Hirdetés:

Építkezések zajától hangos a város, giga beruházások, foghíj beépítésekhez érkezik az anyag, de szűkös a mozgástér. A targoncákat, munkagépeket, darus járműveket és a belőlük kiálló masszív „vasdarabokat” kerülgetni sokszor nem egyszerű feladat.

Meghatározott szabályok mentén kellene az ilyen gépek, járművek üzemeltetőinek eljárni. Tudják, tanítják, alkalmazzák azt a tudást, amivel az alkalomszerűen a közutat is érintő munkavégzést biztonságos keretek között végezhetik. Az elkerített munkaterület mellett segédszemélyzetre is szükség lehet, amikor például egy alapvetően daruzáshoz épített járművel mozogni kell. Ahol a „vezetőfülke”, egyáltalán a jármű felépítése, kezelése legkevésbé szolgálja a közúti közlekedésben való biztonságos részvételt. Még az is előfordul, hogy a daru gémje a jármű elején messze túlnyúlik. A gyakorlott gépkezelő időnként magára marad a feladattal és megoldja…

Történt, hogy az alább felidézett esetben a daruval új helyet kellett elfoglalni. Ez nem csak annyit jelentett, hogy pár tíz méter közúthasználat után egy tolatással beáll a jármű a kijelölt helyre – annak ott stabil, talpalással biztosított pozíciót kell felvenni. Még az előzményekhez tartozik, hogy a gém végén lévő akasztóhorgokat a járművezető a mozgatás során nem biztosította be. Ennek aztán különleges konzekvenciái lettek. Mindenesetre a gép végül elfoglalta a kijelölt helyet, vagyis a képen ábrázolt módon is a daru gémje mélyen benyúlt az útpálya fölé. Segédszemélyzet nem volt, sőt mozgó embert sem láthattunk a környéken. Csak az út felett lógó súlyos horog és annak csigamechanizmusa. A hatalmas és feltűnő szerkezet egy sárga felkiáltójelként mozdulatlanul várakozott a napos időben. Talán egy-két perc telhetett el a mozdulatlanságból, de még mielőtt a gém megkezdte volna az emelkedést, a daru kezelője éktelen zajra lett figyelmes. Meg arra, hogy az egész jármű beleremegett az ütközésbe. Majd már csak azt figyelhette meg, hogy a horog még mindig durván kileng, de az ütközés tárgya eltűnt a látóteréből.

A keresztben álló gépezethez képest jobbról érkezett a kis furgon, amely bármiféle elkerülő manőver, fékezés, kormányzás nélkül, teljes lendülettel nekicsapódott az út felett lógó akadálynak. Ami nagyjából a jármű szimmetriatengelyében érte el a szélvédőt, a tetőszerkezetet. A számítások szerint az ütközési sebesség 40-50 kilométer/óra lehetett. Nem nehéz kitalálni, hogy a kocsiszekrénybe fúródó több száz kilós, merev „vas” igen durva rombolást hajtott végre. A becsapódás a járművezetőt nem pontosan ismert mechanizmus mentén, de közvetlenül is érte, abban a pillanatban életét vesztette. Az irányítás nélkül maradt jármű több száz méteren keresztül ment tovább – az úton, az út mellett –, s csak a vakszerencsének tudható be, hogy újabb szörnyűség már nem terhelte az eseményt.

Mit is lehet mondani egy ilyen szokatlan baleset kapcsán? Ha csak az alaphelyzetet nézzük, a furgon vezetőjének teljes észlelési és cselekvési késedelme nem is kérdéses. A munkagép már hosszú percekkel korábban elfoglalta a nyugalmi helyzetet és kifejezetten feltűnő akadály volt. Kétségtelen tény, hogy nem szokványos módon, a jármű felett korlátozta a továbbhaladás útját. És ha álltw volna ott feltűnő ruházatban, zászlóval egy biztosító személy, akkor időben figyelmeztethetette volna a vezetőt! Ám nekünk a tanulság, ne csak mereven az aszfaltot nézzük. Pillantásunk folyamatosan vándoroljon az elölről, oldalról, hátulról vagy akár a fölülről leselkedő veszélyeket keresve.

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Előző cikkKülönleges kamionos kutak
Következő cikkÚjvonalas világutazó
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.

Itt elmondhatod a véleményedet!