Hirdetés:

Modulszerkezetű, fordulékony, elektromos városi busz, amely Lego játékautóként rakható össze, és variációs lehetőségeket kínál még a töltése is. A Movitas az utastéri megoldásaival is példát mutat.

Minden paradigmaváltás kiforralja a maga ideális megoldásait. Az autó eleinte lovas kocsira hasonlított, az első villanyautók a hagyományos típusokon alapultak, hasonlóan a buszok is. Az autóipari innovációs díjjal kitüntetett Movitas már egy új kor szülötte, szakít minden megszokottal – esélyesebben csábítja fedélzetére az embereket az autójukból.

Építőszekrényelven készül. Van orrmodul, a vezetőhellyel és az első futóművel, farmodul a hajtóművel. Középen az utastér, amelybe nem nyúlik be kerékdob, így teljesen alacsonypadlós, még a dobogókat is nélkülözi. Hossza az utastéri modul függvényében háromféle lehet, ennek megfelelően a jármű teljes hosszúsága 8,2, 8,95, vagy 9,70 méter. A rozsdamentes acélvázra épülő kompakt szerkezet rendkívül könnyű is, a megengedett össztömeget 17 350 kilogrammban adják meg, hallgatva a saját tömegről, és arról, hogy melyik konfigurációra vonatkozik az adat. Az akkumulátortelepet hátra és a padló alá helyezték, csökkentve a tömegközéppont magasságát.

A Tribus-cégcsoport termékének nagy előnye a kis fordulókör: 2,5 méteres szélessége ellenére négykerék-kormányzásával ügyesen közlekedhet történelmi belvárosok szűk és kanyargós utcáiban. Mivel kerekeit szó szerint a négy sarkára helyezték, nincs orr- és farsöprés, könnyű manőverezni vele – amit a körkörös kamerázás is segít.

A választható elhelyezésű és méretű ajtón át csak be kell sétálni az utastérbe, mivel a megállókban leereszkedik a busz a várakozókhoz. Odabenn teljesen a megrendelő igényeihez igazítják az elrendezést. Kérésre akár fűthető ülések és fűthető padló, illetve USB-csatlakozók teszik kellemessé az utazást. Jut hely a kerekesszéknek, a babakocsinak és sok álló utasnak is – a rövid menetidőkkel elfogadható az ülőhelyek kis száma.

A szellőztetést, fűtést, légkondicionálást hőszivattyúval oldják meg, kihasználva a hajtómű veszteséghőjét és a tető napelemeit. Az ablakok dupla üvegezésűek, UV-szűrő bevonattal, a szélvédő fűthető. Természetesen a buszt és az akkukat indulás előtt a kívánt hőfokra lehet hozni – a hálózati áram energiáját felhasználva.

Az akkutöltésre amúgy többféle lehetőség is kínálkozik. Táplálható a telephelyen, éjszaka, kábellel, illetve út közben is. A lehetőség szerinti töltés is végezhető a megállók fölé benyúló rúdhoz felemelkedő pantográf-áramszedővel vagy akár indukciósan is. A motorteljesítményről és a különböző méretű akkupakkokkal elérhető hatótávról nem tudunk még semmit, ami érthető is, hiszen idén még csak a próbaüzemnél tartanak, és bizonyára lesznek változások a sorozatgyártás jövőre tervezett beindítása előtt. Amilyen modern játék a Lego, annyira a holnap városi járműve a Movitas, és sikere is hasonló lehet.