Több szempontból is előnyös, ha egy pótkocsi tömege a lehető legkisebb. Teljes terhelésnél több árut vihet a jármű, egyébként pedig kisebb a tüzelőanyag-fogyasztás. A Fliegl nagy mestere a tömegcsökkentésnek, íme három példa, egyéb innovációkkal.
Tavaly a B-Trailers belga kereskedő 25 ultrakönnyű tekercsszállító függönyponyvás félpótkocsit adott át a Magetra cégcsoportnak és a Frisaye vállalatnak, húsz RoadRunner modellt Ultralight kivitelben és ötöt Greenlight változatban. Előbbiek saját tömege többek között a könnyűfém keréktárcsáknak köszönhetően csupán 5,9 tonna, de az utóbbiak sem nyomnak többet üresen 6,3 tonnánál az acél keréktárcsáikkal. Így a 8,04 méter hosszú tekercsvályúban az Ultralight esetében 33 000, a Greenlight modelleknél pedig 32 680 kilogramm rakomány helyezhető el a 44 tonna szerelvényössztömeget engedélyező belga szabályok értelmében. A tekercsek biztonságos rögzítését 18, egyenként öt tonna teherbírású, padlóba süllyeszthető gyűrű segíti. A 140 milliméter magas elülső ütköző szintén hozzájárul a biztonságos szállításhoz, akárcsak a ponyvába hegesztett függőleges és vízszintes hevederek, tehát ezek a pótkocsik a DIN EN 12642 Code XL rakományrögzítési szabványnak is megfelelnek. Mindkét modell 5,6 tonna tengelyterhelésű targoncával is rakodható, a néhány másodperc alatt elhúzható Fliegl Blitz rolótető pedig a daruzást segíti elő. További praktikus megoldásuk az I-Lock hátfalajtózár, amelynél a zárnyelvek közvetlenül az alváz bemélyedéseiben rögzülnek. A biztonságos manőverezést pedig hátul két LED-es munkalámpa segíti.
Amikor a Gahr International fuvarozóvállalat nemrég egy új Volvo FH Electric nyerges vontatóval korszerűsítette a flottáját, egy Fliegl SDS 390 függönyponyvás félpótkocsit szerzett be hozzá. Egyrészt a tökéletesen megfelelő, 1070 milliméteres kapcsolási magassága, másrészt az igen kedvező, csupán 5,9 tonna saját tömege miatt. A szerelvény főként autóipari alkatrészeket szállít 8 és 16 tonna közötti terhelés mellett, így a félpótkocsi kedvező tömege nagyobb hatótávot eredményez. A MaxiRunner modell elöl 140 milliméter magas acélütközővel, oldalt pedig 20 milliméter magas raklapütközőkkel készül, és a DL 9.5, illetve a Code XL rakományrögzítési szabvány előírásait is teljesíti. Vastag padlójára 7100 kilogramm tengelyterhelésű targoncák is ráhajthatnak, a rakodást pedig megkönnyíti, hogy a merev tetőrúd még kinyitott rakoncákkal sem hajlik be. Az EcoLift gázdugattyús rendszer segítségével a tető mindkét oldalon 380 milliméterrel megemelhető.
A Dresden Mitte építőanyag-kereskedés két háromtengelyes, acélteknős StoneMaster félpótkocsit szerzett be, amelyek csupán 5,5 tonnát nyomnak üresen. A 24,5 köbméteres, félköríves plató padlója elöl négy, középen pedig öt milliméter vastag. A kúpos, hátrafelé 80 milliméterrel kiszélesedő oldalfalaknak köszönhetően az anyag nem tapad bele a puttonyba, amit a teljesen sima felület is elősegít. A többpontú zárrendszer révén az ívelt hátfalajtó külön tömítés nélkül is szorosan záródik, így a nedves ömlesztett áru sem szivárog ki a teknőből. A Greenline kivitel felépítményének magassága csak 1,45 méter, ezáltal alacsonyabb, mint a fülke, ami csökkenti a szerelvény légellenállását. Az új félpótkocsikat S.T.E.P. csúszásgátló felületű munkaállvánnyal és elektromosan mozgatható takaróponyvával is felszerelték a járművezetők kényelme és biztonsága érdekében. Süppedős, csúszós talajon pedig az első tengely felemelésével növelhető a vontató hajtott tengelyének terhelése, ezáltal a kerekek tapadása. Ráadásul a Fliegl tíz év átrozsdásodás elleni garanciát vállal nemcsak az alvázra, hanem a légrugós felfüggesztések galvanizált lengőkarjaira is.
Ebből a három példából is jól látszik, hogy hatékony félpótkocsit készíteni nem könnyű, rengeteg innovációt és fejlesztést igényel. Ha viszont sikerül könnyű járművet előállítani, az nagyban hozzájárul a hatékonyságához.

MAN Lion's Coach 14 E prototípus menetpróba: Hatvanszoros hatótávszorongás?
Gyorsan lelövöm a poént, nem, nincs szükség a negatív hullámokra! A dízelmotorosokkal közel azonos, több száz kilométeres napi hatótávot ígér az MAN Lion’s Coach 14 E!

Knorr-Bremse iTEBS X fékvezérlő: Felfedjük a titkait
Ismét Kecskemétről jelentkezünk. Korábbi videónkban a Bács-Kiskun vármegyei gyár történetét és termékeit mutattuk be nektek, most pedig egy igazi csemegét hoztunk el!

Nissan Frontier Crew Cab SC: Nesze neked hat henger!
Egyenesen a vadnyugatot, a naplementébe lovagló hősök korát idézi mai alanyunk. Ugyanis ebben az epizódban elhoztunk nektek valami amerikait. Pontosabban egy amerikai piacos, itthon igazi ritkaságszámba menő Nissan Frontier pickupot mutatunk be.

Volvo FH Aero 4×2 T teszt: Nem csupán a nosztalgia hajtja
Csúcsmodern gépet dobott piacra a Volvo Trucks az FH Aero változatokkal, amelyek hazánkban és Európában is komoly sikereket hoztak a svédeknek.

Ikarus 260.32R: Repülőtéri papagáj
Amennyiben csupán egyetlen típuscsaládot emelhetnénk ki a szép emlékű Ikarus palettájából, mindenképp a kétszázas sorozatot említenénk. Hiszen elég csupán annyit mondanunk: 208 853.

Renault Trucks gyárlátogatás és párizsi kukásautó-mustra: Így születnek és dolgoznak
A közhiedelemmel ellentétben kukásautó-vezetőnek lenni jó. Többségében modern, kényelmes járművek, sok lehetőséget adó munkaidő és egész jó fizetés várja még hazánkban is azokat, akik erre adják a fejüket.