Hirdetés:

Jóllehet a dízelmotor már közel 130 éves, fejlődése mindmáig töretlen. Ennek legújabb mérföldköve a Bosch és a kínai Weichai Power közös fejlesztésű, 12,9 literes erőforrása, amelynek hatásfoka eléri a bűvös ötven százalékot.

Bizonyára még Rudolf Diesel sem gondolta, hogy világmegváltó találmányának termikus hatásfoka egyszer eléri az ötven százalékot. Kár, hogy ezt éppen most sikerült megvalósítani, amikor már szinte minden gyártó gőzerővel dolgozik a kiváltására alkalmas megoldások fejlesztésén. Persze azért még korai temetni a jó öreg gázolajos technikát, hiszen a nehézkategóriás, hosszú távú fuvarozásban ez marad a meghatározó legalább tíz évig, ha nem tovább. A Bosch számításai szerint 2030-ban az újonnan forgalomba helyezett gépjárművek kétharmadában dolgozik még belső égésű erőforrás, jó részük persze már hibrid hajtáslánc részeként. Továbbá azt se felejtsük el, hogy százszázalékos biodízelt használva egy dízelmotor is igen kedvező környezetvédelmi mutatókkal működhet.

Íme, a világ első sorozatgyártású dízelmotorja, amelynek termikus hatásfoka eléri az ötven százalékot

Éppen ezért tűzte ki célul Kína legnagyobb haszonjárműmotor-gyártója, a Weichai Power és az egyik leginnovatívabb járműipari beszállító, a Bosch, hogy immár 17 éve tartó stratégiai együttműködésük megkoronázásaként megalkotják a világ legnagyobb hatásfokú dízelmotorját elsősorban kínai tehergépkocsi-gyártók számára. Jelenleg világszerte nagyjából 46 százalék a tehergépkocsikba épített dízelmotorok hatásfoka, és ezt sikerült most mintegy négy százalékponttal ötven százalékra feltornászni. Ennek persze nemcsak az volt a célja, hogy a Weichai Power soros, hathengeres, 12,9 literes erőforrása nagyobb teljesítményt érjen el, hanem az is, hogy teljesítse a China VI károsanyag-kibocsátási norma szigorú határértékeit. Ugyanis jó néhány éve már Kína is kiemelt hangsúlyt fektet a környezetkímélő megoldásokra az ipar minden területén.

A Bosch korszerű, moduláris, közös nyomócsöves befecskendezőrendszere nagy szerepet játszik az áttörést jelentő hatásfok elérésében

A két gyártó igen szűkszavúan bánt az új mérföldkő eléréséhez hozzájáruló műszaki tartalom leírásával. Mindenesetre annyit elárultak, hogy a Bosch moduláris, akár nyolc hengerhez is alkalmazható és akár 2500 bar befecskendezési nyomást is szolgáltató közös nyomócsöves rendszerét kapta meg a kínai gyártó motorja. Így a két évig tartó közös fejlesztőmunka során a Bosch a tüzelőanyag-befecskendezés terén kimagasló szakértelmét és tapasztalatát is bőségesen kamatoztatta. Ez a csúcsszínvonalú rendszer többek között a nagy befecskendezési tömegáramával lehetővé teszi az égésfolyamatot igen hatékonyan optimalizáló befecskendezési stratégia alkalmazását. Ráadásul ennek a közös nyomócsöves rendszernek az üzemi élettartama az 1,6 millió kilométert is elérheti, valamint hibrid hajtásláncokban is kiválóan használható. A Bosch és a Weichai Power pedig nemcsak dízelmotorok fejlesztése terén dolgozik össze, hanem üzemanyagcellás és vezetéstámogató rendszerekre, sőt, még a gyárak digitalizálására is kiterjed az együttműködésük. Közös céljuk ugyanis a haszonjárműveket tisztábbá, biztonságosabbá és intelligensebbé tenni.

Íme, 2026 legjobb haszongépjárművei

Díjazták a lyoni Solutrans kiállításon az év kishaszonjárművét, az év pickupját, az év teherautóját és az év teherautó-innovációját is. Nem meglepő módon a villanymotoros modellek taroltak, a Bosch pedig egy hálózatba kapcsolt megoldással győzött.

Fékjavítás és fékalkatrészek: minden, amit tudni akarsz: Ezt ne szereld otthon!

Sokan vannak, akik szeretik otthon javítani a saját járművüket. Különösen igaz ez azokra, akik munkaeszközként használják, így például a kishaszonjármű-tulajdonosokra. Azonban míg egy pollenszűrő vagy ablaktörlő cseréje rutinfeladat, a fékberendezés javítása komoly szakértelmet és eszközarzenált kíván

Amikor a tiszta kilátás mindent megér

Haszonjárműveknél különösen fontos a jármű műszaki állapota. Egyrészt azért, mert egy műszaki meghibásodás nemcsak kellemetlen, hanem biztosan veszteséget is termel. Másrészt azért, mert a legegyszerűbb alkatrész is komoly veszélyforrás lehet.

Tiszta légzés teherautóknak és munkagépeknek

Egyszerűbben teljesítették a környezetvédelmi előírásokat a nehéz-haszonjárművek az elmúlt tíz évben. A nagy lökettérfogatú dízel erőforrások kipufogógáz-utánkezelését megoldani egyszerűbb feladatnak bizonyult, mint a személyautókét.

Két tipp a biztonságosabb és egészségesebb autózásért

Az egyiket az orrunkkal érezzük, a másikat a szemünkkel látjuk, mégis elhanyagoljuk a cseréjüket. Az utastérszűrő, vagy ismertebb nevén pollenszűrő, ma már szinte minden autóban megtalálható.

Preventív akkumulátorcsere

Azzal talán nem mondunk nagy újdonságot, hogy a tél első hidegebb napjaiban hirtelen megnő a gépjármű-akkumulátorok iránti kereslet a forgalmazóknál. A szükség nagy úr, mégis érdemes odafigyelni, hogy jól válasszunk!
Előző cikkKödbe veszve
Következő cikkHa én ablak volnék…
Kisgyermekkorom óta rajongok a tehergépkocsikért, ezért már a gépészmérnöki tanulmányaim alatt örömmel elkezdtem írni a Rolling Tons magazinba. Azóta nem szűnő lelkesedéssel tesztelem a legújabb haszonjárműveket, közel két évtizeden át főszerkesztőként vezettem a nyomtatott kiadványt.