Hirdetés:

Tavaly a Mercedes-Benz eActros 600 egy futurisztikus megjelenésű és rendkívül áramvonalas fülkével mutatkozott be. Már a dízelmotoros Actros L is elérhető a ProCabin fülkével, amelyhez új hatékonysági, kényelmi és biztonsági megoldások is társulnak.

Megszokott a járműiparban, hogy a tisztán elektromos hajtású modellek a belső égésű motorral gyártott típusok alapjain, azok átalakításával születnek meg. Újabban viszont már arra is láthatunk példát, hogy a villanymotoros változatokról kerülnek át megoldások a hagyományos hajtásláncú kivitelekre. Pontosan így történt ez a Mercedes-Benz Actros esetében is a ProCabin fülkével, amelyet arra fejlesztettek ki, hogy kedvező aerodinamikájával minél nagyobb hatótávolságot biztosítson az akkumulátoros elektromos tehergépkocsiknak. Persze ezzel a tulajdonságával ahhoz éppúgy hozzájárulhat, hogy csökkentse a dízelmotoros modellek tüzelőanyag-fogyasztását.

Aerodinamika, hatékonyság

A ProCabin az új európai jogszabályok nyújtotta lehetőségeket kihasználva 80 milliméterrel hosszabb a hagyományosnál a jobb aerodinamikájú forma érdekében. Ezenkívül a tetőlégterelő előtti kis légterelő, az A oszlopok légterelői, a teljesen sima és zárt orrpanel, a kis légbeömlő nyílásokkal ellátott lökhárító, az alváz alsó burkolata, az áramvonalas fellépők, a kerékjáratok paneljei, az optimalizált oldalszoknyák és az oldalsó légterelők toldata is csökkenti a légellenállást. Továbbá a motortér körüli légáramlást is minimalizálták, akárcsak a karosszériahézagokat. Mindez akár három százalékkal is csökkentheti az új Actros L tüzelőanyag-fogyasztását. Sőt, minden külső világítóberendezése LED-es, extraként pedig mátrix LED-es fényszórók is rendelhetők.

A csillagos márka fejlesztői persze nem álltak meg az aerodinamika optimalizálásánál. A 12,8 literes OM 471 dízelmotor harmadik generációját két új turbófeltöltővel és a kipufogógáz-utánkezelő rendszer áttervezésével tették hatékonyabbá. Ezáltal akár négy százalékkal is csökkenhet az erőforrás gázolajigénye a korábbi változathoz képest.

Fokozott kényelem

A StreamSpace, BigSpace és GigaSpace méretben rendelhető ProCabin fülke a sajátos formatervezésén kívül új kényelmi megoldásokkal is kitűnik. Ezek közül említést érdemel az optimalizált ülésfűtés, a lécezett ágyrácsok és a vastag, prémiumszínvonalú matracok. A fekhelyekhez tartozó kapcsolópaneleket új funkciókkal bővítették, valamint új a hangulatvilágítás és a LED-es olvasólámpák. Új USB-C-csatlakozókat helyeztek el az oldalfalakon, beépítettek egy második hűtőrekeszt és egy 230 voltos aljzatot, a SoloStar Concept elnevezésű sarokkanapéhoz pedig két új üléshuzat is elérhető. Jövő áprilistól a Multimedia Cockpit Interactive 2 is megjelenik a kínálatban újratervezett menüvel, hangvezérléssel, továbbfejlesztett hálózatba kapcsolhatósággal és olyan új alkalmazásokkal, mint például a Connected Traffic Warnings valós idejű forgalomfigyelés.

Profi vezetéstámogatás

Az új Actros L mindemellett a biztonság terén is jelentősen fejlődött. Új vezetéstámogató rendszerei a 2024 júliusában életbe lépő GSR általános járműbiztonsági rendelet követelményeit is több tekintetben felülmúlják. A közúti balesetek minden eddiginél hatékonyabb megelőzése érdekében a Daimler Truck kifejlesztett egy új elektronikus rendszert. Ez a kamerák és a radarok adatainak együttes felhasználásával még pontosabban tudja felmérni a jármű környezetét, számítógépe pedig hússzor gyorsabb adatfeldolgozást nyújt. A rendszer elöl és hátul két-két rövid hatótávolságú, míg elöl középen egy hosszú hatótávolságú radart, valamint a szélvédő mögött egy kamerát alkalmaz, így már 270 fokos tartományt felügyel a tehergépkocsi körül. Ennek köszönhetően az automatikus vészfékrendszer (ABA) hatodik generációja már akár 60 kilométer/óra sebességről is teljes fékerővel állóra fékezheti a teherautót egy útkereszteződés előtt, szembejövő forgalom esetén vagy ráfutásos helyzetekben. Álló járművet érzékelve akár 80 kilométer/óra sebességről is állóra vészfékezhet, radarja pedig 250 méter távolságra is „ellát”. A második generációs oldalsó holttérfigyelő (ASA) a tehergépkocsi előtti hét és mögötti 30 méteres területet figyelve hamarabb figyelmeztetheti a járművezetőt veszélyes helyzetekben, sőt, 20 kilométer/óra kanyarodási sebességig automatikusan állóra is fékez, ha a vezető nem reagál a kétlépcsős fény- és hangjelzésekre. Nagyobb sebességnél pedig sávváltáskor figyelmeztet az oldalsó holttérben tartózkodó közlekedőkre. Az új frontális ütközésmegelőző (FGA) elinduláskor figyelmeztet a közvetlenül a jármű előtt tartózkodó kerékpárosokra és gyalogosokra legfeljebb 15 kilométer/óra sebességig. A harmadik generációs aktív vezetéstámogató rendszer (ADA) pedig még pontosabb kettes szintű önvezetéssel könnyíti meg a járművezetők munkáját. Míg az előrelátó hajtásláncvezérlés a domborzaton és az útadatokon kívül a közlekedési táblákat is figyelembe veszi a még hatékonyabb működés érdekében. Sőt, jövő év áprilisától már a navigációs rendszer útvonalra vonatkozó információival is számol majd, hogy megelőzze a szükségtelen fékezéseket, gyorsításokat és fokozatváltásokat.

Továbbfejlesztett digitális szolgáltatások

Végül, de nem utolsósorban az új Actros L még fejlettebb digitális szolgáltatásokkal támogatja a flottaüzemeltetők munkáját. Az új karbantartásmenedzsment a járművek nagyobb rendelkezésre állását biztosítja, a navigációs rendszer pedig a valós idejű forgalmi adatokat is figyelembe veszi az útvonaltervezéshez. Továbbá az idei évtől távolról is végezhetők szoftveres frissítések a teherautókon. A ProCabin fülkével ellátott új Actros L már idén április óta rendelhető, míg sorozatgyártása az év végén kezdődik. Így jövőre már az utakon is találkozhatunk ezekkel a különleges megjelenésű és minden eddiginél hatékonyabb, kényelmesebb, illetve biztonságosabb modellekkel, amelyeket az üzemeltetők és a járművezetők is kisimult arccal használhatnak.

Mercedes-Benz eActros 600: Kész a műalkotás
Zöld jövő

Mercedes-Benz eActros 600: Kész a műalkotás

Amerika után Európa is rendelkezik sorozatgyártású akkumulátoros nyerges vontatóval a távolsági fuvarozáshoz. Az eActros 600 modellek 500 kilométeres hatótávja már megnyitja a lehetőséget itt is a tisztán elektromos hajtásra való átállásban.

2017 Mercedes-Benz Actros 1842 GigaSpace: Gigantikus tér
Teszt

2017 Mercedes-Benz Actros 1842 GigaSpace: Gigantikus tér

Akárcsak az örökölt étkészlet, ez is éveken át szolgálhat még egy kis suvickolás után. Tágas fülke lapul a használt háromágú csillag mögött, így akár nemzetközisként is megállhatja a helyét vagy másodkézből származó fényűző belföldezőssé válhat.

Kis lábon élni érdemes!
Motorsport

Kis lábon élni érdemes!

Nem aprózzák el! Hatalmas adag bioüzemanyaggal csökkentette az üde környezeten trappoló, szén-dioxid-szagú lábnyomát a Mercedes-AMG Petronas F1 Team versenyistálló.

Itt elmondhatod a véleményedet!