Hirdetés:

Szerénytelenül a legkeményebb terepjáró autóbuszként hirdeti gyermekét a Torsus. Ezt azért túlzónak érzem, pedig a Praetorian kétségtelenül szemrevaló menyecske. Mindenesetre megnyugtató, hogy a cseh unikornis robusztus gépészetét az MAN biztosítja.

Szinte lehetetlen felsorolni azokat a felhasználási területeket, ahol jó terepjáró képességű buszokra mutatkozik szükség. Ma már a turistákat sem lehet egy leharcolt teherautó ponyvával árnyékolt, fapados platójára ültetni. A világutazó müncheni kisnyugdíjas kevéssé értékelné a komfort teljes hiányát az Etna felé vezető szerpentinen, s nem ott költené el a hosszú évek alatt összegyűjtött euróit. Szerintem a 6×6-os Ural vagy Kamaz alvázára pattintott buszfelépítményekben sem az oroszosan elnagyolt, de praktikus járművek pompás képességeit és robusztusságát dicsőítené. El kell fogadni, hogy lejárt a fakaruszok korszaka!

Praetorságra fel!

Ha a Torsus Praetorian egyetlen pozitív tulajdonságát kellene kiemelnem, akkor egyértelműen a sokoldalúsága lenne az. Barbapapa a kanyarban sincs. A nehéz-, bánya-, olaj- és gázipartól kezdve, a honvéd-, rend- és katasztrófavédelmen át, egészen az iskolai, turista, sport, szabadidős és expedíciós felhasználásig, szinte bármilyen autóbusznak specifikálható. Kicsit abszurd, hogy egy teherautó műszaki alapjaira épülő autóbuszból végül terveztek egy dupla- és triplafülkés csomagszállító haszonjárművet is, de látszólag azt a szerepet is hitelesen alakítaná. Az oldalvonalról bekiabált megjegyzés, hogy annak idején a postabuszok is pontosan így születtek, tehát a ciklikus történelemszemlélet egy modern példája a praetorianus. Összesen több mint húsz alkalmazási területre optimalizált kivitelt tervezett az innovatív cseh csapat. Aki megkívánt egyet, annak legkevesebb 63 millió forintot kell a Pulsar Expo s.r.o. prágai íróasztalára helyeznie egy diszkrét nejlonszatyorban. Ennyiért még csak egy járóképes, üres karosszériát kap, de ez szabad teret enged a fantáziadús gazdáknak. Aki azonban gazdagon konfigurál és beikszel jó párat a vonzó extrák közül, ne adj’ Isten, másik kivitelt választ, annak legkevesebb három szatyorra lesz szüksége! A cseh termékekben kétkedőket megnyugtatom, hogy a Praetorian az MAN TGM alvázára és hajtásláncára támaszkodik, ezért hat év vagy kilencszázezer kilométer garanciát vállalnak rá. Ráadásul az MAN hivatalos partnereként az összes oroszlános szerviz nyitva áll előtte.

Az MAN alvázra egy acél vázszerkezet került, erre rögzítették a kompozit karosszériaelemeket. A harminc centiméter híján kilenc méter hosszú, 2,54 méter széles és 3,6 méter magas Praetorian belsőtere páratlan variálhatósággal kecsegtet. Nem sokkal marad el tőle a képlékenyen alakítható farrésze sem. A zárt hátfal helyett kétszárnyú ajtót is kérhetünk, akár emelőhátfallal megspékelve. A szafaribusznál pedig egy valódi balkonról csodálhatjuk a Szerengeti vadvilágát. Jobb is, ha Afrikában marad, hiszen a Praetorian –20 és +45 Celsius-fok között érzi jól magát, Szibériában csak dideregne.

Masszív AlapokoN

A 6,9 literes, 213 kilowattos (290 lóerő) és 1150 newtonméter csúcsnyomatékú hathengeres dízelmotor Euro 6d besorolású, de kérhetjük ötössel, sőt hármassal is. Utóbbi esetén jóváírnak a vételárból 187 ezer forintot, de le kell mondanunk 37 kilowattról (50 lóerő) és 225 newtonméterről. Cserébe a harmadik világban elérhető gyatra minőségű üzemanyagokkal is vígan elpöfög. A háromszáz literes tüzelőanyag-tartálynak köszönhetően messze magunk mögött hagyhatjuk a civilizációt. Az erőforrások forgatónyomatékát egy kúszófokozattal kiegészített, kilencfokozatú ZF Ecomid manuális sebességváltóval tudjuk beosztani, de kérhetünk egy 12 fokozatú automatizált TipMatic váltót is. Mindkét esetben egy kétfokozatú osztómű továbbítja az erőt a differenciálzárakkal ellátott, kerékagy-áttételes merevtengelyek irányába. Ezek laprugókra támaszkodnak, de hátulra kérhető légrugózás is.

Busz lévén az elektronika száz kilométer/óránál „lép rá a gázolajcsőre”, de ekkora sebesség is bőven elég egy terepgumikon billegő, 13 500 kilogramm össztömegű masztodonnal. Még akkor is, ha a kipufogófék, a menetstabilizáló, a kipörgésgátló és a blokkolásgátló is az alapfelszereltséget gazdagítja. Ha szeretnénk, akkor az alapáras dobfékeket ingyen kicserélik tárcsafékekre! A négy kerékre ható rögzítőfékért viszont fizetnünk kell, ahogy a visszagurulás-gátlóért és a légszárítóért is. Átnyálaztam a konfigurátort, a számos kiegészítő és munkalámpa mellett hátsó létra, tetőcsomagtartó, csörlő, gallytörő rács, az ablakokra védőháló, de akár vízágyú, láncszőnyeg és tolólap is kérhető. A legmélyebben a központi gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerért kell zsebbe nyúlni, közel négymillió forintot kóstál. Kicsinyesnek érzem, hogy az angolul kommunikáló menürendszerhez minden további nyelvért fizetni kell. Szerencsére a biztonságon nem fukarkodtak, a BlazeCut automatikus tűzoltó rendszer sem feláras.

Termetes defender

Le sem tagadhatná, hogy terepen érzi magát elemében. Első pillantásra feltűnnek a pazar terepszögek, a hatalmas, 400 milliméteres szabadmagasság és a rövid, 4,2 méteres tengelytáv, ami jó fordulékonyságot sejtet. Még vígan dalol a 30 fokos emelkedőn, sőt akár meg is fordulhatna, hiszen 33,5 fokos oldaldőlésnél is stabil marad. Jó tudni, hogy a Praetorian képes rá, mégsem ajánlom senkinek ezt a manővert, ha nem szeretne medvekarmos gatyókában vezetni. A gázlómélység kivitel függvényében 450–680 milliméter lehet. Meglehetősen sovány teljesítmény, hiszen ennyit egy Lada Niva is tud, az új Land Rover Defender pedig 90 centis, az Unimog U 5030 akár 1,2 méteres vízben is úszógumi nélkül pancsolgat. Ennek ellenére a Torsus Praetorian egy markáns színfolt. Remélem, hazánkban is akad majd belőle néhány példány. Biztosan találna magának testhezálló feladatot.

Hátulról is tetszetős a Praetorian, megérdemelten jutalmazták több nemzetközi díjjal a formatervét