Korábban cégfeliratokban, esetleg reklámokban kimerült a járművek különböző felületeinek hasznosítása. A jövőben a látható és nem látható felületeket mind napelemek lephetik el.
Minden méretben előnyt jelenthetnek a napelemek, hiszen az elektromos tehertricikli hatótávolságát akár húsz kilométerrel meghosszabbíthatják. A fagylaltszállító még a legnagyobb nyári hőségben is szó szerint helyben termelt energiával működtetheti a hűtőberendezését. Táplálhatják az emelőhátfalat vagy éppen a fedélzeti akkumulátorokat, hogy a hideg téli éjszakákon is tartósan üzemelhessen az álló helyzeti fűtés. Rengeteg új problémát vet fel a járműre szerelés, ilyen a rendeltetésükből adódó mozgás is, például folyamatosan változhat, hogy a panel melyik részeit fedi árnyék. A vékonyfilmes napelem mindössze pár milliméter vastag és kétoldalú ragasztóval tapasztják a járműre, így érdemben nem módosítja annak külső méreteit – egy 12 méteres busz esetében mindössze 50 kilogramm a Sono Solar készletének tömege. Nem meglepő módon több szereplő is igyekszik megvetni a lábát ezen az ígéretes piacon. A kínai OPES Solutions az elmúlt tíz évben több mint tízmillió modult szállított le, a németországi vegyesvállalatuk jövő év végén kezdi meg a járművekre szánt panelek gyártását.
A szintén német Sono Motors már 2020-ben aláírt Münchenben egy szándéknyilatkozatot, amelynek keretében az MAN eTGE tetejére szerelt napelem létjogosultságát tervezték megvizsgálni. Azt a kérdést tették fel, hogy növeli-e érezhetően a hatótávolságot vagy képes-e működtetni a fedélzeti fogyasztókat, például a légkondicionáló rendszert. A Sono Motors eredetileg saját napelemes járműkínálatot is tervezett, ám azt idén beszántották, és egyedül a fotovoltaikus rendszerek maradtak, amelyhez már 23 partnercéget szereztek. A Sono Solar egyik ügyfele a Scania, amely külön projektcsapatot alakított e témában. Azt vizsgálták, termelhető-e a szerelvény mozgatásához felhasználható energia a félpótkocsira aggatott panelekkel a gyönyörű svéd napsütésben.
Svédországban is tesztelték, még ott is évi 1100 liter gázolajat spórol buszonként a napelem. Utólagosan villanymotorosra alakított Citaro buszokra építve a készlet átlagosan napi 3,3 kilowattórával támogatja a fedélzeti elektromos rendszert
Ez fontos kérdés, hiszen semmi sem múlhatja felül a svéd nyarat, az az év legszebb napja! A projekt során a hálózatról tölthető hibrid nyerges vontatóba 100 kilowattóra akkumulátort pakoltak, a vontatmányban ennek kétszerese várja az elektronokat. Olyan hatékony és könnyű napelemeket dolgoztak ki, amelyek ráadásul ellenállnak a jármű mozgásából adódó kihívásoknak is. Az északi országban évi ötezer kilométer megtételére elegendő áramot termelhet – beleszámolva azt is, hogy télen teljesen használhatatlan. A valóban napfényes spanyol utakon ennek dupláját is összegyűjtheti egy év alatt.
A Sono Solar együttműködő partnerei között a Chereau és a Kögel is szerepel a hűtős félpótkocsijaival
A Chereau pótkocsigyártóval is kötött együttműködést a Sono Solar üzletág, a számításaik szerint a 9,8 kilowatt csúcsteljesítményű fotovoltaikus rendszer évi 3400 liter tüzelőanyagot takarít meg a hűtős félpótkocsi esetében 59 négyzetméterből. A kontinensünkön jellemző városi buszokra, így például a Mercedes-Benz Citaro és az MAN Lion’s City típusokra szabott utólagosan felszerelhető készletük nyolc négyzetméterből 1,4 kilowatt csúcsteljesítményt présel ki. A rendszer buszonként évente 1500 liter gázolajat takaríthat meg, és ezzel 3-4 éves megtérülést kínál. Ezek szerint egy jármű életében idejekorán bevetve bizony lehet létjogosultsága, gyorsan elérhet pozitívba a mutató.

Nissan Frontier Crew Cab SC: Nesze neked hat henger!
Egyenesen a vadnyugatot, a naplementébe lovagló hősök korát idézi mai alanyunk. Ugyanis ebben az epizódban elhoztunk nektek valami amerikait. Pontosabban egy amerikai piacos, itthon igazi ritkaságszámba menő Nissan Frontier pickupot mutatunk be.

Volvo FH Aero 4×2 T teszt: Nem csupán a nosztalgia hajtja
Csúcsmodern gépet dobott piacra a Volvo Trucks az FH Aero változatokkal, amelyek hazánkban és Európában is komoly sikereket hoztak a svédeknek.

Ikarus 260.32R: Repülőtéri papagáj
Amennyiben csupán egyetlen típuscsaládot emelhetnénk ki a szép emlékű Ikarus palettájából, mindenképp a kétszázas sorozatot említenénk. Hiszen elég csupán annyit mondanunk: 208 853.

Renault Trucks gyárlátogatás és párizsi kukásautó-mustra: Így születnek és dolgoznak
A közhiedelemmel ellentétben kukásautó-vezetőnek lenni jó. Többségében modern, kényelmes járművek, sok lehetőséget adó munkaidő és egész jó fizetés várja még hazánkban is azokat, akik erre adják a fejüket.

Megérkezett hazánkba a Maxus: Pickupot a népnek
Újabb távol-keleti márka debütál Magyarországon, ezúttal a négy nagy tradicionális kínai autógyártó közül a legnagyobb, a SAIC hozza el a Maxus haszonjárműveit.

A földre szállt hold mostantól az elektromos autók otthona
Rögtön azzal kezdem, hogy eloszlatom a képzavart, amit a címmel generáltam. MOONCITY névvel hozott létre élményközpontot Budaörsön a Porsche Hungaria. Az egykori Agip-székház helyén immár elektromos autók és töltési megoldások tesztközpontja található.