Hirdetés:

Jóllehet a dízelmotor már közel 130 éves, fejlődése mindmáig töretlen. Ennek legújabb mérföldköve a Bosch és a kínai Weichai Power közös fejlesztésű, 12,9 literes erőforrása, amelynek hatásfoka eléri a bűvös ötven százalékot.

Bizonyára még Rudolf Diesel sem gondolta, hogy világmegváltó találmányának termikus hatásfoka egyszer eléri az ötven százalékot. Kár, hogy ezt éppen most sikerült megvalósítani, amikor már szinte minden gyártó gőzerővel dolgozik a kiváltására alkalmas megoldások fejlesztésén. Persze azért még korai temetni a jó öreg gázolajos technikát, hiszen a nehézkategóriás, hosszú távú fuvarozásban ez marad a meghatározó legalább tíz évig, ha nem tovább. A Bosch számításai szerint 2030-ban az újonnan forgalomba helyezett gépjárművek kétharmadában dolgozik még belső égésű erőforrás, jó részük persze már hibrid hajtáslánc részeként. Továbbá azt se felejtsük el, hogy százszázalékos biodízelt használva egy dízelmotor is igen kedvező környezetvédelmi mutatókkal működhet.

Íme, a világ első sorozatgyártású dízelmotorja, amelynek termikus hatásfoka eléri az ötven százalékot

Éppen ezért tűzte ki célul Kína legnagyobb haszonjárműmotor-gyártója, a Weichai Power és az egyik leginnovatívabb járműipari beszállító, a Bosch, hogy immár 17 éve tartó stratégiai együttműködésük megkoronázásaként megalkotják a világ legnagyobb hatásfokú dízelmotorját elsősorban kínai tehergépkocsi-gyártók számára. Jelenleg világszerte nagyjából 46 százalék a tehergépkocsikba épített dízelmotorok hatásfoka, és ezt sikerült most mintegy négy százalékponttal ötven százalékra feltornászni. Ennek persze nemcsak az volt a célja, hogy a Weichai Power soros, hathengeres, 12,9 literes erőforrása nagyobb teljesítményt érjen el, hanem az is, hogy teljesítse a China VI károsanyag-kibocsátási norma szigorú határértékeit. Ugyanis jó néhány éve már Kína is kiemelt hangsúlyt fektet a környezetkímélő megoldásokra az ipar minden területén.

A Bosch korszerű, moduláris, közös nyomócsöves befecskendezőrendszere nagy szerepet játszik az áttörést jelentő hatásfok elérésében

A két gyártó igen szűkszavúan bánt az új mérföldkő eléréséhez hozzájáruló műszaki tartalom leírásával. Mindenesetre annyit elárultak, hogy a Bosch moduláris, akár nyolc hengerhez is alkalmazható és akár 2500 bar befecskendezési nyomást is szolgáltató közös nyomócsöves rendszerét kapta meg a kínai gyártó motorja. Így a két évig tartó közös fejlesztőmunka során a Bosch a tüzelőanyag-befecskendezés terén kimagasló szakértelmét és tapasztalatát is bőségesen kamatoztatta. Ez a csúcsszínvonalú rendszer többek között a nagy befecskendezési tömegáramával lehetővé teszi az égésfolyamatot igen hatékonyan optimalizáló befecskendezési stratégia alkalmazását. Ráadásul ennek a közös nyomócsöves rendszernek az üzemi élettartama az 1,6 millió kilométert is elérheti, valamint hibrid hajtásláncokban is kiválóan használható. A Bosch és a Weichai Power pedig nemcsak dízelmotorok fejlesztése terén dolgozik össze, hanem üzemanyagcellás és vezetéstámogató rendszerekre, sőt, még a gyárak digitalizálására is kiterjed az együttműködésük. Közös céljuk ugyanis a haszonjárműveket tisztábbá, biztonságosabbá és intelligensebbé tenni.

Újjászülető alkatrészek

Indítómotorok és generátorok újabb élete kezdődik a Bosch krakoveci gyárában Ukrajnában. Az eredeti termékspecifikációk szerint újragyártott alkatrészek értékalapú és fenntartható, minőségi javításokat biztosítanak.

Bosch Assistance: A biztonság már a használt járművekhez is jár

Eddig nem volt könnyű dolga azoknak a vállalkozásoknak, akik üzembiztos állapotban szerették volna tudni használt járműveiket. A hazai gépjárműállományt jól ismerő Bosch most úgy bővítette Bosch Assistance szolgáltatását, hogy mindenki nyugalomra lelhet.

ATLAS-L4 önvezető projekt: Irány az autópálya!

Újabb mérföldkőhöz, új területre érkezett az ATLAS-L4 projekt, amelynek keretében lépésről-lépésre valósággá válhat a vezető nélküli teherautó. A projekt célja a logisztikai központok közötti ingázás automatizálásával enyhíteni az ágazat kihívásait.

Bosch ConnectedWorld: Már az üzemanyagcellában is keresik a hibát

Ma már mindenkinek természetes, hogy a teherautóhoz csatlakoztatott diagnosztikai eszköz szinte azonnal megmondja, melyik alkatrész milyen hibájával van dolga a szerelőnek. De mi történik akkor, amikor begurul a szervizbe az első üzemanyagcellás jármű?

A Mercedes-Benz és a Setra buszok újdonságai: Fókuszban a biztonság

Főként a biztonság terén erősödnek a Mercedes-Benz és a Setra buszok az általános járműbiztonsági rendelet évében. Néhány hasznos termékújdonság mellett a legnagyobb durranás a jóformán minden típushoz elérhető digitális visszapillantó tükör.

Mercedes-Benz Intouro K hybrid: Spórolós élmunkás

Népszerűnek számít a karosszékből hőbörögni, babok számolgatásával vádolni a pénzügyi osztályt egy-egy típus elkaszálásakor. Azonban a racionalizálás sokszor elengedhetetlen, néha pedig olyan sokoldalú és példamutató megoldásokat szül, mint az Intouro.
Előző cikkKödbe veszve
Következő cikkHa én ablak volnék…
Kisgyermekkorom óta rajongok a tehergépkocsikért, ezért már a gépészmérnöki tanulmányaim alatt örömmel elkezdtem írni a Rolling Tons magazinba. Azóta nem szűnő lelkesedéssel tesztelem a legújabb haszonjárműveket, közel két évtizeden át főszerkesztőként vezettem a nyomtatott kiadványt.