorozatgyártásra érett üzemanyagcellás Paul Hydrogen Power Truck (PH2P) teherautót a Mercedes-Benz Atego bázisán.
Kivesszük a zokszigént?
De mit ér egy üzemanyagcellás teherautó „tüzelő” nélkül? Ez a Paul Nutzfahrzeuge munkatársainak fejében is megfordulhatott, hiszen saját hidrogénforrás hiányában elég sokáig kellett volna bontogatniuk a Duna vizét, még árvíz idején is. Így aztán bölcsen partnerségre léptek a Shell olaj-, illetve ez esetben gázóriással, valamint a MaierKorduletsch energiakereskedő vállalattal. Egyúttal Passau melletti bázisukon teret engedtek Európa egyik legnagyobb, haszonjárművek számára kialakított hidrogéntöltő állomása számára. Ott a két, 350 bar nyomással felvértezett hidrogénkutat kiegészíti 12 teher- és személyautók gyorstöltésére alkalmas töltőoszlop, valamint további, hagyományos fosszilis tüzelőanyagokat kimérő kút is. A Paul Nutzfahrzeuge ügyfeleinek jó része pont amiatt mert belevágni a tüzelőanyag-cellás haszonjárművek üzemeltetésébe, mivel a német gyártó igény esetén a karbantartás mellett a tüzelőanyag-utánpótlás infrastruktúráját, valamint a beiskolázás terhét is magára vállalja.
Első fecskék
Az egyik legelső PH2P teherautó a müncheni Detzer Aircargo Service GmbH flottáját gazdagítja. Ők a Müncheni repülőtérről Passauba és környékére fuvaroznak vele, így bármikor igénybe tudják venni az új hidrogénkutakat. A 16 tonnás össztömegű, akár egy 8 tonnás pótkocsit megmozgató, tüzelőanyag-cellás PH2P nem kicsi, 450 kilométeres hatótávval kecsegtet. Ráadásul 15 percen belül újra teletankolható a harminc kilogramm hidrogén fogadására alkalmas tartály. Ezek után könnyen kiszámolható, hogy száz kilométerenként 6,5 kilogramm hidrogént alakít elektromos energiává és vízzé a PH2P. A villanymotor tartós teljesítménye 120, csúcsteljesítménye pedig 300 kilowatt. Ennél is fontosabb, hogy tartósan 2800 newtonméter forgatónyomatékra képes. Így a szőkített Atego hegyen-völgyön át gond nélkül tudja tartani a 85 kilométer/óra csúcssebességet.
A Shell egyúttal 25 darab PH2P teherautóval elindította saját használatalapú díjazású szolgáltatását, ahol a felhasználók havidíjért cserébe teljesen rizikómentesen „kipróbálhatják” a hidrogénüzemű, elektromos haszonjárműveket. Máris olyan ügyfelek csaptak le a lehetőségre, mint a DHL, Bachl, Troiber, Emde és C&A. Igazuk van, nincs idő totojázni, hiszen 2030-ig a haszonjárművek 45 százalékának legalább helyileg szén-dioxid-kibocsátás mentesen kell(ene) üzemelnie!

Daimler Buses eMobility Days: Villanybuszt mindenkinek!
Már háromszáznál is kevesebbet kell csak aludni, hogy bemutassák a Mercedes-Benz Intouro elektromos változatát! Az előzetes kapcsán mögé nézünk egy picit, hogy milyen lehetőségeket és kihívásokat hordoz a normálpadlós helyközi villanybusz.

IAA Transportation, 4. rész: 2025 teherautós újdonságai
Szinte minden az elektromos és üzemanyagcellás hajtásokról szólt a hannoveri seregszemlén. Ezért a következő percekben jóformán csak zöldségeket fogunk beszélni – miközben áttekintjük, kitől mire számíthatunk idén a nehéz-teherautók kategóriájában.

IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei
Gyere velünk egy gyors standbejárásra, nézzük végig, milyen trendeket láttunk az IAA Transportation 2024 kiállításon. Elárulom előre, hogy a hagyományos dízelmotorok jócskán háttérbe szorultak, a helyükön a villamosítás és az üzemanyagcella állt. Hannoveri beszámolónk második részében a beszállítók kínálatán keresztül tekintjük át, merre tart az iparág.

Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell tesztbusz: Ingyen próbálhatod ki ezt az üzemanyagcellás autóbuszt Budapesten
Három ajtó, két hajtott tengely, 500 kilowatt csúcsteljesítmény, nagy kapacitású akkumulátorok és üzemanyagcellás hatótávnövelő rendszer. És ez csak néhány paraméter a Magyarországon vendégeskedő Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell adatlapjáról.

Felfedhetjük a győztest
Ezért nem tudtál aludni sem te, sem én az elmúlt hónapokban. Mi május óta hordozzuk ezt a titkot, ti azóta várjátok az eredményt. Azonban most már megoszthatjuk veletek is, ezért elmondom, hogy melyik autóbusz érdemelte ki a Bus of the Year 2025 díjat.

MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság
Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.