Hirdetés:

Érdekes megfigyelni, hogy az autóipari fejlesztések rohamos terjedése mennyire gyorsan változtatja meg a járművekkel szemben támasztott elvárásokat. Bár a tesztben szereplő Crafter közel alapfelszereltségű, mégis kevés lemondást követel meg.

Néhány évvel ezelőtt egy dobozos furgon szinte luxuskivitelűnek számított volna tesztautónk alapfelszereltségével. Napjainkban azonban a menetstabilizáló és a blokkolásgátló mellett a légkondicionáló és a mobiltelefon-kihangosítás egyaránt a balesetek elkerülését szolgáló fontos alapvető összetevő. Természetesen üdvözlendő a mind több, kényelmet és kiváltképp a biztonságot tovább fokozó vezetéstámogató kiegészítő megjelenése, amelyekben a Crafter opciós listája is bővelkedik. Mégis örülünk, amikor egy típus kevésbé felszerelt változatát kapjuk tesztelésre. Itt a konstrukció alaptulajdonságairól nem vonja el a figyelmet, és kevésbé fedi el az esetleges hiányosságokat, az extrafelszerelések garmadája. Ezen túlmenően ez a konfiguráció áll közel azokhoz a változatokhoz, amelyeket a vállalkozások jellemzően nagy számban vásárolnak. Az alaptulajdonságok tekintetében pedig a Crafter példaértékű.

Minden a helyén

Kezdjük mindjárt a vezető munkahelyével. A tágas utaskabin három fő számára kényelmesen elegendő hellyel szolgál. Rengeteg polc, rakodórekesz és pohártartó kínál helyet a menetokmányok és a személyes holmik elhelyezésére, a kétszemélyes utasülés alatt pedig méretes tároló áll rendelkezésre. Kiváló a kilátás a nagy üvegfelületeknek köszönhetően. Menet közben feltűnő, mennyire jól elérhető és kis erővel, finoman működtethető a kezelőszervek mindegyike. Használatuk nem jelent nagyobb igénybevételt, mint bármely mai személyautóban. Ugyanez igaz a zajkomfortra. A motorhang még erőteljes gyorsításkor sem szűrődik be zavaró mértékben, egyenletes tempó mellett pedig már alig hallható. A rossz minőségű útfelületen is megnyugtató stabilitást adó futómű felől sem érkeznek komoly zajok, legfeljebb tompa puffanások a nagyobb kátyúkon való áthaladáskor. Egyedül a szélzaj érkezik meg a kabinba autópálya-tempó mellett. Ez elkerülhetetlen egy ekkora homlokfelületű jármű esetén, azonban ennek mértéke is csekély, még hosszú időn át utazva sem zavaró. A hosszú távok leküzdését támogatja a rendkívül kényelmes vezetőülés, amely testtömegre beállítható rugós felfüggesztéssel rendelkezik. Emellett a szokásos beállítási lehetőségeken túl állítható az ülőlap hossza, magassága és dőlésszöge, valamint négy irányban motorosan állítható deréktámasszal, illetve mindkét oldalon kartámasszal is ellátták. A masszív anyagokból kialakított utastér zörgésektől mentes. Az általános összeszerelési minőség tartósságot sugall.

Funkcionalitás és kényelem jellemzi az utasteret

A tiszta rajzolatú hagyományos műszerek a Volkswagen személyautóiból lehetnek ismerősek. A sebességmérő és a fordulatszámmérő között elhelyezett monokróm kijelzőn, a takarékos vezetést elősegítendő, folyamatosan megjelenik az aktuálisan használt és a javasolt sebességfokozat. A kijelző már 1500 fordulat/perc elérésekor felkapcsolásra buzdít, és nem javasol alacsonyabb sebességfokozatot, amíg a főtengely fordulatszáma 1000 fordul/perc fölötti. Mindezek betartásával valóban kedvező tüzelőanyag-fogyasztás érhető el, viszont így még rakomány nélkül is csak szerény dinamikával mozoghatunk.

Németes rend, ahogy egy Volkswagen esetében elvárható

A Rolling Tons új, a WLTP-ciklus mérési követelményeihez igazított tesztkörén 7,1 literes 100 kilométereként fogyasztást mértünk. Meg kell említeni azonban, hogy a fogyasztásmérés szokás szerint üres raktérrel történt. A remek eredmény elérésében szerepet kapott a megbízhatóan működő stop-start rendszer, amely az újraindításokat villámgyorsan végezte a tengelykapcsoló pedál érintésére. Dinamikusabb haladáshoz, illetve rakománnyal terhelten a váltássegéd tanácsai ellenére inkább a percenként 1400-1800 közötti fordulatszám-tartomány használata javasolható. Ebben a régióban a motor már ereje teljében van, komoly emelkedők sem jelentenek akadályt.

Nem árt némi rutin

Bár a kormányzás rendkívül pontos, az egyenesfutás stabil, azért erős oldalszél esetén az iránytartás figyelmet követel a jelentős oldalfelületű furgonnal. Ezen túl kisebb gépekről átülve maga a jármű mérete az, ami igényel némi megszokást. Kiterjedése mindhárom dimenzióban átlag feletti, városi közlekedés során elsősorban a szélessége kíván odafigyelést. Legfőképp annak fényében, hogy bár a holttérfigyelő, a sávtartó asszisztens, a távolságtartó sebességszabályozó, illetve a ráfutásos balesetet megelőző automatikus vészfékrendszer mind rendelhetőek, ebben a Crafterben egyik sem állt rendelkezésre. Parkoláskor a kis híján hétméteres hossza jelenthet kihívást, különösen, mint esetünkben, ultrahangos tolatásérzékelő nélkül. A manőverezést egyébként nagyban megkönnyítik a remek külső tükrök. Az ezek osztott alsó részében helyet kapott aszférikus elemek segítségével hajszálpontosan manőverezhetünk – megfelelő gyakorlat birtokában. Ennek ellenére az ultrahangos tolatásérzékelő olyan kiegészítő, amelynek megrendelését igazán érdemes megfontolni, hiszen akár egyetlen töréskár kijavítása is meghaladhatja a kiegészítő árát. Az importőr egy utólagosan beépített tolatókamerát alkalmazott a mi példányunk esetében, ami szintén hasznos segítséget jelentett.

Fényűző térfogat

Tesztautónk az egyaránt három lépcsőben választható hossz, magasság, valamint teherbírás mindegyikében a középértéket képviselte. Raktérhossza már így is impozáns 4,3 méter, a belmagasság 1,96 méter, míg a szélesség 1,77 méter. Ezek a dimenziók 14,4 köbméter hasznos rakteret jelentenek, ami igazán fényűző térfogat a terhelhetőséggel összevetve. Bár a forgalmi engedélyben saját tömegként 2119 kilogramm szerepel, a teletankolt, de üres rakterű tesztautó tömege, saját mérésünk szerint 2,35 tonna vezető nélkül. Így a megengedett 3,5 tonnás össztömeg mellett ez alig egy tonna fölötti valós terhelhetőséget jelent. Aligha adódik olyan rakomány, amelynek bő egy tonnája ne férne el kényelmesen ekkora rendelkezésre álló térben. A Crafter három és öt tonna közötti megengedett össztömegű változatokban rendelhető. A terhelhetőség értékét a szabályok betartásán túl azért is érdemes komolyan venni, mert az egyes verziók hátsó rugói pontosan az adott teherbíráshoz méretezettek. Túlterhelésük mindenképpen kerülendő.

Elképesztő mennyiségű variációs lehetőséget kínál a Crafter felépítése

A tesztautó rakterében alkalmazott strapabíró padló- és oldalfalburkolatok megrendelése is bölcs döntés. Rakodás alkalmával óhatatlanul előfordulhatnak olyan, egyébként sérülést okozó hibák, amelyek következményeitől a burkolat hatékonyan óvja meg a karosszéria lemezfelületeit, jelentősen lassítva ezzel az autó fizikai és esztétikai amortizációját. Bár a padlón elhelyezett masszív gyűrűk jól használhatóak a szállítmányok rögzítésére, hiányoltuk a hasonló megoldások oldalfalakon való kialakítását. A kerékdobok nem vesznek el sok helyet a hasznos térből, praktikusak a burkolataik tetején kialakított rakodórekeszek. Érdemes nagyra tárni azonban a kellően tágas oldalsó és a hátsó raktérajtót, mert a hagyományos raktérvilágítás igen gyér fényt szolgáltat. Ha így sikerült kellő világosságot teremteni, a hátsó lökhárítóban kialakított fellépő tovább könnyíti a rakodást.

Bőséges tér, gyér megvilágítással

Összességében elmondható, hogy a Volkswagen Crafter egy végtelenül kiforrott, profi célszerszám, amely rendkívülien részletekbe menően paraméterezhető az ellátni kívánt szállítási feladat elvárásainak megfelelően. A karosszériaméret, a teherbírás és a hajtáslánc különböző kombinációinak száma elméletben kétszáznegyven feletti. Bár ezek némelyike a valóságban nem elérhető, a további kiegészítők egész sora több ezerre emeli a lehetséges változatok számát. Hab a tortán, hogy az aktuális széria konstrukciója és gyártása már nem a Mercedes-Benzzel közös, hanem teljes egészében a Volkswagen terméke, kiemelten ügyelve a korábbi sorozatok rozsdásodási hajlamának kiküszöbölésére. Ezzel a Crafter minden bizonnyal hosszú időn át használható profittermelő eszköze lehet bármely vállalkozásnak.

Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm3):1968
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):103(140)/3500–3600
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):340/1600–2250
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, kétajtós, háromszemélyes fülke, raktér jobb oldali tolóajtóval és kétszárnyú hátsó ajtóval
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul elöl belső szellőzésű tárcsafék
Kormánymű:fogasléces, rásegítéssel
Futómű elöl:háromszög keresztlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul:merevtengely, laprugó, hidraulikus lengéscsillapító
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Nokian WRC 3 205/75 R 16
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm):6836/2040 (2427)/2590
Tengelytáv (mm):4490
Szabadmagasság (mm):195
Saját tömeg (kg):2113
Hasznos teherbírás (kg):1259
Megengedett össztömeg (kg):3500
Megengedett tengelyterhelés elöl/hátul (kg):1800/2100
Megengedett tetőterhelés (kg):150
AdBlue-tartály térfogata (l):18

Raktér hosszúsága alul/felül (mm):4300/3930
Raktér szélessége alul/felül (mm):1770/1350
Kerékdobok közötti távolság (mm):1350
Raktér magassága (mm):1950
Rakfelület (m2):7,5
Raktér térfogata (m3):14,4
Rakodóperem magassága (mm):570
Hátsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):1330/1830
Oldalsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):1300/1810

Fülke szélessége könyökmagasságban (mm):1630
Fülkepadló magassága a talajtól (mm):710
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm):1050/340
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):470–500/430
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm):640/410
Vezetőülés állítási úthossza (mm):220
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):470/820
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm):630/780
Fejtér (mm):1100–1170
Lábtér (mm):870–1040
Kormánykerék átmérője (mm):370
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):50/50
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:3,25
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):130
Kapcsolási úthossz az I. és a II. fokozat között (mm):125
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):158
Fogyasztás NEDC-szabvány szerint, kombinált (l/100 km):7,3-7,8
Ciklusfogyasztás (l/100 km):7,1
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 20 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, bekapcsolt légkondicionáló.

A modell nettó alapára (Ft, áfával):13140690
Olajcsere, szervizintervallum:A fedélzeti rendszer jelzése alapján
Országos szervizhálózat tagjainak száma:57