Ha létezik örökös ellentét, akkor a sofőr-rendőr reláció egészen biztosan egyfajta szimbóluma lehetne ennek az áru- és személyszállítás világában. Testközelből néztük meg, hogyan realizálódik ez a viszony 2023 őszén az út mentén.
Régóta szerettünk volna már eljutni a Roadpol egyik fokozott közúti ellenőrzésére. Ugyan rengeteg történetet hallunk mindkét oldalról, de szaklapként mégiscsak saját tapasztalatokról szeretnénk beszámolni, hiszen az az igazán hiteles forrás. A Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitányság vendégeként egy délelőttöt töltöttünk a 62-es főút Székesfehérvárhoz közeli szakaszán, ahol egy kimondottan kis- és nehéz-tehergépjárművek ellenőrzésére fókuszáló egységhez csatlakozhattunk.
Egészen pontosan két járőrpároshoz, akik megosztoztak a különböző járműkategóriák ellenőrzésén. Az egyik páros kimondottan a kistehergépkocsikat vizsgálta, a másik egység pedig ugyanabban – az útszakasz felújítása során kialakított – parkolóban a nagyobb járműveket. A munkamegosztásnak prózai oka volt: az egyik szolgálatot teljesítő rendőr komoly saját tapasztalattal rendelkezik a teherautók világából, hiszen maga is forgatja tehergépkocsik kormánykerekét. Ráadásul a menetíró berendezés ellenőrzéséhez is rendelkezik minden jogosultsággal, tudja tehát, hogy hol és mit kell keresnie. Ahogy vendéglátóink ecsetelik, ez nem egyedi, hiszen a rendőrök a közhiedelemmel ellentétben nem csak jogi oldalról ismerik a fuvarozás világát. Ez egyben azt is jelenti, hogy tudják és értik a hátterét a látottaknak, így a szabálykövetés mellett a megállított sofőrök empátiára is számíthatnak. Ezt nem ők mondják, sokkal inkább én állítom a látottak alapján…
Jellemző hiányosságok
A párossal eltöltött órák alapján nyugodtan jelentem ki, hogy jellemző hiányosságokról beszélhetünk mindkét kategóriában. A Dunaújvárost Székesfehérvárral összekötő főút forgalma még szerda délelőtt is hatalmas. Szinte minden járműkategóriával találkozhatunk a mezőgazdasági vontatótól a nehéz tehergépjárművekig. A helyszínen lévő rendőrök elmondása alapján átlagosan 6-8 járművet tudnak igazoltatni egy órában, de ez erősen függ attól, hogy mit találnak egy-egy adott gépkocsi esetében. Ezt épp akkor ecseteli nekem a járőrpáros egyik tagja, amikor kollégája egy platós kishaszongépjármű vezetőjével egyezteti a rakományrögzítés szabályait. A diskurzus vége, hogy a platón lévő 1000 literes IBC-tartályra spanifer kerül, a sofőr pedig gazdagabb lesz egy szabálysértési bírsággal. Hozzá hasonlóan jár az a járművezető is, aki egy üres diszperzites vödröt, némi szigetelőanyagot, egy üveg kólát és egy lapátot szállít egy Ford Transit platóján. A magyarázta ismerős a rendőröknek: „ide megyek csak a szomszéd faluba”. Egészen addig keménynek tűnhet a bírság ténye, amíg bele nem gondolunk, hogy a platóról lerepülő vödör vagy kóla mit tehet egy motorkerékpár vezetőjével, a lapát pedig akár egy személyautóban utazókkal. A rendőröknek ilyen esetekben nincs mérlegelési lehetőségük. Itt jegyezném meg, hogy már csak azért sem kell, mert az újszerű jármű platóján ott a zárható szerszámtartó láda! Hasonló problémával szembesülnek a következő járműnél is, amivel zártszelvényeket szállítanak. Itt ugyan egy racsnis rözgítőhevederrel rögzítették a köteget, viszont csak néhány acéldrót tartja egyben azt. Ráadásul az egész jóval túllóg a platón, és jelölni sem jelölte azt a sofőr semmivel a hátulról jövőknek. Egy, a forgalomban oly gyakori SUV esetében éppen fejmagasságban érkezne meg a köteg az utastérbe – belegondolni is rossz.
Annak ellenére, hogy a kishaszonjárművek esetében a rakományrögzítés a legjellemzőbb hiányosság, a rendőrök alaposan ellenőriznek. A járművezetői-, jármű- és fuvarokmányok vizsgálata után körbejárják a járműveket, megnézik annak általános műszaki állapotát is. „Csak azért is” bírságolásnak nyoma sincs, ahol minden rendben van, ott néhány perc után útjára engedik a szorgos munkavállalókat. A megbüntetettek sem háborognak általában, legtöbbjük pontosan tisztában van vele, hogy joggal teszik szóvá nekik a látottakat.
Ránézni is rossz, több mint egy métert lógnak ki a szétcsúszott vasak, itt hiába a rögzítés, ez így is veszélyes
Nagy autók, nagy gondok
A nehéz-tehergépkocsiknál dolgozó párosnál hasonló hozzáállást találunk. Itt szintén a dokumentumok ellenőrzésével kezdődik a munka, majd következik a menetíró berendezés kiolvasása. Ehhez természetesen a rendőrnek fel kell másznia a fülkébe, jól látszik azonban, hogy ismeri a dörgést, cipőjét szigorúan a lépcsőn pihenteti a művelet végéig. Ha az eredmény rendben van, akkor az általános műszaki és rakományellenőrzést követően indulhat tovább a sofőr. Furcsaságok és problémák azonban itt is akadnak, bár szerencsére általában nem a rakományrögzítéssel. A következő delikvenst meg sem akarják állítani, ő azonban önként sorol be az őt továbbintő rendőr mellett a parkolóba. A macedón sofőr készségesen adja az iratait, majd a másik rendőrhöz fordul segítségért, ugyanis a nála lévő telefonos navigációs szoftver beirányította volna Székesfehérvár belvárosába. Szerencsére jól mérte fel, hogy oda biztosan nem hajthat be a 40 tonnás szerelvénnyel, ezért inkább útbaigazítást kér. Mint mondja, nyugodt a jármű, az okmányok és az áru állapota kapcsán, így könnyű szívvel állt meg. A régi vágású sofőr az ellenőrzést követően útmutatást kap. Elindulása után mosolyogva mondja a rendőr, hogy komoly tapasztalat van a háta mögött, mert az útlevelében nincs már hely újabb pecsétnek.
Nem végződik ilyen gondmentesen a következő jármű ellenőrzése. Az éppen üres billencsről hiányzik a bal hátsó sárvédőgumi. A sofőr tud is róla, mint mondja, éppen most szakadt le. Ez is egy gyakran elhangzó kifogás, de ahogy korábban is említettem, mérlegelési lehetőség nincs. Akkor sem lenne, ha egy felrepülő sárdarab vagy kő balesetet okozna, így jár a büntetés.
Mielőtt bárki szőrösszívűnek mondaná a rendőröket, jön is a következő eset, begördül egy hűtős félpótkocsit vontató Scania a parkolóba. A menetíró berendezés kiolvasása után több különböző, néhány perces túlvezetés is látszik. A makulátlan előéletű sofőr a németországi autópályás dugókban való araszolást hibáztatja. Mivel itt a szabályok kisebb fokú megsértéséről beszélünk, a rendőrök egyeztetnek egymás között, és élnek a figyelmeztetési lehetőségükkel. Ennek köszönhetően a járművezető ugyan bekerül a rendszerbe és határozat is születik az ügyében, de pénzbüntetéssel nem kell számolnia az első alkalommal. Sőt, a rendőrök tanácsokkal is ellátják: például azzal, hogy ilyen esetben nyomtasson nyugtát a menetíró készülékből. Ha ráírja a helyszínt és a körülményeket, elfogadhatják azt a magyar rendőrök. A nyugodt és konstruktív hozzáállás meghozza a gyümölcsét, a feszült sofőr enyhül, és egyre nyitottabban osztja meg az ágazat problémáit. Mi is jól ismerjük ezeket: az állandó parkolóhiány, a folyamatos torlódások még a tapasztalt járművezetők türelmét is próbára teszik. Megtudjuk tőle azt is, hogy a magyar rendőrök tulajdonképpen korrektek, de ha szigorú és igazságos rendszert keresünk, akkor talán a belga példából lehetne a legtöbbet tanulni.
A menetíró ellenőrzésében egy speciális készülék, az okmányok ellenőrzésében a Robotzsaru névre hallgató program segít. A rendőrök pedig figyelnek a sofőr életterére is a folyamat közben
A sofőrökkel egyébként a közhiedelemmel ellentétben nincs rossz viszonya a rendőröknek. Legalábbis a helyszínen sokan belátják, hogy hibáztak. Hogy aztán máshol hogyan adják elő a történeteket, az más kérdés. A rendőrök azt mesélik: olyanra is volt már példa, hogy a sofőr kérte meg őket arra, adjanak nagyobb összegű büntetést, mert a jármű műszaki állapota kapcsán nem tanult volna másból az üzemeltető. Igazán érdekes relációk ezek – és ezt már csak én teszem hozzá.
Utasokkal sem jobb a helyzet
Nem ejtettünk még szót az autóbuszokról, ugyanis ezek ellenőrzését aznap nem láthattam. Róluk a péntek délután szólt, amikor célzottan keresték az ipari parkok környékén a munkavállalókat szállító autóbuszokat. Ezeknél is jellemző probléma a túlvezetés, csakhogy itt tudatosan próbálják kijátszani a törvényeket. A járművezetők sajátságosan értelmezik a pihenőidőt, sokszor a napi harmadik járat esetében már nem is használják a sofőrkártyájukat. Szintén jellemző trükközés, hogy a kártya használatát elkerülendő 50 kilométernél rövidebb járatbontásokat alkalmaznak. Ezeket azonban a gyakorlott szem szintén észreveszi! Ha egyértelmű a csalás, akkor jár a büntetés. Fontos ez, hiszen már egy 18 főt szállító autóbusz is komoly veszélyforrás a forgalomban, ha nincs meg a kellő figyelem. Érdekes módon azonban az autóbuszokon nemcsak a sofőr, hanem az utasok is tudnak hibázni. A rendőrök elmondása alapján még mindig nagyon kevesen használják a biztonsági öveket ezeken a járműveken – pedig, ha van, akkor kötelező azt becsatolni. Ennek elmulasztása esetén nem a sofőrt, hanem az utast büntetheti a rendőr! Érdemes ezzel számolni még egy fárasztó munkanap után is.
Meséltek ugyan rémtörténeteket túlterhelt járműszerelvényről, ahol a pótkocsi három tengelyéből az egyik oldalon csak egyik keréken volt gumiabroncs, és abból is álltak már ki a drótok. Kombájnról, ami az M7-es autópályán felszerelt vágóasztallal haladt. Szerencsére ez alapján a néhány óra alapján nem ez tűnik jellemzőnek. Akadnak ugyan kirívó esetek, de többségében olyan problémákkal találkoztunk, ami egy kis figyelemmel könnyedén orvosolható. Ennek megfelelően nem is nagyon láttunk a délelőtt során olyan bírságolást, amely ne lett volna indokolt. Persze, hogy ezeket hogyan mesélték el főnöküknek vagy épp családtagjaiknak később a járművezetők az már egy másik kérdés…
Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság
DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.
KiMAXolt újdonság
Rég volt már, amikor a Toyota ekkora méretű kishaszonjárművet kínált Magyarországon. Az új Proace Max nem finomkodik, rárúgja az ajtót a konkurenciára – teheti, mert mindene megvan ahhoz, hogy testvéreihez hasonló sikereket érjen el a nagyfiúk között.
Minibus Euro Test 2024 és Minibus of the Year 2025: Magyar versenyzővel Madridban
Első ízben indult egy magyar gyártó is a nagy európai minibuszteszten! A debreceni versenyző egyedüli dízelmotorosként az ára mellett egy másik nagy aduászt is tartogatott a tarsolyában.
Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni
Legendás nemcsak a pickupok között, hanem a járműgyártás egészét tekintve is a Toyota Hilux. Nagy teljesítményű dízelmotorral, automatikus váltóval és kényelmes belsővel kecsegtet, így jogosan merül fel a kérdés, hogy még mindig legyőzhetetlen?
Toyota Proace Van és Verso teszt: Így kell klónozni
Messze lekörözték ikertestvéreiket a hazai értékesítésekben a Toyota Proace Van és a Toyota Proace Verso modellek! A márka sikerének titkait elemző sorozatunkban ezúttal a közepes haszonjármű megújulásának részleteit vizsgáljuk meg közelebbről.
IAA Transportation 2024, 1. rész.: Sok kicsi sokra megy
Katasztrófaturisták itt láthatnak finoman fogalmazva is érdekes kezdeményezést Kínából, de legalább ugyanannyi lenyűgözően megdöbbentő újdonságot is ugyanonnan. Világpremierből, izgalmas koncepciókból is jutott az IAA Transportation 2024 kiállításra.