Találós kérdés következik! Oroszlán, mégsem harap, középmotoros, mégsem versenyautó és „elemről” megy, mégsem gyerekjáték. Mi lehet ez? Természetesen az MAN legelső nehézkategóriás elektromos teherautó-családja, az eTGX és eTGS testvérpáros.
Három, négy, öt, hat. Nem most tanulok számolni, csupán ennyi akkumulátorcsomag közül választhat, aki az új MAN eTruck villanyteherautó mellett dönt. Ennek a moduláris akkumulátor-rendszernek köszönhetően a megrendelők nagyon rugalmasan a feladataikhoz alakíthatják a villanyoroszlán költségeit, hatótávolságát. Az akkumulátorok számának függvényében a terhelhetőség is 2,4 tonnával változik. Hiszen a távolsági fuvarozásban szereplő járművek számára minden kilométer számít, az elosztófuvarozásban szorgoskodó haszonjárművek viszont legfeljebb napi 250 kilométert szaladgálnak és a telephelyeken, akár rakodás közben is egyszerűen megoldható a töltésük. Ezért felesleges terhet jelent a szükségesnél nagyobb hatótávolságokat lehetővé tévő akkumulátorkapacitás. Annál is inkább, mivel az MAN eTGX és MAN eTGS testvérpár a megszokott CCS csatlakozón keresztül 375 kilowattos töltési teljesítmény felvételére képes. MCS (Megawatt Charging System) csatlakozón keresztül már most 750 kilowattal táplálható, az étvágyát később megawattosra kívánják bővíteni. Akár két aljzat is választható a jármű konfigurálásakor, a bal és jobb oldalon a fülke mögött vagy jobb hátul az alvázhoz rögzítve várhatják az ampereket. Két akkumulátorcsomag a fülke alá, a további 1–4 pedig az alváz oldalára kerül. Ezek nem korlátozzák a felépítményhez szükséges eszközök elhelyezését. Legyen szó nagy teljesítményű pumpákról vagy darus felépítmények támlábrendszereiről.
Nem csupán az eTruck megbízható műszaki hátterét, hanem a megawattos gyorstöltőhálózat kiépítését is kézbe vette az MAN
Az akkumulátorok legfeljebb 480 kilowattórás kapacitásával napi nyolcszáz kilométeres hatótávolságot tűztek zászlajukra a müncheniek. Ezt később ezerre szeretnék növelni, nyilván mindkét hatótávérték napközbeni újratöltéssel értendő. Az MAN kifejezetten haszonjárművek számára fejlesztett lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) kémiájú energiahordozóit 2025-től fogják nagy sorozatban gyártani Nürnbergben. Ezzel egyidőben az ezer kilowatt (megawatt) teljesítményű töltőhálózat mielőbbi kiépítésén szorgoskodik az MAN, valamint az ABB svéd-svájci energetikai szolgáltató. Hiszen kizárólag akkor várható a fuvarozóvállalatok részéről jelentős villamosítási szándék, ha adott a járművek töltéséhez szükséges infrastruktúra. Mindehhez csak Németországban négyezer megawattos, Európa-szerte pedig ötvenezer nagy teljesítményű és ezer kilowattos töltőre lesz szükség 2030-ig.
Kompakt és moduláris a hajtáslánc, valamint az energiaellátás minden eleme
Villanyszívű oroszlán
A jármű közepén, az alváz hossztartói között helyezkedik el a szinkronmotor, az akkumulátorokból érkező egyenáramot váltakozó árammá alakító inverter és a felhasználási terület függvényében kettő- vagy négyfokozatú automatikus sebességváltó. Innentől teljesen hagyományosan folytatódik a hajtáslánc. Kardántengelyeken keresztül kapják meg mindennapi forgatónyomatékukat a klasszikus merevtengelyek. A villanymotor 245, 330 vagy 400 kilowattos teljesítményéhez 800, 1150 vagy 1250 newtonméteres forgatónyomaték tartozik. A rekuperáció legnagyobb teljesítménye megegyezik a szinkronmotor teljesítményével, így fékerőben nem marad el a mai modern dízelmotorok, tartós motorfékjének teljesítményétől. A hatékony rekuperációhoz az automatikus váltó a lehető legmagasabban tartja az ilyenkor generátorrá avanzsált villanymotor fordulatszámát. Az átgondolt tervezésnek köszönhetően a rövid, 3,75 méteres tengelytávok is lehetségesek. Ezért az eTruck nyerges vontatók az összes ismert félpótkocsival kapcsolatot teremthetnek, a szerelvényhosszúságokra vonatkozó előírások betartása mellett. Sőt, alacsony alvázmagasságú mega kapcsolási magasságú kivitelekre is lehetőséget biztosít az MAN. Az is önmagáért beszél, hogy a dízelmotoros TGX és TGS oroszlánok által használt széles és keskeny fülkék teljes palettája, tehát mind a hat változat rendelkezésre áll az MAN eTGX és MAN eTGS villanyteherautók számára is.
Ide kevés volt a playback! Mikrofonok előtt a kifejezetten csendes, ámde dízelmotoros MAN TGX 18.510 nyerges vontatónak sem lehetett esélye az eTruck villanyteherautóval szemben
Suttogó nehézfiú
A jó hírű Fraunhofer Anyagáramlási és Logisztikai Intézet, valamint a Peutz Consult GmbH szakembereinek bevonásával tesztelte új villanyteherautójának zajkibocsátását az MAN. A méréseket az MAN müncheni tesztpályáján végezték. Mindegyiket minimum tízszer megismételték, hogy kizárhassák a mérési pontatlanságokat. Húsz kilométer/órás sebességgel elhaladva egy belső égésű erőforrással hajtott személyautónál csupán egy decibellel hangosabb az eTruck. Még jobban szemlélteti az új villanyoroszlán csendességét, ha összehasonlítjuk egy olyan, korszerű, dízelmotoros márkatársával, ami az átlagos olajmotoros teherautóknál eleve öt decibellel csendesebb. Nos a villanyüdvöske még a szinte suttogó MAN TGX 18.510 nyerges vontatónál is hat decibellel csendesebb! Így tudományosan is bizonyságot nyert, amit empirikusan már korábban is éreztünk, hogy a járókelők csupán fele olyan hangosnak élik meg a villanyteherautókat, mint brummogó társaikat. Hogy ez miért olyan fontos? Mert így elméletileg a belvárosokban is a hét minden napján, 24 órában bevethetőek lehetnének.
Kiállta a próbákat!
Sikeresen startolt az MAN eTruck, hiszen máris több mint hétszáz gazdára talált. Ezek kisebbik részét még idén, oroszlánrészüket azonban csak a sorozatgyártás felfuttatását követően, 2025-ben fogják az ügyfeleknek átadni. Azonban a 2030-ig kitűzött, lassan szó szerint ötéves villamosítási terveik csupán úgy nyerhetnek realitást, ha az ügyfelek is látják, hogy az új nehézkategóriás villanyüdvöske ugyanolyan munkabírással, megbízhatóan, valamint hatékonyan képes gazdáit szolgálni, mint dízelmotoros társai. Mindez több százezer kilométernyi, valós körülmények között futott próbatételt jelent. Svédországban mínusz negyven, Spanyolországban pedig plusz negyven Celsius-fokos hőmérsékleti tortúrákat kellett túlélni. Természetesen mindkettőt árnyékban. Ez nemcsak az akkumulátorok és azok hűtő-fűtő, valamint töltőrendszere számára jelentett extrém megterhelést, hanem a hajtáslánc elemeire nézve is. Immár elmondhatjuk, hogy az MAN eTruck sikeresen abszolválta a szélsőséges stresszteszteket is. Hogy kiállja-e az idők próbáját, még nem tudjuk. Abban azonban biztosak vagyunk, hogy az MAN mindent megtesz azért, hogy egy kiforrott, megbízható konstrukcióval mutatkozzon be az elektromos nehéz-teherautók piacán. Viel Erfolg!
Kiállta a zord próbákat! Kezdődhet a való világ, jöhetnek a valódi fuvarok
MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!
Csodás környezetben, az Alpok kanyargós hegyi útjain próbáltuk ki, mit tudnak ma az MAN és a NEOPLAN autóbuszai. Sajnos nem született mindenki egyenlőnek, nem minden érintett örülhet ugyanolyan nagy horderejű újdonságoknak. Azonban egy kis figyelem mindenkinek jutott! Részletesen mesélünk mai videónkban a gépészet, az elektronikus-elektromos rendszer és a biztonsági arzenál újdonságairól az MAN Lion’s Coach […]
MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság
Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.
MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek
Legutóbbi bajnokunk most alacsonybelépésű elővárosiként próbált szerencsét. Bár hátul elférne egy „rendes” híd is, megőrizte a belvárosiak portáltengelyét, és a normál padlószint alá sem zsúfoltak be több akkut. Tud akkor bármi újat mutatni?
MAN TGE Next Level: Szintet lépett!
Alapfelszereltségként olyan kényelmi és biztonsági felszerelésekkel gördül ki a gyárkapun a megújult MAN TGE, amire korábban felár ellenében is csupán értetlen ábrázattal és közönyös fejcsóválással reagáltak volna az újtehergépjármű-értékesítő kollégák.
Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!
Öt új, helyileg kibocsátásmentes városi, városközeli buszt tettünk próbára Csehországban, hogy megtaláljuk a legjobbat közöttük. Haladó szellemiségű hajtásláncok, modern filozófiák és légies könnyedség csaptak össze egymással. Ki lesz a bajnok?
Ezerwattos töltődés
Rég látott akkora fejlődést az autóipar, mint az utóbbi esztendőkben, hiszen szó szerint egymást érik az elektromos rekordok, immár a megawattos töltés is közelebb került a mindennapokhoz.