Ismeretlen ismerősként üdvözölhettük a nemrég nálunk járt dél-koreai platós legfrissebb változatát. Az új arccal a jövőbe néző típus ismét tartogatott néhány kellemes meglepetést számunkra.
Aki lemarad, kimarad! Több irányból is értelmezhető mondás ez a SsangYong Musso Grand esetében, hiszen egyszerre utalhat a gyártó elszalasztott lehetőségeire és jelentheti a kiutat a gödörből. Annak ellenére ugyanis, hogy jelöltként szerepelt a szavazólapon, végül távol maradt az International Pick-Up Award tesztvezetéséről. Az egyik nagy esélyesnek tartott phjongtheki aspiráns elől végül a szerkesztőségünkben csak Columbo feleségeként aposztrofált Toyota Hilux hódította el a trófeát. Látványos megújulása és kiváló minősége révén viszont könnyen az élvonalba kerülhet a nemrég még csődvédelemmel és nem túl fényes jövővel kecsegtető dél-koreai márka ígéretes ütőkártyája. Éppen ezért kíváncsian vártuk a ráncfelvarráson átesett platós érkezését.
A legfontosabb változás a külsőt, leginkább az első traktust érintette. A lökhárító és a hűtőrács markáns kialakítása egészen karakteres arcot biztosít a korábban inkább visszafogott orrszarvúnak. A szegmens legnagyobb utasterében öt személy fér el kényelmesen, zavartalan bejutásukról és kiszállásukról masszív oldalsó fellépők gondoskodnak. A szokatlanul magasra húzott platóoldalfal nemcsak a rakomány biztonságát fokozza, hanem a jármű masszív megjelenését is erősíti. Már a tesztidőszak legelején szembesültem azzal a ténnyel, hogy a Musso Grand egy feltűnő jelenség. Több autóstársam kérdezte meg a piros lámpánál állva, hogy milyen márkájú járműben ülök. Mások pedig azt méltatták, hogy végre egy élhető méretű amerikai platós jelent meg az európai piacon. Nemhiába, a SsangYong tervezői mindent bevetettek annak érdekében, hogy feledtessék a típus eddig kissé unalmas formavilágát és egy, a világ bármely pontján szerethető terméket kínáljanak. Jelentem, a foglakozás elérte célját, tényleg látványosat alkottak. Mindössze néhány apró, de annál érdekesebb részlet okozott némi fejtörést. Az első kerékíveket takaró műanyag paneleken például a márka legnagyobb szabadidő-autójának (Rexton) típusjelzése szerepel. Természetesen nem a vásárlók összezavarása a cél, az ok ennél sokkal prózaibb: a dél-koreai piacon ugyanis Rexton Sports néven forgalmazzák a pickupot. Emellett bár remekül mutatnak a 20 col peremátmérőjű, krómozott keréktárcsák, a szépségnek bizony ára van. A napfényben szépen csillogó, polírozott opciós tételek és a viszonylag alacsony oldalfalú abroncsok minden úthibáról és göröngyről hitelesen tudósítanak. Ezért inkább a kisebb, 18 colos változatot ajánlanám azoknak, akik eredeti rendeltetésének megfelelően használják hatalmas földterületeik lankáin.

Menet közben számos kellemes és intelligens megoldással találkoztam. A vezetőtámogató rendszerek pontosan és felesleges jelzések nélkül működnek. Az egyik személyes kedvenc funkcióm akkor figyelmeztet, ha a korábban feltorlódott kocsisor megindul előttünk. Szűk helyen manőverezéskor hasznos a kormányzási szög megjelenítése a műszeregység középső kijelzőjén, így mindig látható a kerekek pillanatnyi állása. Szintén említésre érdemes például a gumicserére figyelmeztetés, amely egy előre beállított kilométer megtétele után értesít az abroncsváltás esedékességéről. Az okos ajtózár külön gombnyomkodás nélküli automatikusan zárja az ajtókat a jármű elhagyása után.
Még nagyítóval is nehéz hibát találni a Musso Grand belterében
Korábbi találkozásunk alkalmával a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt nem jutott idő a jól megszokott mérésekre, ám most végre hosszabb ideig járt nálunk a SsangYong. A kapott eredmények a gyári marketinganyag legszebben csengő sorait erősítik, amely szerint a Musso Grand kategóriája legnagyobb platósa. Hatalmas termete ellenére kellemes meglepetés ért a töltőállomásra visszaérkezve is, hiszen a SsangYong a Rolling Tons tüzelőanyag-fogyasztási ciklusán átlagosan 8,4 liter gázolajat használt száz kilométerre vetítve. A gazdagabb felszereltségű változat nettó 9,9 millió forintos vételára kiváló ár-érték arányt jelöl, és az összes létező extrával fűszerezve is megáll 12,0 millió alatt. Ráadásul a cikk írásakor érvényes akció ezeket a listaárakat 9,6, illetve 11,6 millióra csökkentette. Bár a cikkünk elején említett hiányzás miatt lemaradtak a gigászok csatájáról, a Musso Grand nálunk egyértelműen előkelő helyen végzett. Azóta már az is kiderült, hogy az Edison Motors startup és konzorciuma személyében új tulajdonos érkezett a házhoz. Így az elvonuló felhők még szebb megvilágításba helyezik a piac legszerethetőbb platós különcét.

Technikai adatok
| Hajtáslánc, felépítés | |
|---|---|
| Összlökettérfogat (cm3): | 2157 |
| Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 133(181)/4000 |
| Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 420/1600–2600 |
| Motor elöl, hosszában beépítve, hátsókerék-hajtás, kapcsolható összkerékhajtás, kapcsolható differenciálzár, hatfokozatú automatikus sebességváltó. Alvázra épített acélkarosszéria, négyajtós, ötszemélyes fülke, acélplató. | |
| Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, automatikus vészfékrásegítővel; elöl és hátul belső szellőzésű tárcsafék. | |
| Kormánymű: | fogasléces, rásegítéssel |
| Futómű elöl: | kettős keresztlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
| Futómű hátul: | merevtengely, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
| Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Kumho Crugen Premium 255/50 R 20 105 H |
| Méretek, tömegek | |
| Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 5405/1950/1855 |
| Tengelytáv (mm): | 3210 |
| Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1640/1640 |
| Első/ hátsó terepszög (fok): | 19,5/20,5 |
| Rámpaszög | 20 |
| Fordulókör átmérője (m): | 12,18 |
| Saját tömeg (kg): | 2120 |
| Hasznos teherbírás (kg): | 795 |
| Megengedett össztömeg (kg): | 2990 |
| Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg): | 3000/750 |
| Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 75 |
| Plató hosszúsága műanyag platóborítással alul/felül (mm): | 1600/1375 |
| Plató szélessége műanyag platóborítással alul/felül (mm): | 1615/1380 |
| Kerékdobok közötti távolság műanyag platóborítással (mm): | 1135 |
| Platóoldalfal magassága (mm): | 580 |
| Rakodóperem magassága (mm): | 805 |
| Platóajtó nyílásának szélessége/magassága (mm): | 1370-1385/570 |
| Utastér szélessége könyökmagasságban elöl/hátul (mm): | 1590/1580 |
| Utastér szélessége fejmagasságban elöl/hátul (mm): | 1170/1160 |
| Utastér hosszúsága (mm): | 1710 |
| Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm): | 850–940/305–395 |
| Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm): | 490/530 |
| Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm): | 610/530 |
| Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 240 |
| Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm): | 490/530 |
| Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm): | 610/530 |
| Hátsó ülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm): | 460/1360 |
| Hátsó ülés támlájának magassága/szélessége (mm): | 605/1340 |
| Hátsó ülés magassága a padlótól (mm): | 360 |
| Fejtér elöl napfénytetővel/hátul (mm): | 870–970/975 |
| Lábtér elöl/hátul (mm): | 850–1060/170–460 |
| Kormánykerék átmérője (mm): | 380 |
| Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 35/55 |
| Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 3,2 |
| Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm): | 300 |
| Menetteljesítmények, költségek | |
| Legnagyobb sebesség (km/h): | 178 |
| Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km): | 9,6 |
| Fogyasztás a Rolling Tons új ciklusán (l/100 km): | 8,4 |
| A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 25 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, közepes forgalom, bekapcsolt légkondicionáló, bekapcsolt takarékos menetmód. | |
| A modell nettó alapára (Ft+áfa): | 9 990 000 |
| Garancia: | 5 év vagy 100 000 km általános |
| Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 15 |













