Átadták a jelenleg ismert legerősebb autóipari szuperszámítógépet, amelyen hazai fejlesztők is dolgoznak a vezetői segédrendszerek és az önvezető autók problémáin.
Már működik a Continental járműipari beszállító új klasztere, az aktuális toplista szerint jelenleg ez a legerősebb szuperszámítógép az autóiparban. A technológiai cég az Nvidia amerikai videokártya-óriás DGX típusára épülő megoldás mellett döntött. Ez sejthető módon nem központi feldolgozóegységeken (CPU), hanem grafikai feldolgozóegységeken (GPU) végzi a számításokat. A videokártyákban ugyanis jellemzően rengeteg sok GPU található, ezek nagyon jól alkalmazhatók egymással párhuzamos számításokra. Ezért ideálisak a mesterséges intelligencia kapcsán, a mélytanuláshoz szükséges teljesítmény ezekkel könnyedén biztosítható. Ráadásul a GPU-alapú szerverek áramfogyasztása is kedvezőbb a CPU-n számoló parkoknál. Csak hab a tortán, hogy igazoltan „zöld” árammal működtetik a Frankfurt am Main városában található szuperszámítógépet.
Vezetői segédrendszerek, valamint a mobilitás biztonságát és kényelmét fokozó termékek fejlesztésére, az önvezetéshez szükséges mesterséges intelligencia tanítására, emellett szimulációkra és virtuális adatgenerálásra használják majd a több mint 50 DGX-egységből épített klasztert.
Miért fontosak ezek a számítások? Jelenleg a vállalat tesztflottája naponta 15 ezer kilométert teljesít és 50 ezer óra videót, 100 terabyte adatot rögzít. Ezeket mostantól felhasználhatják mind tanulásra, mind virtuális közlekedési helyzetek modellezésére. A mélytanulás során e rengeteg beadott minta alapján a rendszer saját tapasztalatai alapján tanulja meg a leckét, saját maga vonja le a következtetéseket abból. A digitális adatok generálásával pedig tesztelhető a rendszerek reakciója a váratlan helyzetekre, így például extrém időjárási körülmények esetén is biztonsággal megjósolják, merre halad majd tovább a gyalogos. Ezzel hosszú távon kiváltható a fizikai tesztflotta, minden helyzetet virtuálisan is kellő pontossággal modellezhetnek. A virtuális világban a flotta órák alatt letudhatja azt a futásteljesítményt, amihez a fém-kenyőanyag valós járműveknek hetek kellenek. Arról nem is beszélve, hogy ez milyen jelentős előnyt jelent a költségek és a károsanyag-kibocsátás csökkentése szempontjából.
Az új klaszter „jövőbiztos”, ugyanis jól skálázható az esetleges bővítésekhez, valamint mind a számítókapacitása, mind a tárhely bővíthető felhőalapú megoldásokkal. Az InfiniBand hálózati kapcsolattal rendelkező központ a világ négy sarkában található telephelyek fejlesztőit szolgálja ki számítókapacitásával és tárhelyével – többek között a Continental budapesti MI-kompetenciaközpontját. Ennek kapcsán a legnagyobb előnye, hogy a neurális hálók tanítását picit felgyorsítja, ugyanis a korábbinál 14-szer több párhuzamos kísérlet futtatható az új rendszeren. Egy önvezető rendszer létrehozásához korábban több ezer óra tanulás és több millió olyan kép kellett, amivel a jármű találkozhat a forgalomban. A korábban heteket igénylő fejlesztési idő az új szuperszámítógéppel órákra rövidült.