Újra elszaporodtak Moab környékén azok a tanulmánydzsipek, amelyek lazán kimerítik a terepjárós társadalom számára a Büntető Törvénykönyv közösség elleni izgatás bűntettét!
Hét különleges tanulmányautóval ünnepelte ötvenhetedik húsvéti szafariját a Jeep. Idén szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mivel négyet, még ha kicsit hunyorogva is, de haszonjárműnek tekinthetünk. Ezúttal a környezetvédelemre fókuszáltak, persze csak a maguk módján. Ügyes gazdasági érzékkel az amerikánerek mindig ügyelnek rá, hogy teret engedjenek a Jeep tuningalkatrészeit gyártó Mopar számára. Hiszen udvarias vendéglátóként illik jóllakatni azokat a rajongókat is, akik az éves dzsembori után kiéhezetten mennek haza. Otthon aztán leülnek a kandalló elé a kanapéra, felcsapják a Jeep tuningkatalógusát, és akkor is rendelnek egy expedíciós tetőcsomagtartót, ha csupán egy keménytető nélküli CJ áll a garázsukban. Csapjunk a lecsóba!
1978 Jeep Cherokee 4xe Concept
Szemet gyönyörködtető tanulmányautóval csavarta el a veterán járművek szerelmeseinek fejét a Jeep. A modern technikával újjáépített (restomod) 1978-as Jeep Cherokee 4xe Concept motorházteteje alatt látszat ellenére nem „vényócas” rotyog, hanem egy hálózatról is tölthető hibrid hajtáslánc. A villanymotor kétliteres, négyhengeres turbófeltöltéses benzinmotort támogat. Sokak számára szentségtörésnek számíthat, hiszen a Jeep Wagoneer sportos, kétajtós változataként a hetvenes évek derekán megjelent SJ-sorozatú Jeep Cherokee sosem adta a hathengeres motoroknál alább. Valójában abból is csupán a 4,2 literes szolgált benne, a többi, egészen 6,6 literesig nyújtózkodó benzintemető mind V8-as volt. Azonban az idei szafarin kiemelt hangsúlyt fektettek a fenntarthatóságra. Ezért egy elegáns huszárvágással az 1978-as Jeep Cherokee karosszériája alá varázsolták egy aktuális Jeep Wrangler Rubicon 4xe alvázát és hajtásláncát. A kiszélesített kerékjárati ívekből is kilógó kerekekből sejteni lehet, hogy ez azért nem ment olyan egyszerűen. Mindenesetre megérte a fáradozást, mert az összkép egyszerűen lenyűgöző. Nem is a 280 kilowattos rendszerteljesítmény a legfontosabb, hanem amit a nyolcfokozatú ZF 8HP automatikus sebességváltó és a Rubicon kivitelekből ismert, ultrarövid, 4:1 áttételű osztómű „művel” a két villanymotorral támogatott benzinmotor 637 newtonméteres forgatónyomatékával. Maradjunk annyiban, hogy nemcsak a 37 colos kerekeken megjelenő forgatónyomaték bőséges, hanem olyan kontrollált, lassú haladást tesz lehetővé, ami az extrém sziklamászáshoz elengedhetetlen.
Jeep Gladiator Rubicon Sideburn Concept
Alapmotornak nevezhető a tengerentúlon az a 3,6 literes, V6-os Pentastar, amely a gladiátort lendületbe hozza. A 37 colos BFGoodrich terepgumik a 94 centiméteres átmérőjükkel nemcsak könnyedén átgördülnek a nagyobb terepakadályokon, hanem lényegesen simább futásukkal kímélik azon szerencsések belső szerveit is, akik ezt a neonsárga tanulmányautót terepen is kipróbálhatják. Ezen szorgoskodnak a külső tartályos Bilstein lengéscsillapítók is, amelyek a Jeep Performance Parts (JPP) bő öt centiméteres emelésével felvértezett futómű hosszabb rugóútjainak kilengéseit is képesek jelentős túlmelegedés nélkül csillapítani. Az első lökhárítóban diszkréten meghúzódik a Warn csörlő. Felette a szokásosnál harmonikusabbra sikerült a Jeep védjegyének számító, hétnyílásos hűtőrácsot védelmező bozótrács. A szénszál-erősítésű műanyag és acél által könnyű, mégis erős JPP bukókeret oldalára lépcsőfokokat alakítottak ki a plató fickósabb megközelíthetősége végett. Továbbá egy masszív, rögzítési pontokkal is ellátott polccal várja az ütés-, por- és vízálló koffereket. Megér egy misét a „levegősre” sikerült plató is, amely kitinvázhoz hasonló kialakításával könnyű, mégis robusztus és teret enged két RotopaX műanyag kannának. Így van mihez nyúlni, amennyibe az utasok, vagy a Sideburn megszomjazna.
Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept
Nem árulok el nagy titkot, ha megjegyzem, hogy ez a Magneto harmadik felvonása. Elődeihez hasonlóan azzal a nem titkolt céllal tervezték, hogy kipróbálják, feszegessék és továbbfejlesszék az elektromos hajtáslánc és akkumulátorok határait nehéz terepkörülmények között is. Három fontos funkcióval bővült a Magneto 3.0 tudása. Két fokozatban állítható a rekuperáció, illetve az agresszív lejtmenetvezérlővel még extrém meredekségű terepen is biztonságos a leereszkedés és egypedálos vezetés valósítható meg. Két fokozatban szabályozható az axiális fluxusú villanymotor teljesítménye is. Normál üzemmódban 213 kilowatt és 370 newtonméter áll a vezető rendelkezésére, maximális teljesítményél pedig hajmeresztő 485 kilowatt és 1220 newtonméter! Ez a bődületes forgatónyomaték egy hatfokozatú, manuális sebességváltó, valamint kétfokozatú osztómű közvetítésével tovább sokszorozódik. Ezért a Magneto extrém teherbírású hajtásláncot igényel, így előre Dynatrac 60, hátra pedig Dynatrac 80 merevtengelyek kerültek 5,38:1 áttétellel. Ezek a húszcolos keréktárcsákra feszített, 102 centiméter átmérőjű terepgumikkal is elboldogulnak. Amikor azt írom 7,62, sohasem a kaliberre gondolok, hanem arra a háromcolos emelésre centiméterben, amit a masszív futómű kiérdemelt. Így nem fenyeget a veszély, hogy a kerekek beleérnek, majd leesztergálják a Magneto karosszériáját.
Jeep Scrambler 392 Concept
Legelső, 1981-ben bemutatott, amerikai mércével kompakt méretű, vászon- vagy keménytetős Jeep Scrambler CJ-8 pickupjának szellemét idézi a Jeep a 392 tanulmánnyal. Utóbbi a motor 6,4 literes lökettérfogatára utal köbhüvelykben. Ej, be szép kerek történet a mai! Hiszen amíg a 1978 Jeep Cherokee 4xe Concept hibrid hajtásláncot kapott, pedig fénykorában főleg nyolchengeresekkel izzított, addig a Scrambler selymes járású sorhatosokkal dobogtatta meg a Jeep-rajongók szívét. Ebben a tanulmányban mégis egy vérbeli Hemi, azaz gömbsüveg-égésterű, 350 kilowattos (477 lóerő) és 637 newtonméteres forgatónyomatékkal felvértezett V8-as erőforrás dübörög. Első látásra jól titkolja, hogy lánykorában a Wrangler négyajtós változataként látta meg a napvilágot. Annak alvázára rögzítették a kétajtós, szénszál-erősítésű műanyag karosszériát, ami olyan könnyű, mint a libatoll. Így az új AccuAir légrugózásnak könnyű dolga van vele. Ezt a rendszert kifejezetten a Wrangler és Gladiator típusokhoz fejlesztették, segítségével menet közben is 10 centiméteres tartományban a terephez igazítható a méteres átmérőjű kerekkel szerelt Scrambler 392 futóműmagassága.