Hirdetés:

Lehangoló eredmény született tavaly ősszel a páneurópai közlekedésbiztonsági ellenőrzésen. A haszonjárművek jelentős részénél találtak valamilyen jogsértést.

Legutóbb 2021. október 11. és 17. között akciózott a ROADPOL Truck&Bus Operations, azaz az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Tehergépkocsi és Autóbusz Műveleti Csoportja, a szervezet éves ellenőrzési terve alapján. A pandémia ellenére 19 ország vett részt az összehangolt közúti összeurópai ellenőrzés-sorozatban. Tiszteletre méltó módon a magyar rendőrség is felsorakozott a feladathoz, külső szakemberekkel, szakértőkkel kiegészülve dolgoztak. A kampány célja a közlekedésbiztonság javítása, a fuvarozás, személyszállítás során elkövetett jogsértések kiszűrése, szankcionálása, és ezen keresztül a balesetek számának, súlyosságának csökkentése. Az őszi akció során összesen 197 274 teherautót és 111 545 autóbuszt ellenőriztek Európában. Összesen 77 386 szabálysértést – tehergépjárművek esetében 69 453, autóbuszok esetében 7933 szabályszegést – tártak fel. A jogsértések miatt 1166 esetben (1159 teherautó és 17 autóbusz) a feltárt hiányosságok orvoslásáig megtiltották a járművek továbbhaladását is. A tehergépjármű-vezetők szabálysértési aránya 35,21 százalék volt, közel kétszerese a 2020 májusában regisztráltnak (20,18%). A teherforgalom esetében ez azt jelenti, hogy minden harmadik ellenőrzött haszongépjárműnél találtak valamilyen szabálysértést – vagy a járművezetővel vagy a járművel, rakománnyal kapcsolatosan! Autóbuszok esetében a jogsértések aránya 7-8 százalék, ez az érték nem változott a legutóbbi ellenőrzés óta. A szabályszegések sorából a sebesség megválasztása, a műszaki problémák, a rakományrögzítési hiányosság, a biztonsági öv használatának elmulasztása, a vezetési idő túllépése és a tachográf manipulációi emelhetők ki. De találtak 2262 jelentősen túlterhelt kamiont és 127 túlsúlyos autóbuszt. A megállítottak közül 188 kamionos alkoholos befolyásoltság alatt, 41 pedig bedrogozva vezetett…

Gyakorlatilag minden harmadik ellenőrzött járműnél találtak valamilyen problémát! Ez mellbevágó, lesújtó eredmény! A ROADPOL összefoglalója így szól: „Ez a nagy arány valószínűleg azzal magyarázható, hogy a jelen piaci viszonyok megnövekedett szállítási igényeit a fuvarozó-vállalkozók a járműveik maximális kihasználásával szeretnék kiszolgálni. A közúti biztonságot alárendelik a piaci keresletnek és a kereskedelmi érdekeknek. A vizsgálat alapján kimondható, hogy a teherforgalom komoly kockázatot jelent a közúti biztonságra nézve, és továbbra is szükséges az ellenőrzés”. A hazai utakon a rendőrök az egyhetes akció során 2845 nehéz-tehergépkocsit és 285 autóbuszt ellenőriztek, összesen 904 alkalommal állapítottak meg jogsértést. Ez 29 százalék, ami jól illeszkedik az átlagos európai trendbe. Azaz itthon is nagy a baj, még akkor is, ha a megállított járművek egy része külföldi. Nagyon kellemetlen szembesülni azzal a ténnyel, hogy ráadásul a tendencia nagyon rossz irányba mutat. Hogy fog ez megfordulni? Elengedhetetlen a gyors cselekvés, mégpedig a szektor minden résztvevőjétől. A felelősség legnagyobb részben természetesen a sofőr vállán nyugszik, de azért lehetne neki segíteni például a rakományrögzítés kivitelezésben eszközökkel, oktatással. A jármű műszaki állapota a buszoknál is neuralgikus pont. Nem egy esetről hallhattunk, hogy ha a járművezető panaszkodik, „lázadozik”, akkor az állásával játszik… Így pedig az emberéletekkel! A vezetési időkkel is hasonló a helyzet. Komoly koncentrációt és olykor fizikai munkát igénylő mesterség a járművezetés – a fáradtság nem gyerekjáték a több tucat tonnával vagy élettel a fedélzeten. A járművek műszaki vizsgáztatási rendszere is hagy kívánnivalókat maga után! Vegye már végre mindenki tudomásul, még az autóbusz utasa is, hogy a biztonsági öv érte van és nem ellene. Ezért idén is lesz ROADPOL-ellenőrzés.

De könyörgök, ne csak ezen a négy héten legyünk szabálytisztelők!

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Előző cikkHibrid trolik jönnek
Következő cikkIrány a sarkvidék!
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.