Éppen csak elmúlt hároméves az MAN TG teherautó-család jelenlegi nemzedéke, ám a müncheniek már a második jelentős újításcsomagot mutatják be hozzá. Ez főként a biztonságot fokozó, illetve a tüzelőanyag-fogyasztást csökkentő megoldásokat tartalmaz.
Napjainkban minden járműgyártó a fenntartható közlekedéshez vezető utat keresi, és ennek egyik kulcsfontosságú eleme a biztonság. Ezért az MAN számos ponton javította a TG-család járműveinek aktív biztonságát. Az új FrontDetection rendszer elinduláskor, illetve tíz kilométer/óra sebesség alatti haladáskor fény- és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha gyalogost vagy kerékpárost észlel közvetlenül a jármű előtti holttérben. A harmadik generációs automatikus vészfékrendszer tíz kilométer/óra felett még a jármű forgalmi sávján kívül tartózkodó, ám hamarosan azt keresztező közlekedőket is érzékeli. Ilyenkor figyelmezteti a vezetőt az ütközésveszélyre, szükség esetén pedig akár álló helyzetig vészfékez. A továbbfejlesztett MAN AttentionGuard éberségfigyelő immár folyamatosan ellenőrzi a sofőr figyelmének szintjét a jármű iránytartása, illetve a kormánymozdulatok alapján.
Így korábban, a sáv széleinek érintése nélkül is felismeri, ha időszerű pihenőt tartania. Szintén hasznos új funkció, főként rossz látási viszonyok esetén, hogy amennyiben a gépkocsivezető nem használja az adaptív sebességszabályozó rendszert és a követési távolság a jogszabályban előírt érték alá csökken, akkor a rendszer figyelmeztet a ráfutásos ütközés veszélyére. Ezeknek, illetve a már eddig is elérhető biztonsági vezetéstámogató rendszereknek a beállítását pedig nagyban megkönnyíti és meggyorsítja, hogy mostantól a multifunkciós kormánykerékről vagy a műszerfalról egyetlen gombnyomással is közvetlenül elérhetők a műszeregység menüjében. Továbbá már gyári előkészítés is rendelkezésre áll indításgátló alkoholszonda beépítéséhez. Míg az abroncsnyomás-figyelő immár a gumik hőmérsékletét is mutatja, akár a pótkocsikra, illetve félpótkocsikra vonatkozóan is, amennyiben ezeket is felszerelték a szükséges érzékelőkkel.
Kényelem a biztonságért
Persze a közlekedésbiztonság nem csupán ezekkel a korszerű asszisztensekkel fokozható. Azzal is, ha a jármű a lehető legnagyobb mértékben megkönnyíti a vezető mindennapos munkáját, aki így kevésbé fárad el, tehát nem lankad annyira a figyelme. Ezért a TG-család teherautóihoz már táblafelismerő rendszer is elérhető, amely az adott útszakaszon érvényes korlátozásokról, például előzési tilalomról vagy sebességkorlátozásról, a műszerpanelen keresztül tájékoztatja a sofőrt. Továbbá mostantól alapfelszerelés a Reversing Motion System, amely a jármű hátulján elhelyezett kamera képét az információs és szórakoztató rendszer kijelzőjén jeleníti meg egyetlen gombnyomásra vagy tolatáskor automatikusan. Szintén újdonság, hogy a nyeregszerkezet érzékelőinek segítségével közvetlenül a műszerpanel kijelzőjéről ellenőrizhető, hogy akasztáskor megfelelően összekapcsolódott-e a vontató és a félpótkocsi. Ezenkívül új, ergonomikusabb kialakítású a szintezés ülés melletti vezetékes távirányítója. Sőt, már a multifunkciós kormánykerék gombjaival a műszerpanel menüjében is kezelhetők a légrugós felfüggesztések funkciói, beleértve immár a pótkocsi tengelyeit is. Végül, de nem utolsósorban a hangvezérléshez az angolon és a németen kívül már további 28 nyelv áll rendelkezésre, amelyek a RIO platformon keresztül az MAN Now szolgáltatással ingyenesen letölthetők a járműre. Remek hír, hogy ezentúl akár magyar nyelven is cseveghetünk az oroszlánokkal! Emellett pedig jelentősen kibővült a távolról letölthető járműfunkciók sora.
Hatékonyabb hajtásláncok
A biztonság mellett a fenntartható közlekedés másik kulcsa az energiahatékonyság. Ennek jegyében már a tavalyi IAA Transportation haszonjármű-kiállításon bemutatta az MAN a továbbfejlesztett D26 motort, amely mindegyik változat esetében 10 lóerővel nagyobb teljesítményt és 50 newtonméterrel nagyobb nyomatékot nyújt, ugyanakkor kevesebb tüzelőanyagot fogyaszt. Ehhez társulnak mostantól az új generációs hajtott tengelyek, amelyek kisebb tömegükkel és csökkentett súrlódású hajtóműolajukkal járulnak hozzá a fogyasztás mérsékléséhez. Az MAN EfficientCruise domborzathoz előrelátón igazodó sebességszabályzás működését pedig az új PredictiveDrive funkció teszi még hatékonyabbá, amely az áttételi arány figyelembevételével határozza meg az optimális sebességválasztást és a motor munkapontját már 30 kilométer/óra sebességtől. Mindezt az oldalsó és a tetőlégterelőket meghosszabbító rugalmas toldatok, valamint a szélvédő körüli aerodinamikai módosítások egészítik ki. Így összességében akár hat százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztás is elérhető.
A TGL és a TGM hajtásláncainál viszont egy új sebességváltó jelenti a szenzációt. Az MAN PowerMatic egy hidrodinamikus tengelykapcsolóval ellátott bolygóműves, nyolcfokozatú automatikus váltó, amely kopásmentes elindulást és kiváló gyorsulást biztosít. Ezáltal városi alkalmazásokhoz éppúgy ideális, mint például tűzoltójárművekhez.
A TGL és a TGM típushoz rendelhető mostantól MAN PowerMatic néven a ZF PowerLine nyolcfokozatú automatikus sebességváltó
Az új akkumulátorfelügyelő rendszer pedig a TG-család mind a négy típusába bekerülhet. Ez álló helyzetben a kevésbé fontos fogyasztók lekapcsolásával védi a jármű újraindíthatóságát. Míg a gyárilag elérhető felépítmények sorát immár a Meiller Trigenius három oldalra billenthető plató is gyarapítja. Mindemellett az MAN Mobile24 mobilitásgarancia hatályát ismét kibővítették, valamint már időpontfoglalást, külföldi támogatást, gumiszervizt, online állapotjelentést és az MAN ServiceCare rendszeren keresztül részletes információkat is kínál. Az oroszlános teherautók tehát ismét nagyot léptek előre a biztonság, a kényelmes kezelhetőség, a tüzelőanyag-hatékonyság és a szolgáltatások terén.
MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság
Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.
MAN eTruck: Tápos Leó
Találós kérdés következik! Oroszlán, mégsem harap, középmotoros, mégsem versenyautó és „elemről” megy, mégsem gyerekjáték. Mi lehet ez? Természetesen az MAN legelső nehézkategóriás elektromos teherautó-családja, az eTGX és eTGS testvérpáros.
Megvilágosodás
Engedélyezték az Osram legelső, kifejezetten haszonjárművek számára tervezett LED-technikájú, 24 voltos, hatezer kelvin színhőmérsékletű fényforrását.
Nem fogyott, gyarapodott!
Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.
Quantron menetpróba: A Quantron csendje
Már szabad szemmel láthatóan is megjelentek életünkben a tisztán elektromos, környezetkímélő haszonjárművek. Csendesek és nem is annyira bonyolultak, sohasem volt ilyen könnyű ilyet építeni. Itt a következő, világmegváltó terveket szövögető vállalkozás.
2017 MAN TGX 18.460 4×2 BLS: Átmeneti mohikán
Érdekes történelmi pillanatkép a nemzetközi fuvarozás állandóan mozgásban és fejlődésében lévő tengerében: néhány éve örömmel próbáltuk ki a felmenőit, most hasonló lelkesedéssel ültünk az akkor újnak számító, ám azóta 440 ezer kilométert teljesítő gépbe.