Formula–1-tudás egy elektromos emeletes buszban? Kis sarkítással igaz a kijelentés. Eláruljuk, hogyan kelt ki a lendkerekes energiatárolóból utólagos buszvillamosító készlet!
Ma a Lotus Cars tesztpályája az az egykori katonai repülőtér, amely a kelet-angliai Hethel falu ékköve. Nem véletlen tehát, hogy 25 évvel ezelőtt itt alapította meg a kifejezetten elektromos hajtásláncokra szakosodott cégét az egyik Formula–1-es csapatból kilépett mérnök. Számtalan diadal kötődik az így született Equipmake nevéhez, például a Le Mans-i 24 órás győzelmet megszerző Porsche versenyautó lendkerekes energiatárolóját is itt fejlesztették. Az elmúlt években amúgy pár mérfölddel odébb költöztek Snettertonba, természetesen az új faluból sem hiányzik az egykori légibázisra épített versenypálya!
Viszonylag fiatal a cég számunkra is releváns tevékenysége, 2018-ban kezdtek buszépítésbe. A brazil Agrale gyártó alacsonybelépésű alvázát és felépítményét látták el új villamos hajtáslánccal, és az ehhez kapcsolódó optimalizált hűtéssel és fűtéssel. Annak idején szerényen az autóipar legnagyobb teljesítménysűrűségét kínáló villanymotorjának hirdették a saját fejlesztésű APM200 egységet, ebből kettőt építettek a buszba. Az biztos, hogy a motor az optimális mágneselrendezést biztosító, küllős architektúrának köszönhetően kompakt és könnyű, valamint rendkívül hatékonyan hűthető. Csúcsteljesítménye 220 kilowatt, 450 newtonméter a legnagyobb nyomatéka, és beépített kétfokozatú lassítóáttételt kapott. A jól integrált rendszer 300 kilométert meghaladó hatótávot tudott, azaz egy teljes napot kényelmesen, egy töltéssel teljesített.
A következő évben megérkezett a saját alacsonypadlós alvázuk emeletes buszokhoz. Ebbe egy újabb év elteltével már a következő generációs, immár kifejezetten haszonjárművek és munkagépek számára megálmodott motor került. A HTM 3500 csúcsteljesítménye 400 kilowatt, ezres fordulattól 3500 newtonméter leadására képes, így már nincs szükség váltóra. A mindössze 195 kilogramm tömegű egység önmagában vagy kapcsoltan is beépíthető. Erre a saját alvázra és új villanymotorra alapozták 2021-ben a vadonatúj Jewel E emeletes buszukat. A Beulas spanyol buszépítővel közösen tervezett jármű már most megfelel a londoni közlekedési hatóság 2024-től érvényes biztonsági szabványainak. Automatikus vészfékrendszerrel bír, jobb a közvetett rálátás, és a gyalogosoknak kisebb sérülést okozó kialakítású. A legfontosabb előnyként azonban költséghatékonynak ígérik az új buszukat, 8-10 éves megtérüléssel számolnak. Ám egy új villanybusz ára még így is meghaladhatja a 400 ezer fontot, ezért utólagos átalakítást is kínálnak. Felmérik a típust és az üzemelést, és egy új e-busz árának feléért akár 400 kilométer elektromos hatótávot építenek be. Így egy hét-nyolc éves dízelmotoros busz megmenthető az élete felénél, nem kell eldobni. De jó lenne több ilyen kezdeményezést látni!