Hirdetés:

Vasárnap nyerni, hétfőn eladni – tartja a régi marketingtörvény. Nos, a dakaros top tízet uraló teherautóknak a versenyzés már bizonyítottan jól megy, ám a KamAZ és az IVECO nehézkategóriás értékesítései annyira nem fényesek. Pedig lenne honnan ellesni a praktikákat, hiszen terepralis versenyzőtársuk, a Toyota ügyesen talál gazdát a pickupoknak.

Dakar-rali 2022

Január közepén már a 44. Dakar-rali végén lengethették meg a kockás zászlót a megmérettetést sikeresen teljesítő versenyzők előtt. A motorkerékpároktól a teherautókig nyolc kategória még annál is több géposztályában végül kétszáznál is több legénység győzte le a sivatagot és önmagát. A versenynek harmadik alkalommal adott otthont Szaúd-Arábia, a jövő évtől az eddigi házigazda mellé Katar és az Egyesült Arab Emírségek is betársul.

A lenti galériákban az egyes járművek a kategóriájuk összesített értékélésének megfelelő sorrendben szerepelnek.

Személyautók

A személyautók között az első helyet Nászer el-Attija vívta ki egy Toyota Hilux kormánya mögött – fél óra előnnyel fejezte be a 13 versenynapon át tartó, 38 órás maratoni versenyt. A katari sportoló magának a negyedik győzelmet szerezte, a japán márkának pedig a másodikat. Két másik Toyota is az első tízben ért célba a 8000 kilométeres megmérettetésen.


Teherautók

Az első tízet egyértelműen, magabiztosan és fölényesen a Káma és a Pó folyók partjáról származó márkák uralják. Hollandiában minden bizonnyal állami támogatást kaphatnak a tereprali-versenykamionok építői, annyi holland csapat indult – a már bevált IVECO Powerstar nyergében. A Hino, az MAN, a Praga, a Renault Trucks és a Tatra járműveit csak az összesített eredménylista alsó felében találjuk meg.

A teherautók között a KamAZ a 19. trófeáját gyűjtötte be, Dmitrij Szotnyikov és legénysége mögött további három helyet zsebeltek be. Ez sorban a hatodik első helyük, 2000 óta csupán négyszer nem sikerült nekik Tatárföldet győzelemre vinni.

A tavalyi változatos top tíznek hűlt helye, a maradék hat pozícióba többségében hollandokból álló legénységek érkeztek be, egy cseh csapattal kiegészítve. Mindannyian egy-egy csőrös IVECO Powerstar segítségével teljesítették a távot.


Dakar Classic

A húsz évnél idősebb járműveknek másodszor meghirdetett átlagtartó versenyre közel 130 csapat nevezett. Újdonságként idén nem csupán az adott géposztályhoz meghirdetett átlagsebesség minél pontosabb betartását figyelték. A szakaszok mintegy ötödén a tájékozódás jelentette az egyetlen értékelési szempontot, az eltévedést, a pluszban megtett kilométereket hibapontokkal büntették. A régi vágású kishaszonjárművek és teherautók is szép számban képviseltették magukat. A Peugeot és Mitsubishi pickupok mellett amerikai konkurenseik is felálltak a rajtrácsra. A kisebb és nagyobb MAN és Mercedes-Benz teherautók, a már visszatérőnek számító Renault Trucks gépek mellett egy gyönyörű Tatra és további izgalmas veteránok is szembeszálltak a homok- és kősivataggal.

A 2021-ben bevezetett Dakar Classic átlagtartó versenyt idén is meghirdették – és az eddig legnépszerűbbnek számító motorkerékpáros kategóriát is túlnőtték indulószámban! Nem tudom, ki fejtette meg egyedül, de ez itt egy Peugeot 404 pickup…

A „kétfejű” és kétmotoros DAF versenykamion egy igazi legendának számít, eredetileg 1984-ben indult a Dakar-ralin. Most felújítva a holland márka egykori és jelenlegi munkatársainak irányítása alatt járta be a szaúd-arábiai sivatagokat.

Idén két MAN KAT I is indult a 2000 előtti járműveknek kiírt Dakar Classic versenyszámban, egy két- és egy háromtengelyes modell. A 4×4-esben léghűtéses, V8-as Deutz dízelmotor és központi abroncsnyomás-szabályozó dolgozott.

A tavaly 75. születésnapját ünneplő Pegaso két versenyzőt is adott a veteránok mezőnyének. Az egyik zebracsíkokkal próbált beleolvadni a környezetébe, a másik pedig a fülke tetején cipelt kerékpárokkal igyekezett kitűnni abból.