Hirdetés:

Felpörög a hidrogénipar. Hatalmas kapacitások kiépítését kezdték meg, az évtized végéig várhatóan legalább százszorosára nő az elektrolizálók globális termelése. A látványos gigaberuházások mellett a hétköznapi léptékű fejlesztésekre is érdemes figyelni.

Mind a percek alatt feltölthető akkumulátorok, mind a megawattos töltők egyelőre még a jövő zenéjét jelentik – akárcsak a mindent lefedő hidrogéntermelő és -elosztó hálózat. Azonban minden héten publikálnak valamelyik terület egy újabb áttöréséről, egyszer a szilárdtest-akkumulátorról, a következő pillanatban a bolygónk belsejében felfedezett fehér hidrogénről olvashatunk. De ha jobban belegondolunk, érthető is ez a kettős irány. Egyszerűen lehetetlen mindent villamosítani.

A tengeri hajózásban a konténerkapacitás nagyjából öt százalék körüli csökkentésével át lehetne állni az üzemanyagcellára – vagy változatlan befogadóképesség mellett egy plusz tankolást beiktatni az útba. A repülésnél is igaz, hogy a jelenlegi akkumulátorok többlettömege megugorhatatlan akadályt jelent. Igen, az üzemanyagcella kevésbé hatékony. Az árammal vizet bontunk, elszállítjuk, áttöltjük, áramot termelünk, ez az eredeti energia jó hatvan százalékát felemészti. Ha az árammal akkumulátort töltünk, majd felhasználjuk, akkor csak körülbelül 20 százalék a veszteség. Azonban a technika mai állása szerint a szállításra és tartós tárolásra – azaz energiahordozónak – az akkumulátor nem alkalmas. Jelenleg a hidrogén ipari léptékű előállítása és a kiszolgálása is mind idő, mind beruházás szempontjából komoly elkötelezettséget jelent. Ezért az épületekbe telepített, második életüket élő akkumulátorokhoz hasonlóan fontosak a lokális igényeket „megfizethető” módon és gyorsan teljesítő megoldások. A Hyvia Master H2-Tech menetpróbáján két ilyen megoldást is mutattak.

A Hywell apró töltőállomás hatalmas előnye, hogy megfelelő talajra azonnal elhelyezhető és csak áramot igényel. Kimondottan átmeneti megoldás, amelyet eleve induló flottákra méreteztek. Például használhatja egy település, amelyik felkészül a hidrogénalapú társadalomra, ezzel szerezhet ügyfeleket, kiszolgálhatja őket. Vagy bérelheti akár egy nagyobb flottát üzemeltető cég arra a két évre, amíg kiépül a rendes töltőállomása. A tartályban körülbelül 3-400 kilogramm hidrogént tárol, a gyors töltésért –30 Celsius-fokos gázként. Ebből napi száz kilót képes 350 vagy 700 barra sűrítve kiszolgálni, utána túlságosan lecsökken a nyomás az azonnali üzemeléshez. Naponta körülbelül fél megawatt áramot eszik meg az automatizált önellenőrzési funkciókkal védett berendezés. Ha minden klappol, akkor ugyanúgy öt perc a Master H2-Tech tankolása itt, mint egy „nagy” állomáson.

Ugyanígy a rendkívül kompakt „hidrogéngyár” is egy fontos áthidaló lehet. Az elektrolizálóban az üzemanyagcellával ellentétes folyamat játszódik le: elektromos árammal hidrogénre és oxigénre bontja a vizet. Nagyon tiszta víz kell a működéséhez, ezért jelenleg tisztított csapvizet táplálnak be. De már vizsgálják, hogy a közeli folyó vizét miként használhatnák fel. A gyáriak elmondása szerint olcsóbb az így megtermelt hidrogén a beszállítótól vásároltnál.

Az ilyen és ehhez hasonló berendezések gyártásánál a méretgazdaságosság fogja lejjebb tornászni a költségeket, ráadásul az üzemeltetésükhöz ajánlott zöld energia ára is csökken. Az évszázad közepére várhatóan olcsóbb lesz zölden gyártani a hidrogént a szürkénél is. A becslések szerint 2050-re a világ energiaszükségletének közel húsz százalékát zöld hidrogén adhatja. Ehhez azonban nemcsak a hatalmas ugrások szükségesek, hanem az ilyen kis lépések is.

Felfedhetjük a győztest
Hírek

Felfedhetjük a győztest

Ezért nem tudtál aludni sem te, sem én az elmúlt hónapokban. Mi május óta hordozzuk ezt a titkot, ti azóta várjátok az eredményt. Azonban most már megoszthatjuk veletek is, ezért elmondom, hogy melyik autóbusz érdemelte ki a Bus of the Year 2025 díjat.

MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság
Technika

MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság

Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.

Paul Hydrogen Power Truck: Energetikai pálfordulás
Zöld jövő

Paul Hydrogen Power Truck: Energetikai pálfordulás

Pálos rend uralkodik a speciális haszonjárműveiről nevezetes Paul Nutzfahrzeuge háza táján. Habár az egyetlen magyar alapítású férfi remete szerzetesrendhez hasonlóan a Paul Hydrogen Power Truck miatt sem kellett senkinek némasági fogadalmat tennie.

Solaris Urbino 18 hydrogen: Kiegyensúlyozott személyiség
Teszt

Solaris Urbino 18 hydrogen: Kiegyensúlyozott személyiség

Ifjonti bizonytalanságai már nincsenek, tudja, mit akar, mit kínál, tisztában van saját értékeivel. A Solaris Urbino 18 hydrogen ideális partnernek ígérkezik, de vajon mennyi poggyászt cipel magával eddigi életéből?

A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában
Zöld jövő

A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában

Hideg időben gőzmozdony módjára gyönyörű felhőt húznak maguk után az üzemanyagcellás haszonjárművek, így a gyermekek biztosan imádni fogják ezeket. Ám rengeteg a kihívás a hidrogén gyakorlati alkalmazása előtt – pedig bevezetése elkerülhetetlen.