Hirdetés:

Négytengelyes fülke-alvázak, nyerges vontatók és félpótkocsik normál kereskedelmi áruk fuvarozásában? Igen, Új-Zélandon ez teljesen megszokott. A közúti áruszállításnak ebbe a különleges világába nyújtunk most bepillantást az MAN segítségével.

Eltérő országok, eltérő szabályozások. Más földrészeken egészen más méret- és tömeghatárok vonatkoznak a tehergépkocsikra, mint Európában. Új-Zélandon a járműszerelvények 23 méter hosszúak, 4,25 méter magasak és ötven tonna össztömegűek is lehetnek. Azonban a megengedett tengelyterhelési értékek kisebbek, mint nálunk, például a kormányzott tengelyre legfeljebb hat tonna juthat. Ezért az ottani szerelvények jellemzően sokkal több tengelyen futnak, mint európai testvéreik.

Kilenc tengelyen gurul ez a 23 méter hosszú, ötven tonna össztömegű szerelvény. Így jól kihasználja az MAN D38-as motor 640 lóerő legnagyobb teljesítményét

A négytengelyes, fülke-alvázas tehergépkocsik háromtengelyes félpótkocsit húznak egy kéttengelyes dollyn keresztül, vagyis összesen kilenc tengelyen gurulnak. Ráadásul az első két tengely kivételével mindegyik ikerabroncsos, tehát egy teljes átgumizáshoz 32 abroncs szükséges! A másik gyakori kombináció egy négytengelyes nyerges vontatóból és egy négytengelyes félpótkocsiból áll, ám itt csak a vontató két hátsó tengelye ikerabroncsos, azaz egy átgumizáshoz elég húsz abroncs is. Persze még ez is több, mint Észak-Amerikában, a „18 kerekűek” (18 wheeler) világában. Továbbá a nagyobb össztömeg és a sok kerék nagyobb motorteljesítményt is megkövetel, a gépkocsivezetők pedig ugyanúgy tágas, kényelmes és jól felszerelt fülkét várnak el, mint európai kollégáik.

Változatos vadászterület

Négytengelyes nyerges vontató négytengelyes, hűtős félpótkocsival. Új-Zélandon ez teljesen megszokott összeállítás

Ám az MAN ezekre a követelményekre is tud megfelelő specifikációt kínálni, így számottevő szerepet tölt be az új-zélandi piacon. Itt a tíz tonna össztömeg feletti új tehergépkocsikból évente összesen körülbelül 3500 példányt helyeznek forgalomba. A piac mintegy felét az ázsiai gyártók uralják, egyharmadát hat európai márka, köztük az MAN, fedi le, a maradékon pedig az amerikaiak osztoznak. Egyébként éppen egy amerikai cég, a Penske Commercial Vehicles képviseli az MAN márkát Új-Zélandon hivatalos importőrként 2013 óta. Tavaly az MAN 110 új TGM, TGS és TGX típusú tehergépkocsit értékesített az országban.

Jól fejlett példányok

Íme, az Oroszlánkirály. Így nevezték el a Kerley Bros Transport Ltd szerelvényét, amely a méreteit és a 640 lóerős motorját tekintve igen találó

Az ötven tonna össztömeg, a kilenc tengely és a hegyvidéki utak miatt az új-zélandi ügyfelek körében különösen népszerű az MAN D38-as motorja, amely akár 640 lóerő teljesítményt és háromezer newtonméter nyomatékot is kínál. Például a Kerley Bros Transport Ltd nevű fuvarozóvállalkozás is üzemeltet egy MAN TGX 35.640 XLX modellt marhaszállításhoz, amelyet a cég vezetői Oroszlánkirálynak hívnak. A Mainfreight fuvarozási szolgáltatója, az R & H Transport Ltd szintén a TGX 35.640 modell mellett tette le a voksát, azonban ők függönyponyvás felépítménnyel és függönyponyvás pótkocsival használják az ugyancsak látványos megjelenésű MAN teherautójukat. Míg a Harte Transport Ltd egy négytengelyes, 540 lóerős MAN TGX nyerges vontatóból és egy négytengelyes, hűtős félpótkocsiból álló szerelvénnyel tejet szállít az ország déli szigetén.

Nagy teherbírású egyedek

Az MAN TGM 26.290 6×4 BB modell könnyű D08-as motorjával és kompakt C fülkéjével nagy hasznos teherbírást nyújt, így ideális betonszállításhoz

Persze tömegérzékeny feladatokra is kínál optimális specifikációt a gyártó. Például a Stevenson Concrete Ltd egy TGM 26.290 6×4 BB típusú betonkeverő tehergépkocsit alkalmaz az Auckland környéki építkezések kiszolgálására. Ez a jármű a könnyű, hathengeres D08-as motorjával és a kompakt C fülkéjével viszonylag kis saját tömegű a nagy hasznos teherbírás érdekében. Motorja egyébként Euro V minősítésű, ugyanis Új-Zélandon ez is megfelel az érvényes károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Az elosztófuvarozásban pedig a nagy hasznos teherbírás mellett a kiváló manőverezhetőség is kiemelt szerepet játszik. Ezért az M & J Barrett Ltd egy TGM 26.340 6×2-4 BL modellt üzemeltet kormányzott és felemelhető hátsó segédtengellyel, valamint áramvonalas kialakítású hűtődobozos felépítménnyel. Ezzel a járművel általában élelmiszert szállítanak két kikötőváros között, egy közel ezer méter magas hegység átszelésével.

Áramvonalas tetőkialakítású hűtőfelépítményt szereltek erre az MAN TGM 26.340 6×2-4 BL fülke-alvázra

Habár az eddigiekben ismertetett eszközök kivétel nélkül az MAN kifutó nemzedékéből származnak, az idén februárban bemutatott új TG-család még gazdagabb specifikációs lehetőségeket kínál olyan újításokkal együtt, amelyeknek az új-zélandi piacon is nagy hasznát vehetik a gépkocsivezetők, illetve az üzemeltetők. Így az egzotikus oroszlánok népessége jó eséllyel tovább növekedhet a csendes-óceáni szigetországban.

Itt elmondhatod a véleményedet!