Hirdetés:

Ezernyolcszázkilencvenkilencet írunk, a helyi fuvarozást lovakkal, a távolságit pedig vasúton vagy hajóval végzik. A cannstatti Daimler-Motoren-Gesellschaft pedig máris patikába szalajtotta az univerzum legelső teherautójának harmadik változatát!

Természetesen nem Kalmopyrinért indult az apotékába, hanem benzinért. Ugyanis abban az időben kizárólag gyógyszertárakban lehetett szikrára lobbanó tüzelőanyagot vételezni. Kúthálózatokra igazán nem mutatkozott nagy igény, hiszen a legelső, háromkerekű Benz Patent-Motorwagen is alig 13 esztendeje rémisztgette a gyenge idegzetű úrhölgyeket, valamint lovakat. Az innovatív Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) mégis ontotta magából a legújabb fejlesztésű, belső égésű erőforrással felvértezett haszonjárműveket.

A Stasi fogságában

Persze nem öncélúan, hiszen az 1896-ban bemutatott haszonjárművük harmadik változatának eme szívmelengető példánya 1899. március 11-én a Stuttgarti Vízművekhez került. Ott szolgált hősiesen 24 esztendőn át, amíg gazdái 1923-ban le nem cserélték egy modernebb teherautóra, „őt” pedig visszaadták a gyártónak. Ez lehetett a történelem egyik legelső haszonjármű-beszámítása, habár nincsenek birtokunkban erre vonatkozó dokumentumok. Az viszont immár történelmi tény, hogy a Daimler Kardan-Lastwagen már akkor bekerült a DMG múzeumi állományába. Itt két évtizedig békésen porosodhatott a kis kardános, mielőtt tovább folytatódott a kalandos élete. Az 1944-es bombázások miatt Drezdába menekítették, ahol egy csekély, 45 esztendős kényszerpihenő következett. Ugyanis az addigra Daimler-Benz AG néven alkotó gyártó kitartó próbálkozásai ellenére sem adták vissza nekik a keletnémetek az autógyártás eme korai ikonját. Ám 1989-ben leomlott a berlini fal és Németország újraegyesült – így is csak közel két év tárgyalást követően, 15 historikus társával együtt sikerült hazagurítani az addigra közel százesztendős aggastyánt.

Korabeli korszerűség

Mai szemmel nézve a Daimler Kardan-Lastwagen olyan, mint egy kocsirúd nélküli lovaskocsi. Közelebbről szemügyre véve már látható, hogy ettől az alkatrészétől nem a budai vár felé mutogató Toldi Miklós fosztotta meg. Ugyanis a mozgáshoz nincs zabot csámcsogó lóerőre szüksége! Sőt, első kettő felmenőjével ellentétben hősünk már nem tudta ledobni láncait sem. Ugyanis a benzinmotorja nem lánchajtásos, hanem egy kardántengelyen keresztül hajtja a hátsó tengely abroncsos fakerekeit. Nem is akárhogyan, hiszen a külső bolygóműves, fogaskerekes hajtást a mai kerékagy-áttételes tengelyek elődjének tekinthetjük. Immár az apró belső égésű erőforrás sem a farban, esetleg az alvázon, a sofőr lócája alatt talált munkahelyet, hanem ott, ahol lényegében ma is, az első tengely fölött, a teherautó orrában. A vízszintes fakormányba kapaszkodó járművezető pereccel, fehér kolbásszal és serrel hizlalt erejét sem lánc, hanem egy kormánymű továbbította az első kerekek felé. A Daimler Kardan-Lastwagen felhalmozódott mozgási energiáját pedig – nagyapáink abroncsfékes kerékpárjaihoz hasonlatosan – a hátsó kerekek acél futófelületére préselődő fabetétekkel oldották meg. Elődeitől átvette a korábban már bevált, Wilhelm Maybach tervezte hatékony, csövecskés légcsatornákkal felvértezett hűtőrendszert, valamint az erőforrást is. Nem is egyetlen változatot kínáltak, hiszen a Daimler-Motoren-Gesellschaft büszkén hirdette a korabeli prospektusaiban, hogy leendő ügyfeleik két- és négyhengeres, immár elektromos gyújtással ellátott, négy, hat, nyolc, tíz, valamint 12 lóerős benzinmotorok és 1,55, 2,5, 3,75, valamint öttonnás terhelhetőség közül választhatják ki a számukra legmegfelelőbbet. Egyszerűen letaglózó az a professzionalizmus, ahogy a Mercedes-Benz és a Daimler Truck felmenői 125 esztendővel ezelőtt, gyakorlatilag a semmiből életre hívták az akkori igényeket messzemenőkig teljesítő haszonjármű-kínálatukat. Megemelem a kalapom: Hut ab!

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!
Történelem

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!

Hazánkban, sőt kontinensünkön sem ismeri szinte senki. Hogy lehet ez, hiszen egy ilyen formát nem lehet elfelejteni?! Az ok prózai, hiszen a Nissan S-Cargo a japán belpiacra készült, JDM típusnak számított.

Kögel történelem: Nem százas!
Történelem

Kögel történelem: Nem százas!

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Repülőkkel táncoló
Történelem

Repülőkkel táncoló

Főszereplőnk a hazai ipar egyik fénypontja, mégsem hallott róla szinte senki, és még kevesebben láthatták élőben munka közben.

Égi segítség
Történelem

Égi segítség

Nem csak a mágia gondoskodik a vitorlázórepülők égbe emelkedéséről! Ismerd meg a repülők elengedhetetlen társát, ezt a rendkívül varázslatos veterán csörlőt!

Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír
Történelem

Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír

Negyedszázada mutatták be a Mercedes-Benz egyik legsokoldalúbb haszonjárművét. Nem portáltengelyes vagy összkerékhajtású, ugyanis az elosztófuvarozás középkategóriás gyöngyszemére gondolunk, amely pár évig a nehézfiúkat is elbizonytalanította.