Hirdetés:

Immár évek óta az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján vendégül látja egy kerekasztalbeszélgetésre a hazai e-mobilitás szolgáltatóit, szakértőit, valamint felhasználóit az ABB.

Lassan hagyományosnak tekinthető, hogy ezen a baráti hangulatú eszmecserén megvitathatjuk a világ mobilitásának kérdéseit. Ezúttal a megélt- és közösségi e-mobilitás jelentette a téma fő csapásirányát, amire a szolgáltatói és felhasználói oldalról érkező vendégek reagálhattak. Bredán Csaba, az ABB Magyarország energetikai üzletágának kereskedelmi igazgatója a megnyitó beszédében felvetette az enyhén provokatív kérdést, hogy mi az elektromobilitás? Trend, ipar, kihívás, vagy lehetőség, egy eszköz a fenntarthatóságra, esetleg álom és tévedés csupán, vagy mégiscsak a nagybetűs megoldás? A beszélgetés résztvevői közül többen évek óta villanyautóznak, így saját tapasztalataikat megosztva mondhatták el ennek előnyeit, valamint árnyoldalát. Utóbbit elsősorban a kevés gyorstöltő és az elektromos járművek jelentősen nagyobb vételára, valamint kis hatótávja határozza meg. Amíg hazánkban leggyakrabban 20-50 kilowattos teljesítményű egyenáramú gyorstöltőkkel találkozhatunk, addig Európa nyugati felén a legtöbb autópálya melletti pihenőben ott várakoznak az éhes villanyautókra a 120, 180, sőt 360 kilowattos töltőoszlopok. Az ABB ügyfelei is ezeket részesítik előnyben, a száz kilowattnál kisebb teljesítményű töltőik cseréjénél vagy töltőpontjaik bővítésénél.

Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy 15-20 év távlatában nézve annak ellenére kedvezőbben alakulnak a villanybuszok költségei hagyományos társaikkal összehasonlítva, hogy a járművek beszerzésekor magasabb árral és a töltőinfrastruktúra kiépítésével is számolniuk kell. Még gyorsabb a megtérülés, ha a töltési költségeket napelemek telepítésével csökkentik. További lehetőséget jelentene, ha megnyitnák töltőállomásaikat a villanyautósok számára, hiszen a buszok elsősorban éjjel használják a kiépített infrastruktúrát. Egy jelentős méretű autóbuszflottával és a V2G (Vehicle To Grid) technika fejlődésével szükség esetén a járművek akkumulátorai is betáplálhatnának az elektromos hálózatba. A Volánbusz ennek megfelelően 2030-ig a flotta harmadát, 2040-re pedig a felét szeretné elektromos járművekre cserélni.

Patai Krisztina, a Waberer’s fenntarthatósági üzletágának igazgatója beismerte, hogy a járműparkjuk csupán apró részét jelentő öt elektromos teherautóra és három nyerges vontatóra egyelőre kísérleti jelleggel tekintetnek. A cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő járművekkel együtt mégis övék Közép-Európa legnagyobb alternatív flottája. Német Eszter, az Arval Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy habár ügyfeleik egyre inkább a tisztább üzemű járművek felé orientálódnak, egyelőre a hibridekre nagyobb az igény, mint a villanyautókra. Ehhez a munkahelyi és otthoni töltők kiépítésének nehézségei mellett az is hozzájárul, hogy a munkáltatók jelenleg kizárólag az adóterhekkel sújtott munkabérként tudják megtéríteni az alkalmazottaik otthoni töltéseinek költségeit. Az ABB elektromos mobilitás üzletágért felelős szakemberétől, Márgus Norberttől azt is megtudhattuk, hogy a vállalaton belül az e-mobilitás önálló üzletággá fejlődött, ahol immár ezerötszázan szorgoskodnak a kutatás-fejlesztés területén. Skandináviában már tesztelik a legújabb, 3,75 megawattos teljesítményre képes MCS-szabványú töltési technológiát, ami a teherautók és buszok mellett az elektromos hajók és repülők nagy kapacitású akkumulátorainak egyszerre történő töltésére is alkalmas lesz. Az egybegyűltek mindannyian egyetértetek abban, hogy a hidrogénüzemű üzemanyacellás járműveknek is szerepük lesz a jövő mobilitásában. Annak ellenére, hogy a hozzájuk szükséges infrastruktúra kiépítésének nehézségei, valamint költségei még a teljesen elektromos járműveken is túlmutatnak.

Renault Master menetpróba: Remek példa
Teszt

Renault Master menetpróba: Remek példa

Fél emberöltőnyit élt velünk a Renault Master előző nemzedéke, ez alatt a világ rengeteget változott. Alapjaiban megújulva viszi tovább elődei praktikumát, és a jól ismert, bevált dízelmotorok mellett végre valós villanymotoros alternatívát kínál.

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek
Teszt

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek

Legutóbbi bajnokunk most alacsonybelépésű elővárosiként próbált szerencsét. Bár hátul elférne egy „rendes” híd is, megőrizte a belvárosiak portáltengelyét, és a normál padlószint alá sem zsúfoltak be több akkut. Tud akkor bármi újat mutatni?

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló
Teszt

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló

Zwickauból, a Trabant szülővárosából származik. Mégsem kell bele negyvenes keveréket kotyvasztanunk, hiszen nem kétütemű, hanem elektromos. Sőt, a kékes füstöt eregető, harsány hengerpár helyett két villanymotor lesi hangtalanul talpunk rezdüléseit.

B-ON Pelkan: Futurisztikus varázsdoboz négy keréken
Zöld jövő

B-ON Pelkan: Futurisztikus varázsdoboz négy keréken

Íme, a német postások egyedi elektromos kishaszonjárművének szellemi utódja, a B-ON Pelkan. Raktérkialakítása igazi úttörőnek számít, ugyanis a gyártó saját fejlesztésű, intelligens csomagadagolója hihetetlen időmegtakarítást eredményez használójának.

Ebusco 3.0 18m: Pillekönnyű sportbusz
Teszt

Ebusco 3.0 18m: Pillekönnyű sportbusz

Nem a hollandok találták fel a spanyolviaszkot, az alapjaiban újragondolt Ebusco már máshol is látott elvek alapján készült. Drága, ám rendkívül könnyű karbonelemekből építették, cserébe kevesebb akku kell bele és olcsóbban üzemeltethető.

Volvo FM Low Entry: Urbánus lowrider
Bemutató

Volvo FM Low Entry: Urbánus lowrider

Bemutatta legelső, kizárólag elektromos hajtással elérhető teherautóját a Volvo Trucks. A nehézkategóriás Volvo FM Low Entry elsősorban városi környezetben tudja megcsillogtatni a képességeit. Még London belvárosába is behajthat majd, ha befér.