Egy dinasztia első képviselője, a következő húsz év új termékeinek meghatározója az eActros. Az első sorozatgyártású csillagos nehéz-teherautó mellett a hagyományos hajtásláncúak is tartogatnak még néhány – igaz, szerényebb – újdonságot.
Bár az első motorizált teherautót 125 éve készítették, legalább ilyen fontos az eActros is a Mercedes-Benz történelmében. Az általa vázolt jövő ma még távolinak tűnik, ám közelebb van, mint hinnénk! A márka 2039-ig teljes egészében átáll a villanymotoros teherautókra Európában. E tisztán akkumulátoros és üzemanyagcellás járművek első képviselője az ősztől sorozatgyártásban készülő eActros. Valóságos lavinát indít el, hiszen jövőre érkezik az eEconic, a távolsági fuvarozásra szánt eActros LongHaul pedig két évvel azután landol. Az első üzemanyagcellások az aktuális évtized második felére várhatók.
Alaposan megcsiszolták
Az eActros üzemeltetői tesztje 2018-ban indult, a tesztsofőrök a nyomatékleadását, csendességét már az első pillanattól dicsérték. Ám a hatótávolságot, a teljesítményt és a biztonságot optimalizáltak a tapasztalatok alapján. Így a végleges változat valós körülmények között, az elosztófuvarozásban részterheléssel és 20 Celsius-fokos külső hőmérsékletnél akár 400 kilométer hatótávolságot ígér.
Az e-tengelye oldalanként egy-egy folyadékhűtésű villanymotort alkalmaz a tengely közepén. Az erőforrások 400 kilowatt csúcsteljesítményre és 330 kilowatt tartós teljesítményre képesek. A nagy sebességnél is hatékony üzemelésről kétfokozatú váltó gondoskodik, így autópályán sem kell őrült fordulatszámon dolgoznia az elektromos motoroknak.
A belső égésű motor helyére épített központi motornál lényegesen kompaktabb felépítésnek köszönhetően több akkumulátor fér el az Actros alvázában. Ráadásul alacsonyabb a tömegközéppont, és a közvetlen erőátvitel jóvoltából hatékonyabb is ez a felépítés. Az alapvető kialakítás megőrzésével változatlan maradt az alvázmagasság és a szabadmagasság is. Ám értelemszerűen minden elektromos működtetésű a járműben, így a nagyfeszültségű akkuról egy áramátalakító táplálja a két hagyományos 12 voltos akkumulátort. Erről üzemel minden, így a fékrendszer légsűrítője és a hűtőrendszer szivattyúja is. Ha vészhelyzet vagy meghibásodás miatt a nagyfeszültségű rendszer lekapcsol, az üzemi fékek, a világítás és a kormányrásegítés még működik, így biztonságos helyre terelhető a jármű. A mellékhajtás helyett nagyfeszültségű kimenet szolgálja ki a felépítményt, így működtethető a hűtőaggregát vagy a hulladéktömörítő.
Sok segédberendezést kompakt módon egy elülső dobozba, a belső égésű motor helyére fogtak össze. Így a fülke alatt található a hőcserélő, a vízszivattyú, az áramátalakító és a kisfeszültségű akkumulátorok is. Ezek könnyen hozzáférhetők, és javítják a tömegeloszlást is.
Biztonságosan suhan
Méretét meghazudtolóan csendes és dinamikus az eActros, szerencsére komoly biztonsági rendszeresek segítenek abban, hogy ennek csak előnyeit tapasztalhassa meg a társadalom. A hanggenerátor különböző hangokkal segíti a jármű észlelését előre-, illetve hátramenetben. Sőt, már a rögzítőfék oldásakor elkezdi játszani a muzsikát, nem kell megvárni, hogy mozgásba lendüljön a jármű. Így hamarabb észlelhető a korábban csendben lapuló monstrum. Pláne úgy, hogy a rendszer hangosabb az ENSZ-EGB 138.01 sz. rendeletben minimálisan elvártnál. Arra azért ügyeltek, hogy ez se a lakosokat, se a vezetőt ne zavarja, csak a biztonságot fokozza. Az utastérben ülve egy dízelmotoroshoz képest fele olyan hangosnak érzékelhetjük, és természetesen lényegesen kevesebb a vibráció. Jól kiválthatók így a belvárosokból kitiltott dízelek, lehetővé teszi a csúcsidei forgalmat tehermentesítő éjszakai kiszállításokat.
Szintén a „hangtalansága” miatt szériafelszereltség az egyszerűbb kanyarodási holttérfigyelő és a legújabb, ötödik generációs automatikus vészfékrendszer is. A kanyarodási holttérfigyelő a járműszerelvény előtti kettő, mögötti egy, és amelletti 3,75 méteres határral befoglalt területet felügyeli. Ez a változat nem fékez önműködően, csak többfokozatú figyelmeztetést ad, ha akadályt vagy védtelen közlekedőt észlel. Az elülső vészfékrendszer kamera és radar segítségével nemcsak a hossz- vagy keresztirányban érkező járműveket észleli, hanem akár a lopakodva közeledő jármű fényszórójának fényétől megdermedt gyalogost is. A látható és hallható figyelmeztetés után fele fékerővel részleges fékezést kezdeményez, majd teljes vészfékezéssel igyekszik elkerülni a balesetet. A beavatkozása végén aktiválja a rögzítőféket is, hogy megakadályozza a jármű további elmozdulását, és az esetleges további ütközéseket.
L-es méretben
A biztonság az egyik központi eleme a típus legújabb, hagyományos hajtásláncú változatának is. A szűkmarkúan specifikált Actros F és a fényűző Edition 2 különleges kiadás után ez egy realistább sorozatgyártású csúcsváltozat. Az Actros L a sofőrmegtartás szó szerint hatékony eszköze lehet. Nem hiányzik belőle ugyanis a Predictive Powertrain Control előrelátó hajtásláncvezérlés, amivel gyorsforgalmi úton három-, országúton akár ötszázalékos tüzelőanyag-megtakarítás is elérhető.
A már említett biztonság jegyében alapfelszereltség a sávtartó és az adaptív sebességszabályozó rendszer, a digitális tükrök és a digitális műszeregység. Valamint az ötödik generációs Active Brake Assist automatikus vészfékrendszer, amely a védtelen közlekedőket is felismeri már. Opcionálisan az eActrosban alapáron kínált kanyarodási segéd továbbfejlesztett változata, a vészhelyzetet önműködő fékezéssel megelőző Active Sideguard Assist is elérhető. A szintén feláras Active Drive Assist második generációja megfelelő körülmények esetén a jármű hossz- és keresztirányú irányítását is átveszi a vezetőtől, vagyis részleges önvezetésre is képes. Sőt, a sofőr cselekvésképtelensége esetén biztonságosan megállítja a szerelvényt, remélhetőleg ez is segíthet csökkenteni például az elalvásból származó baleseteket.
Természetesen kínálnak előrelátó karbantartástervezést és rugalmas, a futásteljesítményhez igazodó szervizszerződést is. Emellett jelentősen kibővült a fedélzeti rendszeren használható programokat kínáló Mercedes-Benz Truck App Portal szoftverközpont kínálata is. A HABBL logisztikai alkalmazás a szállítási folyamat minden érintettjét folyamatosan tájékoztatja a rakomány aktuális állapotáról, sőt a vezetőt az okostelefonján a járművön kívül is segíti a munkavégzésben. A Dashdoc teljes egészében papírmentes megbízáskezelést ajánl, míg a Scangaroo a papíralapú dokumentumok digitalizálásában segít. A YellowFleetApp egy kommunikációs és megbízáskezelő megoldás, a mobileServiceManager egy megbízás- és flottakezelő szoftver, míg az ArealPilot szállításkezelő akár automatikus feladatkiosztásra is képes.
Megtakarítások
Hagyományosabban kíván spórolni a Vion holland élelmiszeripari vállalat. Egy németországi kísérleti projekttel igyekeznek jelentősen csökkenteni a hűtős szerelvényeik tüzelőanyag-fogyasztását. Ezért a Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4×2 vontatókat digitális tükrökkel és előrelátó hajtásláncvezérléssel rendelték. Az igazi mumus azonban a félpótkocsi: A vontató és a vontatmánya közötti résben ugyanis kis nyomású légáramlatok keletkeznek, amelyek hátráltatják a jármű előrehaladását – a gyáriak számításai szerint csupán ennek legyőzéséhez 13 liter gázolaj szükséges száz kilométerenként.
Ezért egyrészről konkáv oldalsó légterelőkkel igyekeznek kisimítani, megfelelő irányba terelni a fülke melletti áramlatokat. Másrészt a Schmitz Cargobull félpótkocsira a Betterflow aerodinamikai startupcég készített légterelőket. Ebből csak a hátsó látszik, ám az alvázat is teljesen beburkolták, hogy alul a sima felületen egyenletesen áramolhasson a hátrafelé siető levegő. Valamint a félpótkocsi tetejének első éle is kapott egy kis terelőlapot, ez a fölső rést csökkenti. A Betterflow az utólagos elemeik által biztosított légellenállás-csökkentést hitelesített mérésekkel igazolta is, így azok betáplálhatók a szén-dioxid-kibocsátási értékeket számító VECTO-kalkulátorba is. Ez azért fontos, mert több helyen is kilátásba helyezték, hogy a nyilatkozati értékeket használják majd az útdíjszámítás alapjaként.
Apropó, útdíjfizetés! Hány különböző autópályadíj-fizető kütyü lapul egy átlagos, nemzetközizős vontató szélvédője mögött?! Ezen segíthet a jövőben az Actros modellek egyedi azonosítója és a teherautó saját pénztárcája. Elsőként a Shell töltőállomásokon való fizetéssel kísérleteznek- A teherautó igazolja magát az olajcég alkalmazásprogramozási interfészén keresztül, a rendszer a GPS-pozíció alapján is ellenőrzi a lekérdezés hitelességét. Be sem kell menni az épületbe, nem kell kártyát cipelni, blokkot nyomtatni és megőrizni, minden digitális.
Észrevehetjük, hogy a digitalizáció, a kapcsolódó szolgáltatások egy átfogó témát jelentenek ebben az iparágban. Az Actros esetében például már olyan terheléskijelző is rendelhető, ami még az „ősi” laprugós első tengelyre nehezedő aktuális tonnákat is meg tudja számolni. A hagyományos termékek termelési láncában integráltan készülő eActros mellé kínált tanácsadás keretében pedig már akár az elérhető pályázatok és támogatások megtalálásában is segítenek.