Hirdetés:

Felmenőink történeteiből tudjuk, hogy gyalogszerrel, toronyirányt jártak az iskolába. A földgolyó számos polgára és az oktatás között a mai napig hatalmas hegyek magasodnak – szó szerinti vagy átvitt értelemben. Nem így a terepes iskolabuszok országában!

Ha azt szeretnénk, hogy az utánunk jövők ne csak újabb téglák legyenek a falban, akkor nem hátrányos átadni számukra az évezredek során kemény munkával összegyűjtött kollektív tudásunknak legalább egy részét. Sokféle akadály állhat ezelőtt, viszonylag evidens nehézség a kevés számú intézmény és a potenciális deákok népes táborának távolsága. Brazília ezért az évtizedek óta tartó, átfogó oktatásfejlesztési kezdeményezései keretében 2007-ben elindította a Caminho da Escola, azaz az út az iskolába programot. Ennek célja, hogy az alapszintű oktatáshoz minél többen hozzáférjenek. Egy országos alapon keresztül kedvező finanszírozást biztosítanak a tagállamoknak és az önkormányzatoknak szabványosított kialakítású iskolabuszok beszerzésére. Már az első öt évben a települések közel 80 százaléka tudott így buszt vásárolni.

Eredetileg két változatban, 44 (ORE2) és 59 (ORE3) fős kapacitással kínálták a 15 tonna össztömegű alvázra épülő iskolabuszokat – a tágasabb a mai napig ebben a formában szerepel a kínálatban

Az elmúlt 15 évben munkába állított teljes állomány felét a brazil Volkswagen Caminhões e Ônibus biztosította, a tavalyi év végén már 25 ezernél is több kiszállított járműnél jártak. Mára a több mint 5500 helyhatóság mindegyike rendelkezik legalább egy saját Volksbus iskolabusszal. Nagyon fontos szempont, hogy mára már mindegyiket, még a „falusi” kiviteleket is a mozgásukban korlátozott diákokat a járműbe az üléssel együtt felemelő lifttel szerelik fel.

A legnagyobb mellett a legkisebb, a nyolctonnás a másik favorit. Segítségükkel a városok iskolajáratot kínálhatnak a külterületeken, a különböző etnikai közösségek településein lakók számára is

A Volksbus 15.190 ODR alvázra épülő, akár 59 fős utaskapacitású Marcopolo Sênior Escolar felépítmény a vidéki iskolabusz mintapéldája, kifejezetten a projekthez készült annak idején. Eredetileg MWM 4.12 TCE motorral szerelték, a 4,8 literes, négyhengeres dízelmotorhoz hatfokozatú Eaton váltót csatoltak. Ma már természetesen az MAN testvérmárka mifelénk is ismert D08 motorja dolgozik az orrában és hatfokozatú ZF buszváltót is társíthatunk ahhoz.

Területét és népességét tekintve is a globális top tíz biztos szereplője Brazília. Több mint 1,7 millió kilométer hosszú az úthálózata, aminek azonban kevesebb mint 15 százaléka aszfaltozott. Az iskolába eljutás biztosításával csökkentik a tanulók lemorzsolódását

A paletta másik végén a legkisebb szabványosított járgányt, a 29 gyermeket transzportáló Volksbus 8.160 ODR ORE1 modellt találjuk. Ez a szintén a brazil Marcopolo alá tartozó Neobus felépítményező TH Way karosszériáját hordozza a rövid, mindössze 3,9 méter tengelytávolságú alvázán. Ennek megjelent már a városi testvére is, a 8.160 OD ORUNEA Piso Alto ugyanezzel a karosszériával 30 nebulót vihet a suliba.

Hogyan születik a szabványos vidéki iskolabusz? A recept egyszerű, és ugyanaz a termékkínálat minden tagja esetében: Masszív alváz elöl-hátul merevtengellyel, megemelt és megerősített futómű laprugókkal. Egyszerű dobfékek és vegyes használatú abroncsok a sáros, poros utak ellen. Rövid első túlnyúlás, nagyobb első és hátsó terepszögek, differenciálzár a hajtott hátsó tengelyen a nehezebb helyzetekre.

Sajnos az egzotikus és gyönyörű csengésű Volkswagen Caminhões e Ônibus nevet tavaly az ugyanazt jelentő, ám mégis sokkal unalmasabban csengő Volkswagen Truck & Bus titulusra cserélte a Traton dél-amerikai márkája. Hiába, 40 év történelemmel és egymillió legyártott haszonjárművel a hátuk mögött bizony igazodni kellett a modern, nemzetközibb korhoz. Jól mutatja ezt az is, hogy a 2022-es tenderen győztes járművekben már USB-csatlakozókkal tölthetik a telefonjukat a csemeték, illetve automatikus biztonsági övek és lépcsővilágítás fokozzák a biztonságot. A fejlődés ugyanis soha nem állt meg, az évek során a programot kiegészítették a nagyobbaknak szánt iskolába járós kerékpárral – pumpa, szerszámkészlet, sisak is járt a feltűnő sárga színű drótszamarakhoz. Sőt, a legújabb hírekben már az iskolás vízibusz is megjelent. Ezek szerint arrafelé biztosan nem az iskolába vezető úton múlik, hogy a padok megtelnek-e.

Bár az évek alatt összesen közel féltucatnyi változatot kínáltak, a legkisebb és a legnagyobb „terepes” a messze legnépszerűbb variáns