Hirdetés:

Végre megérkezett a régóta beharangozott Volkswagen ID. Buzz és ID. Buzz Cargo. A különleges páros az ikonikus T1 szellemi örököseként igyekszik világszerte hasonlóan nagyot alkotni az elektromos járművek piacán, mint őse hét évtizeddel ezelőtt.

Mintegy hetven évvel ezelőtt, a világháború utáni gazdasági fellendülés kellős közepén debütált a Volkswagen Type 2, közismertebb nevein T1, Transporter vagy Bulli. Új kategóriát teremtett, és szinte pillanatok alatt élő ikonná lépett elő. Kisáruszállító kivitelei sokoldalú alkalmazási lehetőségeikkel és praktikumukkal hódítottak, míg a kisbuszok, illetve kempingjárművek bájos megjelenésük mellett a szabadság és a mobilitás új szimbólumaként váltak legendássá. Sokan a mai napig csak hippibuszként emlegetik ezeket a nagyobbacska csodabogarakat.

Külső méreteiben inkább a T6.1, raktérméretében inkább a Caddy kategóriatársa az ID. Buzz Cargo

Most szintén egy új kor hajnalán állunk a közlekedést illetően, amelyet a helyileg vagy akár teljes mértékben nulla károsanyag-kibocsátású hajtás, az egyre magasabb szintű önvezetés, a hálózatba kapcsolhatóság és a digitalizálás jellemez a fenntarthatóság jegyében. Ezért a Volkswagen döntéshozói úgy látták, hogy itt az ideje ismét valami korszakalkotóval kirukkolni, és elkészítették az ID. Buzz nagyegyterűt, illetve az ID. Buzz Cargo kisáruszállítót. Ezek a maguk kategóriájában az első európai modellek, amelyeket már eleve elektromos hajtásúnak terveztek – ráadásul egy járműipari legenda génjeit is továbbörökítik.

Modern és retró egyszerre

Az új páros le sem tagadhatná, hogy a T1 szellemi utódjának szánták a tervezői, hiszen külső megjelenésük egyértelműen a híres őst idézi, különösen a kétszínű fényezéssel és arcukon a jellegzetes V formával. Persze ehhez a kor elvárásainak megfelelően kiváló, 0,29-os légellenállási együttható társul. Méreteikben sem szálltak el nagyon, így a jelenlegi kínálatban inkább a Caddy és a T6.1, illetve T7 közé sorolhatók be. A 4712 milliméter hosszúságukhoz nem egészen háromméteres tengelytáv társul, ami szűknek számító, 11,1 méter átmérőjű fordulókört eredményez, megkönnyítve a városi közlekedést. Széltében nem fukarkodtak a tervezők, ugyanis az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo pontosan 1985 milliméter széles, azaz 81 milliméterrel felülmúlja még a T6.1 típust is. Magasságuk hasonló, 1938 milliméter. Mire elég mindez a belsőtérben? Az ID. Buzz esetében öt személy és akár 1121 liternyi csomag szállítására, ami a második üléssor ledöntésével 2205 literre bővül. Egy hosszabb tengelytávolságú, hétszemélyes kivitel 2024-től kapható majd Észak-Amerikában. Az ID. Buzz Cargo pedig az akár háromszemélyes fülkéjének fix válaszfala mögött 3,9 köbméteres bendőt hordoz, amelyben két euroraklap is elhelyezhető.

Akárcsak az ID. Buzz Cargo külső megjelenése, úgy a műszerfala is egyszerre korszerű és retró

Vissza a hátsókerék-hajtáshoz

A Volkswagen T-sorozata évtizedekig hátsókerék-hajtással készült, csak a T4 generációval váltott át a gyártó az első tengely hajtására. Most viszont a kifejezetten a villanymotoros járművekhez tervezett MEB-platformmal visszatértek a hátsó kerekek hajtására, ami a teljesen elektromos hajtáslánc kompakt méretei miatt nem megy a raktér használhatóságának rovására. Ugyanakkor a szendvicspadlóban elhelyezett akkumulátorcsomaggal együtt a tengelyek közötti kedvezőbb terheléseloszlás és a tömegközéppont alacsonyabb helyzete révén javítja a menetstabilitást, illetve az irányíthatóságot. A fürge viselkedésről pedig a villanymotor 150 kilowatt teljesítménye gondoskodik. Ezt egy 77 kilowattóra hasznos kapacitású lítiumion-akkumulátor szolgálja ki, amely CCS-csatlakozón keresztül akár 170 kilowatt teljesítménnyel is tölthető. Így fél óra alatt is elérhető a közel teljes töltöttség. Kétirányú falitöltő is választható a típushoz, amellyel a jármű akkumulátora kiszolgálhatja a lakás elektromos hálózatát – például egy áramkimaradás esetén.

A 3,9 köbméteres raktérben keresztben két EUR-raklap is elfér

A jövő megoldásai

Az MEB-platformmal együtt az ID.-járműcsalád legkorszerűbb szoftverei és vezetéstámogató rendszerei is bekerültek a személy- vagy áruszállító párosba. Szériafelszerelésük a járműkommunikáció (Car2X), amely a közelben haladó járművektől, illetve az infrastruktúrától származó adatok alapján előre figyelmezteti a vezetőt a veszélyhelyzetekre. Szintén alapfelszerelés a Front Assist automatikus vészfékrendszer és a személyszállító modellekben a Lane Assist aktív sávtartó is. Extraként pedig a részleges önvezetést nyújtó és autópályán automatizált sávváltásra is képes, tömeges adatgyűjtést használó Travel Assist rendszer is elérhető. A raj által gyűjtött adatok segítségével például olyan úton is képes tartani a sávot, ahol csak egy felfestés látható. További hasznos újdonságként az egyszeri betanítás után a járművet például a garázsba mindig automatikusan beparkoló Memory Function is rendelkezésre áll.

Így épülnek az MEB-platformra, amely a konszern számos elektromos személyautójának is az alapja

Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo azzal is hozzájárul a fenntarthatósághoz, hogy a gyártásuk és a kiszállításuk is szén-dioxid-semleges. Belsőterükben nem alkalmaznak valódi bőrt, valamint újrahasznosított szintetikus anyagokat is felhasználnak az előállításuk során. Mindez pedig már nem csupán koncepció, hanem megtestesült valóság. Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo ugyanis a márciusi világpremiert követően Európában már idén májustól megrendelhető, majd ősztől az utakon is megjelenhetnek a fenntartható közlekedés új ikonikus arcaként. A Volkswagen tehát a kishaszonjárművek és az azokon alapuló nagyegyterűek szegmensében is arccal előre vág bele az elektromos hajtás korszakába.

Vidám, kedves, felszabadult, egyedi… Ugyanolyan jelzőket juttat eszünkbe az ID. Buzz, mint őse, a T1