Innovatív anyagok és felépítés, rugalmas gyártásban lokálisan születő „olcsó” villanybusz. Már csak az a kérdés, hogy sikerül-e piacra dobni a felhasználói élményre tervezett Arrival buszt még azelőtt, hogy a cég felélné minden tartalékát?
Többször említettük, hogy a villamosítás jelentősen lecsökkenti a küszöböt az új szereplők előtt. Ám természetesen ettől még a telefonszámla hátoldalára gyönyörű járműveket tervező óvodásokból nem lesz egy csapásra buszgyártó mágnás. Azonban a zsírkrétás korszakból örökölt, a hagyományok által nem gúzsba kötött gondolkodásmód tetten érhető számos új szereplőben. Főleg akkor, ha nem akarnak az első szintű beszállítók megdöbbentően átfogó termékkínálatára támaszkodni, hanem inkább házon belül oldanak meg mindent.
Saját bevallása szerint is egy technológiai vállalat az Arrival, az alkalmazottaik fele szoftvermérnök. A városi buszukat az utasok és a vezetők felhasználói élménye szempontjából közelítették meg, magát a fejlesztést pedig a szabályok megismerése, megértése oldaláról. Szimulációs szoftverekkel modellezték, mi történik a típusjóváhagyási teszteken, és azoknak, illetve a mindennapi üzemelés követelményeinek hogyan lehet a legjobban megfelelni. Eleve a belső égésűvel azonos árszintet céloztak meg. Az első pillanattól tudták, hogy a drága akkumulátor csak úgy fér bele a költségvetésbe, ha a szerkezet, a karosszéria egyszerűbb, olcsóbb. Ezért az egész felépítést és a felhasznált anyagokat is újragondolták.
Bár már rendelkezik európai teljes jármű-típusjóváhagyással a busz, csak a prototípusok néhány műszaki adata ismert. A 12 méteres tesztpéldány 36 ülőhelyet kínált, és 311 kilowattóra akkumulátort rejtett a padlója. Ez az elrendezés a tömegelosztás mellett az utastér világosságán is sokat javított. A formán kívülről is látszik, hogy már elsőre ügyesen alkalmazták a szelvényezettség költséghatékony elvét. Ugyanezért nemcsak a kerékméret azonos az első és hátsó tengelyen, hanem még a felfüggesztések is. Összességében akár negyven százalékos tömegmegtakarítással kecsegtetnek egy hagyományos buszhoz képest.
Kívül a busz egy képernyőkből álló „homlokpántot” kapott. Jó esetben így könnyebben tájékoztathatják az utasokat, rossz esetben még a viszonylatjelzőből is reklám folyik majd
Vérbeli techcégként a végleges változatra digitális tükröket és körkörös kamerákat ígértek, amelyek jó áttekintést nyújtanak a jármű környezetéről. Bár a kormány környéke az elvárásoknak megfelelően minimalista, a hatalmas érintőképernyő láttán a VDV-szabvány szerzői biztosan agyszélhűdést kapnak. Kíváncsi lennék, hogy például az ajtókat miként vezérelhetjük? Ugye nem apró ikonokat kell percenként kétszer tapicskolni?
Kétszárnyúakkal vetekedő szélességű egyszárnyú tolóajtókkal szerelték fel a buszt. Remélhetőleg a sok szimuláció során lemodellezték azt is, hogy miként hat ez az utasáramlásra. Az biztosan pozitívum, hogy az első ajtóban is található egy motoros rámpa. A kereskesszékes utas innen biztonsággal eljuthat a második ajtóval szembeni peronhoz miután érvényesítette vagy megvette a jegyét a vezetőnél.
A vonzó közösségi közlekedéshez olcsó gyártást álmodtak. Az Arrival szerint a hagyományosan fényezett, préselt karosszéria esetén millió euró/négyzetméter nagyságrendű beruházás a gyár kiépítése, és egy teljesen új szerelősornál akár egy évet is igénybe vehet a folyamat. Ezzel szemben az ő kisüzemük néhány hét alatt összeáll, és néhány tízezer euró a felületi egységre vetített ára. A hagyományos, lineáris szerelőszalag helyett eleve modulárisan építik fel ezeket a mikrogyárakat, hogy gyorsan átkonfigurálhatók legyenek, igazodhassanak a folyamatok finomításaihoz. Egyszerű, szabványos robotokat használnak, a fifikát a saját szoftverek és mesterségesintelligencia-alapú vezérlés jelentik. Sajnos az elmúlt hónapokban pánikszerűen összehúzták a nadrágszíjat, megálljt parancsoltak a busz további tesztjeinek. A költségstop mellett elbocsátottak 800 főt, a munkatársaik felét. Így negyedévente most már csupán 35 millió dollárt égetnek el, miközben a kishaszonjárművük amerikai gyártására fókuszálnak egyelőre. Remélhetőleg a remélt tőkeinjekciók után folytatódik e különleges termék gyártásra előkészítése, nevéhez méltó módon valóban meg is érkezik.