Hirdetés:

Ha csak arra vágytál eddig, hogy vendégeidet még a monszunévszak közepén is kényelemben eljuttathasd a vadászlakba, vagy a kétnapos hóesés után is biztosan kiszállíthasd a csomagot a menedékházba a sípálya tetején, akkor megtaláltuk a járművedet!

Szeretjük az őrült neveket, mert azok általában kellően elvetemült ötleteket rejtenek. A címében a cápatornádó kifejezést hordozó alkotást nyilván nem vádoljuk meg azzal, hogy unalmas tényeken alapuló, száraz dokumentumfilm lenne monoton narrációval. A Terrastorm, azaz földvihar típusnév hallatán is sejthetjük, hogy nem egy hétköznapi terméket takar. A Torsus a Volkswagen Crafter, illetve annak MAN TGE ikertestvére alapjaira valóban terepjáró haszonjárműveket épít. A gyári összkerékhajtású kivitelek a cseh cég szlovák üzemében megkapják azt a szükséges pluszt és felszereltséget, amitől nem ijednek meg még a burkolt utakat messze maguk mögött hagyva sem. A Terrastorm csak és kizárólag az alapul szolgáló típusok 177 lóerős csúcsmotorjával elérhető, az erőforrás a vihar méretétől függően az Euro 6d, illetve az Euro VId szabványnak felel meg. Alapáron a hatfokozatú kézi kapcsolású váltóval társítják ezeket, felárért azonban az iparág mércéjének számító nyolcfokozatú ZF automatikus váltóval is válaszhatók.

Kiszállítás a hegytetőre

Csak a hannoveri népáruszállítók áraival tudunk számolni, azok ugyanis nyilvánosan és könnyedén hozzáférhetők, a – nevében augsburgi és nürnbergi, valójában az ellenség megtévesztésére müncheni központú – tradicionálisan nehéz-haszonjárműves konszerntárs árfolyamaival ellentétben. Egy biztos, a Torsus nem garasoskodott a specifikációnál, bátran pipálgatták az opciós listáról azokat a tételeket, amelyeket észszerűen amúgy is megrendelne egy járművezetőire is gondoló üzemeltető.

Nettó 57 500 euró az alapára a közepes tengelytávolságú, magas tetős terepjáró áruszállítónak. Ez alapján körülbelül 14 ezer euró a felára az átalakított változatnak, ám ebből közel 4100 euró gyári extra

Így a komfortkivitelű vezetőülésben helyet foglaló irányító a multifunkciós kormánykerékről is vezérelheti a színes érintőképernyős rádiót. Még a fűthető külső visszapillantó tükrök állításához sem kell nyújtózkodnia, megoldják helyette a feladatot az erre szakosodott villanymotorok. A vezető kényelmét szolgálja emellett a légkondicionáló és az elektromos kiegészítő fűtés, a biztonságról pedig a két első légzsák, valamint a LED-technikájú fényszórók gondoskodnak.

Mindent elsöprő földvihar

Az átalakítás során az összes apró részletre odafigyeltek, így még a vezetőoldali fülkeajtó is erősebb zsanérokat kapott. Ez nemcsak a domboldalon a gravitációval küzdve előny, hanem a gyakori megállással és ajtónyitogatással jellemzett munkanapok során mindig. „Csupán” a kényelmet fokozzák, nem javítják a sziklamászói kvalitásokat az oldalsó fellépők – ám azokat sokkal olcsóbb cserélni, mint a végighasított küszöböt javíttatni. A hátsó differenciálzár és a lejtmenetvezérlő a gyári extralistáról származik, ám közel sem merült ki ennyiben a terepjáró képesség fokozása. A karosszériát alul körben végigfutó nagy szilárdságú kompozit burkolat óvja az agresszív ágakkal való közvetlen találkozástól. Lecserélték az első lökhárítót is egy áttervezett, megerősített kivitelre, valamint védőelemeket szereltek az első és hátsó világítóberendezések elé.

A futómű alapfelépítése változatlan, elöl továbbra is egy MacPherson-rugóstagot, hátul pedig laprugókat és merevtengelyt találunk. Ám az első megerősített lengéscsillapítók hosszabb rugóutat kínálnak. Bár közel tíz centiméterrel, 290 milliméterre megnövelték a szabad hasmagasságot, azért vastag lemezeket szereltek a sérülésnek különösen kitett és az előrejutás szempontjából kulcsfontosságú komponensek – a motor, a váltó és a differenciálmű – alá. A 17 colos könnyűfém keréktárcsák peremzáras kivitelűek, azokon terepabroncsok feszülnek – igazából ez a legnagyobb fegyverelőnye a szériakivitelekkel szemben a csúszós talaj legyőzése terén.

A 10,7 köbméteres rakterű furgonban három raklapnyi áru utazhat vízmosásokon és hágókon át, hosszabbra nőtt bátyja akár hat raklappal is megbirkózik

Luxustranszfer a dzsungelbe

Nem kell aggódni azoknak sem, akik nem krumpli-, hanem kalandorszállításra adták vagy adnák a fejüket. Jó elférnek az utasok, hiszen a sínrendszer változatos üléselrendezést tesz lehetővé, és az alapkivitelű 2-2-2-3 variáns kellően tágas utasteret eredményez. A buszok esetében alapfelszereltség a 300 kilóval, 2,1 tonnára megnövelt terhelhetőségű első tengely, és ezek erősebb stabilizátorokat kapnak. Így a Terrastorm Coach könnyedén megbirkózik az üléseiben helyet foglaló 8+1 fővel. Sőt, az áruszállítónál közel 20 ezer euróval drágább busz esetében az 5,5 tonna terhelhetőségű csörlőért sem kell külön fizetni. Pedig ott akár segíthetne nyolc pár lelkes kéz az elakadt jármű vezetőjének, míg ugyanerre a mutatványra a raklapos, zsugorfóliával bebugyolált áru csak ritkán képes. Ám lehet, hogy nem minden fizetővendég élné meg határtalan élményként, hogy neki kell kitolnia a tengelyközépig érő sárba ragadt buszt. Hiába, nem mindenkinek ugyanazt jelenti a kalandtúra kifejezés, ezért inkább ott a csörlő a reménytelennek tűnő helyzetek megoldására.

A buszok a furgonnál több gyári extrát magukénak tudhatnak, ilyen a kétszárnyú hátsó ajtó, a színezett oldalüvegek és a jobb oldali tolóajtó, az eső- és sötétedésérzékelő, valamint a fűthető szélvédő és első ülések

Hárompontos biztonsági öv és fejtámla jelenti a buszoknál megszokott biztonsági felszereltséget, a kényelmi kínálat pedig még ennél is gazdagabb. Minden ülés négy irányban állítható, lehajtható könyöktámaszon pihentethetjük karunkat, az abban tartott könyvet egyéni olvasólámpák világítják meg. A hordozható kütyük USB-csatlakozóval tölthetők, a hálós tartókban biztosan nem vesznek el az apró tárgyaink. A háttámlákra szerelt lehajtható asztalkák pohártartót is kínálnak, akárcsak a nagy turistabuszokon. Minden tekintetben egy igényesen kialakított buszváltozatról beszélünk, hiszen egyedi csomagtartó polcokat és a kellemesen egyenletes belső klímához elengedhetetlen légalagutakat is terveztek. A személyszállításhoz illő megjelenést és utazási komfortot fal-, ajtó- és mennyezetburkolatok, valamint kétrétegű zaj- és hőszigetelés biztosítja. A vendégek sáros bakancsa sem ellenfél a kopásálló és vízlepergető padlóburkolat számára.

Természetesen további uniós valuta ráfordításával az utazás kényelme még ehhez képest is fokozható, már a beszállást elegánsabbá teheti például a motoros mozgatású tolóajtó. Az utastérbe bőr- vagy Alcantara-kárpitozású üléseket is rendelhetünk, így a forgatható fotelekkel és az oldalfalra szerelt nagy lehajtható asztalokkal igazi klubbuszként funkcionálhat. Az ötpontos biztonsági övek inkább tűnnek a fotókat feldobó látványos marketingfogásnak, mint valóban hasznos lehetőségnek. Felárért kérhetünk előre bozótrácsot, illetve rácsokat az ablakokra, hogy a szafari során a szemtelen majmok ne tudjanak bemászni a gazdag turisták elemózsiájáért. Érdemes a szintén opcionális tetőcsomagtartóra is biztonságosan odarögzíteni az ingóságokat, különben az apró négylábú tolvajok jóvoltából azoknak lába kél.

Vegyél nagy levegőt!

A fentiek a normál 3,5 tonnás kivitelekre érvényesek, ám a Terrastorm akár 5,0 tonna megengedett össztömegű variánsokban is elérhető. Itt már nem csupán a tengerszint feletti magasság miatt megritkult levegő miatt akadhat el a szuszunk. Ezek gyári kiviteleit is az osztrák Oberaigner cég építi, az oroszlános, illetve népautós átalakítások tarifája egyelőre nem ismert – csak a Terrastorm Cargo Heavy árcédulája, amin nettó 84 ezer eurós összeg szerepel. Igaz, ez 1,4 méterrel hosszabb a középhosszú kis testvérénél, valamint ez már tartalmazza a 41 eurós oldalsó tolóajtót is. Ja meg a kategória elvárásainak megfelelően a sávtartó rendszert, a ráfutásgátló vészfékrendszert és a szélvédő feletti tároló két darab egy DIN-méretű rekesszel a tachográf számára. A Coach Heavy változatok alapára 99 ezer euró. Ezek a kivitelek tartalmazzák az ENSZ-EGB 66.02 sz. rendeletnek megfelelő borulásvédelmi megerősítéseket, ezenkívül utastéri légkondicionálóval és álló helyzeti fűtéssel igyekeznek a kedves utazóközönség kedvében járni.

A nagyobb testvérek ára a járművek által legyőzhető emelkedőkhöz hasonlóan meredek. Valószínűleg azért, mert ezek az utólag beépített összkerékhajtást kínálják. Viszont képességeikben is különlegesek, ugyanis a középkategóriás furgonok szegmensében eddig csak az Alpok lejtőitől délre született IVECO Daily játszott hegymászósat. Most már új pajtása akadt. A 3,5 tonnás kis testvéreik is számíthatnak érdeklődésre, ugyanis a német gigakonszern kishaszonjárművei a taljánoknál lényegesen nagyobb szeletet harcoltak ki maguknak a közúti tortából. Népszerűségüknél fogva ezért a német alapokra épülő szirti haszonkecskék nagyobb esélyekkel indulhatnak a szűk réspiac képzeletbeli hegyszorosának megmászására.

Itt elmondhatod a véleményedet!