Bemutatkozott a Mercedes-Benz Citan új generációja, amely a csillagos márkától megszokott módon számos innovatív megoldást kínál a kategóriájában. Sőt, a kompakt kishaszonjármű hamarosan tisztán elektromos hajtással is készül majd eCitan néven.
Várható volt, hogy nem sokkal az új Renault Kangoo leleplezése után a Mercedes-Benz Citan második generációja is bemutatkozik, hiszen egy tőről fakadnak. Azonban ez az együttműködés jóval többet takar egy egyszerű átemblémázásnál vagy a jármű orrának átrajzolásánál, mint ahogyan az iparágban sok hasonló kooperáció esetén láthatjuk. A csillagos gyártó ugyanis számos tekintetben a maga képére formálta ezt a kompakt kishaszonjárművet.
A tervezők nemcsak a Citan külső megjelenését, hanem a műszerfalát is teljes mértékben a Mercedes-Benz jelenlegi stílusirányzatának megfelelően alakították ki. A kezelőelemek és a kijelzők is a csillagos márka más típusaiból érkeztek, így a belsőtérben körülnézve nyugodtan gondolhatnánk, hogy az új Citan a Sprinter vagy a Vito édestestvére. Az extraként elérhető, öntanuló MBUX információs és szórakoztatórendszer is a Sprinterből, illetve a márka személyautóiból került át a kompakt kishaszonjárműbe. Persze a Mercedes me számos digitális szolgáltatása is a Citan használóinak rendelkezésére áll, beleértve a természetes beszédet is megértő Hey Mercedes hangvezérlést.
Az új Citan a biztonság terén is bőkezű. Alapfelszerelésként hat légzsákot, visszagurulás-gátlót, oldalszélsegédet, éberségfigyelőt és automatikus segélyhívót tartalmaz, opcionális vezetéstámogató rendszerei között pedig ultrahangos, illetve kamerás parkolássegítő, illetve torlódássegéd is szerepel. Sőt, a Citan Tourer, vagyis a személyszállító kivitel, az egyébként feláras aktív sávtartót, automatikus vészfékrendszert, holttérfigyelőt, táblafelismerőt is alapáron kínálja.
Néhány kényelmi felszerelés is átkerült a csillagos személyautókból a Citan típusba, mint például az automatikus légkondicionáló, a kulcs nélküli indítás és az elektronikus vezérlésű rögzítőfék. A Tourer esetében pedig a rugózás és a lengéscsillapítás karakterisztikáját a Mercedes-Benz saját maga finomhangolta.
A karosszéria és a hajtás azonban a francia partner műve. A hajszál híján 4,5 méter hosszú, 2,72 méter tengelytávolságú kompakt kishaszonjármű az elődjénél kicsivel szűkebb, 2,9 köbméteres bendőt kínál. Később hosszabb tengelytávú, illetve duplafülkés Mixto modellel is bővül majd a paletta. Arról viszont mélyen hallgat a gyári sajtóközlemény, hogy jobb oldali B oszlop nélkül is rendelhető-e az új Citan. Egyik képen sem láttunk erre utaló jelet – lehet, hogy ezt az egyedülálló megoldást megtartja saját kiváltságának a Renault.
A típus hajtásáról háromféle dízel- és kétféle benzinmotor gondoskodik. Az 1,5 literes gázolajosok 55, 70 és 85 kilowatt (75–116 lóerő) legnagyobb teljesítményre képesek. A legerősebb rövid időre, például egy előzéshez 89 kilowattot is leadhat, 270 helyett 295 newtonméter legnagyobb nyomatékkal. Az 1,3 literes benzinesek pedig legfeljebb 75 vagy 96 kilowattot (102, illetve 131 lóerő) szolgáltathatnak. Mindegyik erőforráshoz szériafelszerelés a stop-start rendszer, a két legerősebb egységhez pedig hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós automatizált váltó is kérhető.
Habár ma még korszerűnek számítanak ezek az erőforrások, ez a Citan az utolsó olyan új Mercedes-Benz kishaszonjármű, amely még belső égésű motort is kap. A későbbiekben megjelenő új típusok már kizárólag elektromos hajtással készülnek majd. Ennek tudatában a jövő év második felétől már ez a generáció is kínál tisztán villanyos változatot. Az eCitan hatótávolsága a WLTP-ciklus alapján elérheti a 285 kilométert, és negyven perc alatt feltölthető tízről nyolcvan százalékos szintre. Az ügyfeleknek a raktér mérete és hasznos teherbírása terén sem kell kompromisszumot kötniük, sőt, vontathatnak is a járművel. Az új Citan tehát mindkét felmenőjétől kedvező géneket örökölt, ráadásul a csillagos márkától a szokásosnál is többet. Így alig tűnik fel, hogy valójában csak féltestvére a Vito és a Sprinter típusnak.