Hirdetés:

Nem, ez a járgány nem az utánozhatatlan Barkas és a legendás Żuk szellemi örököse. A jellegzetes, fekete londoni taxik gazdag hagyományait és modern svéd technikáját kínai pénzből ülteti át az áruszállítás világába.

Olcsó hűtőszekrények gyártásával kezdte működését a kínai Geely, amely mára a főként belpiacos autómárkái mellett a Lotus sportautógyártót, a nívós Volvo Cars védjegyet és a repülő autókat álmodó Terrafugia neveket is portfóliójában tudhatja. A vállalatcsoport 2013-ban vásárolta fel a brit főváros jellegzetes személyszállítóit a második világháború óta gyártó, ám akkoriban csődbe ment céget. A távol-keleti tőkeinjekcióval megszületett az ezredforduló előttről származó előző termék teljesen újjátervezett utódja, a LEVC TX. Megőrizték a típusnevet, ám új márka kínálta azt, ez is jól mutatta az új kor kezdetét: London Electric Vehicle Company. Nem véletlenül! A folyamatosan két évnyi távolságban előttünk repülő szárnyas személyautók mindig elérhetetlen jövőtechnikának számítanak. Ezzel ellentétben az erre a taxira épülő kishaszonjármű jóvoltából a minimális vagy zéró helyi károsanyag-kibocsátással útnak indított futár már itt toporog a küszöbön.

Tavasz végén átalakított taxikkal megkezdték a tesztelést bő két tucat partnerrel, a kisgépkölcsönzőtől az energiaszolgáltatón át a postáig

Angol-kínai-svéd koprodukció

Felépítésében is a modern kor gyermeke. A rendkívül könnyű, ragasztott alumíniumszerkezetet kompozit karosszériaelemek fedik, amelyek rendkívül jól ellenállnak a horpadásoknak. Sok üzemeltetőnek fontos szempont lehet, hogy a jármű maradandó alakváltozás nélkül átvészeli a mindennapos rohanásban gyakran előforduló kis ütközéseket.

A 60:40 arányban osztott kétszárnyú hátsó ajtónál 640 milliméter a rakodóperem magassága. Alapban jár a tetőre hat rögzítőpont és a LED-technikájú raktérvilágítás. Érdekes, hogy csak a bő kétmilliós felárú csúcsfelszereltség esetén kapunk további rögzítőgyűrűket a raktérbe

A tolóajtó 938–1128 milliméter széles, így a 830 kilogrammnyi áru hátulról vagy oldalról egyaránt rakodható targoncával is

Két szabványos méretű raklap elfér az 5,5 köbméteres bendőben, elöl egy keresztben, mögötte a másik hosszában

Egyelőre szűkszavúan bánnak a műszaki adatokkal, így sok esetben a taxihoz hasonlítjuk vagy annak adataira hivatkozunk. Például a képek tanúsága szerint a taxinál nagyjából 12-13 százalékkal hosszabb a tengelytávolság és közel 10 százalékkal a teljes jármű, vagyis előbbit 3,3-3,4 méterre, utóbbi pedig körülbelül 5,3 méterre becsüljük. Ám még így is a manőverezés bajnoka a VN5: a Savoy szálloda körforgalmában nevelkedett bérkocsis testvérétől örökölt tudásnak köszönhetően mindössze 10,1 méter átmérőjű a fordulóköre!

Elektromos helyett soros hibrid

Következetesen elektromos járműnek titulálják, pedig valójában a hatótávnövelős elektromos jármű egy soros hibrid. Nincs okunk feltételezni, hogy változtattak a hajtáslánc paraméterein, így valószínűleg a teherhordó is a TX hátsó kerekeit hajtó, 240 newtonméter csúcsnyomatékkal jellemzett villanymotort kapja. A VN5 is a svéd rokonok 1,5 literes, háromhengeres, turbófeltöltéses benzinmotorját használja az akkumulátorok menet közbeni töltésére. A villanymotor csúcsteljesítménye 110 kilowatt, a hatótávnövelő legfeljebb 60 kilowattot képes termelni. A lítiumion-akkumulátorok kapacitása 31 kilowattóra, a fedélzeti teljesítményelektronika 11 kilowatt teljesítményű váltakozó áram felvételére képes. Egyenárammal azonban akár 50 kilowattal, fél óra alatt teljesen feltölthető, vagyis valóban „teletankolható” egy ebédszünet során. Ám ez a bőséges hatótáv miatt nem feltétlenül szükséges, legfeljebb a tartósan „zöld” használathoz.

A bőséges hatótáv miatt nem feltétlenül szükséges a nap közbeni rátöltés, legfeljebb a tartósan „zöld” használathoz

A hajtáslánc három üzemmódot kínál: tisztán elektromos haladást, a két energiaforrás automatikus menedzselését és az akkumulátorok töltését megőrző üzemelést. A rekuperáció erőssége két fokozatban szabályozható. Földrajzi kerítéssel városban vagy a meghatározott környezetvédelmi övezetekben automatikusan nulla helyi károsanyag-kibocsátásra áll át a jármű. Tisztán elektromos üzemmódban 93 kilométer, a hatótávnövelővel pedig 484 kilométer a potenciális működési terület sugara. Így remek megoldás a városon kívüli elosztóközpontból a belvárosi címek kiszolgálására. Egy képzeletbeli műszakban a Heathrow melletti raktárból indulva célba juttathat csomagokat négy különböző helyszínre a City területén – kényszerpihenő nélkül egy nap alatt akár hatszor!

Gazdag nagynénje hagyatéka

A svéd prémiumjárművek technikája a kis háromhengeresen kívül számtalan további ponton is visszaköszön. A taxik esetében elöl MacPherson-rugóstagokat és stabilizátort találunk, hátul pedig egy ötlengőkaros független felfüggesztést kompozit keresztlaprugókkal. Ez utóbbi a hasonló tömegű XC90 szabadidő-autóból származik, a rendkívül könnyű egység hatalmas előnye, hogy minimális beépítési helyet igényel. Így kompakt méretek mellett is maximális tér marad a személy-, illetve áruszállításra.

Több ezer londoni taxis által kipróbált és bizonyított vezetői munkakörnyezet: kényelmes ülés, négy irányban állítható kormánykerék, nagy központi érintőképernyő, valamint bőséges tárolókapacitás a kesztyűtartóban, az ajtózsebekben és a középkonzolon

A VN5 bruttó alapára 18 millió forintnak megfelelő forint, ám a taxi svédektől örökölt gazdag felszereltségével érkezik, például minden világítóberendezése LED-technikájú. Természetesen vezető- és utasoldali első légzsák védi a kétszemélyes fülkében utazókat. A biztonságot szolgálja továbbá az elektronikus menetstabilizáló, az automatikus vészfékrendszer, a telefonkihangosító, az abroncsnyomás-figyelő, a másodlagos ütközésvédelem és a riasztó. A vezető munkáját kulcs nélküli motorindítás, sebességtartó, eső- és sötétedésérzékelő, motorosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrök, visszagurulásgátló és elektronikus rögzítőfék könnyíti meg. A kényelemről kétzónás légkondicionáló, digitális rádióvétel és kilenc col képátlójú érintőképernyő gondoskodik.

A prémiumautós örökség előnye: a jármű eltárolja akár három vezető személyes beállításait, így például a kedvenc rádióadójukat és az üléspozíciójukat

Nagyjából 600 ezer forintnyi felárért ezeken felül fűthető szélvédő, első és hátsó parkolószenzorok, függönylégzsákok, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, táblafelismerő és a sebességkorlátozáshoz igazodó adaptív sebességszabályozó is jár. További másfél millióért a váltakozó áramú töltés idejét megfelező 22 kilowatt teljesítményű fedélzeti töltő, metálfényezés, a karosszéria színére fényezett elemek, tolatókamera, motorosan állítható és fűthető ülések, navigációs rendszer, valamint a raktér második négy rögzítőpontja kapható.

Már az új Sprinter kapcsán is írtuk annak idején: a nyomógombos indítás csak egy kellemes plusz, ami nélkül lehet élni, sokkal hasznosabb funkció lenne a kulcs nélküli ajtónyitás!

Az üzemeltetők számára fontos szempont, hogy a szervizintervallum 40 ezer kilométer, és a garancia is elég nagyvonalú. Öt évig vagy 240 ezer kilométerig érvényes az általános, az akkumulátorra pedig nyolc éven át vagy ugyanekkora futásteljesítményig. Ráadásul kiterjesztett garancia is válaszható, amelynek korlátja hat év vagy 320 ezer kilométer, és ez az energiatárolónál is ugyanennyire bővíti a kilométerkeretet.

Az angol autógyártás szívében található üzemben olyan rugalmas gyártási rendszert alkalmaznak, hogy a taxikkal közös soron készülhettek a prototípusok és előszériás példányok. Ezekkel már végzik a hideg és a forró éghajlati vizsgálatokat, valamint a tartóssági és a törésteszteket. A sorozatgyártású jobbkormányos kivitelek az utolsó negyedévben érkeznek, a balkormányos modellek pedig jövő márciustól elérhetők. Komoly globális terjeszkedést remélnek, így a következő két évben hatszorosára kívánják növelni az export arányát, és ekkor már évi 20 ezer soros hibrid hajtásláncú taxit és furgont gyártanának. Csak az a kérdés, hogy a híre valóban eljut-e a tehertaxizókhoz, és kiépítenek-e mögé megfelelő szervizhátteret…

Vészfékezője városban és lakott területen kívül is működik, felismeri a védtelen közlekedőket is