Hirdetés:

Szerényen csupán a világ legerősebb, legfürgébben rajtoló és leggyorsabb sorozatgyártású pickupjának nevezi gyártója a RAM 1500 TRX modellt. A Mopar üdvöskéje már ki is szemelte első prédáját, a rettegett kékoválos dinoszauruszt.


Amennyiben gyermekkorunk ikonikus autóskártyájának létezik a tengerentúlon a helyi vidékre szabott megfelelője, akkor abban a RAM 1500 TRX egészen biztosan a mindent ütő lap lehetne a leendő tehenészfiúk kezeiben. A gesztenyebarna dombok közül származó népszerű pickupból izmosított csúcsmodell a felnőttek körében szintén tarolt, hiszen a lelkesebbek egy nap alatt elővételben lecsaptak a 702 darab első példányra. A kos újdonságait elnézve a konkurens Ford F-150 új generációjának – egyelőre még misztikus köd fedte – nagy teljesítményű változata alaposan felkötheti a majd a gatyáját. Reszkess, Raptor!

Minden jóval felszerelték az utasteret, a kárpitozás vörös díszítései diszkréten sugallják a motorháztető alatt rejtőző HEMI egység páratlan teljesítményét

Nyers erő

Ram Trucks ragadozója azon ritka modellek körébe tartozik, ahol a vételárnál sokkal fontosabb tényezőnek számítanak a típustáblán lévő egyéb számadatok. Ugyanis ezek segíthetnek legyőzni az eddigi királyt, a két lábon szaladó dinót. A sikeres hatalomátvétel érdekében a 6,2 literes, kompresszoros HEMI V8-as motor pontosan 702 lóerő teljesítményt és 881 newtonméter forgatónyomatékot küld az állandó összkerékhajtáson át az útra vagy a terepre. Nem, ez nem elírás, valóban hétszáznál is több ló erejét kínálja egy kishaszonjármű. Gigászi amechanikus tüdő térfogata – 2,4 liter. Mifelénk az ekkora járművek dízelmotorjának összlökettérfogata ennyi. Ennek ismeretében ne csodálkozzunk, hogy az IHI kompresszor meghajtásához nagyjából 75-85 lóerő szükséges. Nem túlzás kijelenteni, hogy szöcskeként szedi a lábát, hiszen álló helyzetből a 96 kilométer/óra sebességig tartó sprintet csekély 4,5 másodperc alatt teljesíti. Ekkor nem fogy ki a szusz, 160-ig csak 10,5 másodperc kell neki. Majd a negyedmérföldre elhelyezett célvonal fölött ennél is nagyobb tempóval és 12,9 szekundum után húz el. A féktelen száguldásnak kizárólag az elektronikus korlátozás parancsolhat megálljt, ugyanis 190-nél véget ér a fizika határait feszegető kaland. Ezen a ponton tegye mindenki a szívére a kezét: kevés olyan környezet akad, ahol ennél több szükségeltetik.

A pótkerék felárért számos kiegészítővel együtt a platóra is kerülhet, ám a Ram még így is megbirkózik 564 kilogrammnyi rakománnyal

A visító-hörgő erőforrással tökéletes harmóniát alkot a hasznos típuscsaládban már jól bevált, TorqueFlite fedőnéven szolgáló ZF 8HP95 nyolcfokozatú automatikus sebességváltó. A kifinomult egység valamennyi menetmódban gyors és határozott kapcsolást biztosít. A váltóvezérlés mellett a gázreakciókra, az összkerékhajtásra, a kormányzásra és a futóműre is kiható menetmódokból a „mezei” Ram 1500 modellek öt előre konfigurált lehetőségén felül a TRX változatoknál még sáros-homokos, köves és Baja program is elérhető. Utóbbi természetesen nem a híres Duna-parti városba navigál automatikusan, hanem a neves mexikói sivatagi raliverseny szellemiségének megfelelő beállításokkal vértezi fel a járművet. Apropó, verseny! A legmostohább körülményekre felkészített zászlóshajó még rajtprogram-funkcióval is rendelkezik, amely a kerekek kipörgésének szabályozásával garantálja a mindig ideális gyorsulást. A BorgWarner osztómű terepáttételt is kínál, s a felszereltségből nem hiányozhat a hátsó differenciálzár sem, amely természetesen alapáron jár a sivatagok új szörnyetegéhez.

Lépést tart

Persze ilyen hatalmas erő mit sem ér megfelelő hátország, azaz az alváz és a futómű összhangja nélkül! A biztos alapot a nagyszilárdságú acél felhasználásával készült új alvázkeret adja. Ennek egyes részeit nagy nyomású folyadékkal alakították pontosan a meghatározott formára, amivel csökkentették a szükséges hegesztések számát. A hossztartók masszív zártszelvények, mindez együtt jelentősen csökkenti a csavarodást és növeli a jármű stabilitását. Az aktív lengéscsillapítók elektronikus vezérlése függetlenül szabályozza a jármű sarkait összenyomódás és széthúzódás szempontjából egyaránt. A Bilstein az igazán extrém esetekre, vagyis különösen nagy ugrásokra is felkészítette ezeket, három különálló zónával gondoskodnak a végpont felé közeledő lengéscsillapító felütésének progresszív megfékezéséről. Az első független felfüggesztés kovácsolt alumínium és nagyszilárdságú acél lengőkarokat alkalmaz. Az öt összekötőkarral, tekercsrugókkal és lengéscsillapítókkal rendelkező hátsó futómű jóval könnyebb egy összevethető laprugós egységnél, mégis 33 centiméteres függőleges mozgásteret enged a Dana 60 merevtengelynek.

Klasszikus erények – a jobb tapadásért hátul Dana 60 típusú merevtengely felel

Az új 18 col átmérőjű alumínium keréktárcsák hagyományos és peremzáras kivitelben egyaránt elérhetők, a 35 colos Goodyear Wrangler Territory gumiabroncsok pedig páratlan kopásállósággal, tapadással és zajcsökkentéssel kényeztetik a komfortzónájuk elhagyására készülő természetkedvelőket. A gyári teljesítménynövelő kúra és 9 col széles keréktárcsák összesen 15 centiméterrel szélesítették a nyomtávot, és több mint 20 centiméterrel növelték a pickup teljes szélességét. A hétköznapi RAM 1500 változatokhoz képest 5 centiméterrel megemelt futómű 30 centiméteres szabad hasmagassággal kecsegtet. Ha mondjuk egy megeredt coloradói patakon kell átkelni vele, több mint 81 centiméteres gázlómélységével egyáltalán nem jön zavarba.

Harapja a levegőt

Annak érdekében, hogy minél kevesebb homokszem kerüljön a gépezetbe, az olasz-amerikai konszern mérnökei egy vadonatúj, kétutas szívórendszert fejlesztettek ki. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a terjedelmes méretű hűtőrács és a gépháztetőn kialakított látványos szellőzőnyílás egyenlő arányban juttat levegőt a 29 literes levegőtartályba. A beszívott levegő hűs mivoltáról a precíz szigetelés gondoskodik, amely kizárja, hogy a motortér felmelegedett levegője bekerüljön a szívórendszerbe. A tisztaságát pedig az garantálja, hogy mindkét útvonal az airbox aljába vezet, így a szennyeződés és a víz leülepedhet, kisebb eséllyel terheli a magasan elhelyezett szűrőt. A szegmens legnagyobb méretű légszűrőjét pedig kifejezetten a szélsőséges, porban igencsak gazdag felhasználási környezethez tervezték, a vetélytársakhoz képest négyszer akkora porfogó képességgel. A hatékony légzést segíti az innovatív légáteresztő embléma is, amelyet első ízben a 2019-es SEMA kiállításon  bemutatott koncepcióautón villantottak meg a michiganiek. Hogy mindenki értse, miért olyan fontos a megfelelő levegőellátás biztosítása: a mechanikus felöltő percenként körülbelül 30 ezer litert présel ki magából, be az égésterekbe.

A hatalmas motortér tetejére tervezték a levegőtartályt, hogy akár terepen is könnyen kitisztíthassa a levegőszűrőt a tulajdonos

Új világ az Újvilágban

A RAM 1500 TRX a kor kívánalmainak megfelelően innovatív megoldások egész sorával érkezik. Amíg a legfontosabb menetadatokról beszámoló műszeregység középső képernyője 7 col képátlójú, addig a Uconnect 4C NAV információs és szórakoztató rendszernek helyet adó központi értinőképernyő 12 colos. Újdonságnak számít még a 9,2 col méretű, digitális belső visszapillantó tükör, amelynek hátrafelé figyelő kamerája egyetlen gombnyomással kiiktatható, s így az egység visszaállítható a hagyományos működésre. A mindennapi élethez nélkülözhetetlen kütyük áramellátására pedig öt USB-csatlakozó és egy vezeték nélküli töltő is található. A stílusos külső megjelenést LED-technikájú első fényszórókkal és hátsó lámpákkal, valamint ötletesen elhelyezett kiegészítő méretjelzők fokozzák.

A mozivászon-méretű 12 colos központi kijelzőn és a műszeregység 7 colos középső képernyőjén egyaránt valós időben követhetjük a terepjáráshoz elengedhetetlen paramétereket és jellemzőket

A több mint száz aktív és passzív biztonsági megoldás közül érdemes kiemelni a holttérfigyelő- és ütközésre figyelmeztető rendszereket, a borulásgátló és a vészfékasszisztens funkciót, valamint a Trailer Reverse Steer Control névre hallgató vontatmányasszisztenst is. Ez utóbbi aktiválásakor egy forgókapcsoló és a pedálok segítségével irányíthatjuk a legfeljebb 3674 kilogramm tömeggel terhelt utánfutót. A teljes folyamat a tolatókamera képén keresztül ellenőrizhető, a kormányzást pedig maga a rendszer végzi.

Akcióban a vizes világbajnok, avagy 81 centiméterig vízhatlan a sportos túracipő

Kíváncsian várjuk, mit lép mindezekre Henry bácsi bandája, hiszen a TRX nagyjából a negyedével drágább a kifutó kékoválos bajnoknál. Az új csúcskivitelek alapára 70 ezer amerikai dollár, a különleges bevezető kiadásért pedig közel 89 ezret fizettettek. Az eddigiek ismeretében bártan nevezhetjük a legek platósának a RAM 1500 TRX modellt, amely készen áll arra, hogy legalább ebben a szűk szegmensben átvegye a stafétát a rivális Ford F-150 Raptortól.

RAM Heavy Duty modellek: Feltörő kos

Tovább fokozni a fokozhatatlant. Valószínűleg ez a gondolat járt a Ram Trucks mérnökeinek fejében, amikor papírra vetették az új HD utónevű modellcsalád első terveit.