Hirdetés:

Több szempontból is előnyös, ha egy pótkocsi tömege a lehető legkisebb. Teljes terhelésnél több árut vihet a jármű, egyébként pedig kisebb a tüzelőanyag-fogyasztás. A Fliegl nagy mestere a tömegcsökkentésnek, íme három példa, egyéb innovációkkal.

Tavaly a B-Trailers belga kereskedő 25 ultrakönnyű tekercsszállító függönyponyvás félpótkocsit adott át a Magetra cégcsoportnak és a Frisaye vállalatnak, húsz RoadRunner modellt Ultralight kivitelben és ötöt Greenlight változatban. Előbbiek saját tömege többek között a könnyűfém keréktárcsáknak köszönhetően csupán 5,9 tonna, de az utóbbiak sem nyomnak többet üresen 6,3 tonnánál az acél keréktárcsáikkal. Így a 8,04 méter hosszú tekercsvályúban az Ultralight esetében 33 000, a Greenlight modelleknél pedig 32 680 kilogramm rakomány helyezhető el a 44 tonna szerelvényössztömeget engedélyező belga szabályok értelmében. A tekercsek biztonságos rögzítését 18, egyenként öt tonna teherbírású, padlóba süllyeszthető gyűrű segíti. A 140 milliméter magas elülső ütköző szintén hozzájárul a biztonságos szállításhoz, akárcsak a ponyvába hegesztett függőleges és vízszintes hevederek, tehát ezek a pótkocsik a DIN EN 12642 Code XL rakományrögzítési szabványnak is megfelelnek. Mindkét modell 5,6 tonna tengelyterhelésű targoncával is rakodható, a néhány másodperc alatt elhúzható Fliegl Blitz rolótető pedig a daruzást segíti elő. További praktikus megoldásuk az I-Lock hátfalajtózár, amelynél a zárnyelvek közvetlenül az alváz bemélyedéseiben rögzülnek. A biztonságos manőverezést pedig hátul két LED-es munkalámpa segíti.

Amikor a Gahr International fuvarozóvállalat nemrég egy új Volvo FH Electric nyerges vontatóval korszerűsítette a flottáját, egy Fliegl SDS 390 függönyponyvás félpótkocsit szerzett be hozzá. Egyrészt a tökéletesen megfelelő, 1070 milliméteres kapcsolási magassága, másrészt az igen kedvező, csupán 5,9 tonna saját tömege miatt. A szerelvény főként autóipari alkatrészeket szállít 8 és 16 tonna közötti terhelés mellett, így a félpótkocsi kedvező tömege nagyobb hatótávot eredményez. A MaxiRunner modell elöl 140 milliméter magas acélütközővel, oldalt pedig 20 milliméter magas raklapütközőkkel készül, és a DL 9.5, illetve a Code XL rakományrögzítési szabvány előírásait is teljesíti. Vastag padlójára 7100 kilogramm tengelyterhelésű targoncák is ráhajthatnak, a rakodást pedig megkönnyíti, hogy a merev tetőrúd még kinyitott rakoncákkal sem hajlik be. Az EcoLift gázdugattyús rendszer segítségével a tető mindkét oldalon 380 milliméterrel megemelhető.

A Dresden Mitte építőanyag-kereskedés két háromtengelyes, acélteknős StoneMaster félpótkocsit szerzett be, amelyek csupán 5,5 tonnát nyomnak üresen. A 24,5 köbméteres, félköríves plató padlója elöl négy, középen pedig öt milliméter vastag. A kúpos, hátrafelé 80 milliméterrel kiszélesedő oldalfalaknak köszönhetően az anyag nem tapad bele a puttonyba, amit a teljesen sima felület is elősegít. A többpontú zárrendszer révén az ívelt hátfalajtó külön tömítés nélkül is szorosan záródik, így a nedves ömlesztett áru sem szivárog ki a teknőből. A Greenline kivitel felépítményének magassága csak 1,45 méter, ezáltal alacsonyabb, mint a fülke, ami csökkenti a szerelvény légellenállását. Az új félpótkocsikat S.T.E.P. csúszásgátló felületű munkaállvánnyal és elektromosan mozgatható takaróponyvával is felszerelték a járművezetők kényelme és biztonsága érdekében. Süppedős, csúszós talajon pedig az első tengely felemelésével növelhető a vontató hajtott tengelyének terhelése, ezáltal a kerekek tapadása. Ráadásul a Fliegl tíz év átrozsdásodás elleni garanciát vállal nemcsak az alvázra, hanem a légrugós felfüggesztések galvanizált lengőkarjaira is.

Ebből a három példából is jól látszik, hogy hatékony félpótkocsit készíteni nem könnyű, rengeteg innovációt és fejlesztést igényel. Ha viszont sikerül könnyű járművet előállítani, az nagyban hozzájárul a hatékonyságához.

Ikarus 350.02: Légiforgalmi utaskísérő
Történelem

Ikarus 350.02: Légiforgalmi utaskísérő

Nemzeti buszgyártónk és nemzeti légitársaságunk neve, látványa sokak szívét megdobogtatja. Ebben a gördülő csodában egymásra talált az Ikarus és a Malév, és szerencsére így azok is megtapasztalhatják ezt, akik annak idején lemaradtak erről az élményről.

Rába S22.217-6.2-003: Vasorrú Rába
Történelem

Rába S22.217-6.2-003: Vasorrú Rába

Ha csak annyit hallottunk volna róla, hogy vasorrú és bogi, rögtön arra asszociálhatnánk, hogy mai kisfilmünk főszereplője Boglárka, a kerékerdei illetőségű, seprűnyélen táncoló boszorkány. Erről szó sincs, hiszen továbbra is haszonjárművekről mesélünk!

Volkswagen Crafter teszt: Megéri cserélni?
Teszt

Volkswagen Crafter teszt: Megéri cserélni?

Alaposan megújult a Volkswagen Crafter. Az újdonságok sorában digitális műszeregységet, új fedélzeti információs és szórakoztató rendszert és gazdag biztonsági arzenált is találunk. Mit jelent mindez a mindennapokban, megéri lecserélni?

Renault Master L3H2: Feketeöves mester
Teszt

Renault Master L3H2: Feketeöves mester

Nap mint nap szürke eminenciásként róják az utakat. Tudjuk, hogy léteznek, minden nap találkozunk legalább egy példánnyal, mégsem vesszük igazán észre. Pedig hagyományosan kategóriájuk legpraktikusabb és legnagyobb egyedei közé tartoznak.