Hirdetés:

Még több közúti szakaszra kiterjeszti új generációs, négyes szintű önvezető rendszerének tesztelését a Daimler Trucks Amerikában, hogy még több valós körülmények közötti tapasztalatot szerezzen. Persze a biztonságot mindenek elé helyezve!

Aki az Amerikai Egyesült Államokban, méghozzá Virginia államban autózik, egyre gyakrabban, illetve több helyen találkozhat ezzel a kamerákkal, radarokkal és lézeres távolságérzékelőkkel bőségesen felszerelt Freightliner Cascadia tesztszerelvénnyel. Habár ül gépkocsivezető a volánja mögött, ő inkább csak megfigyelő szerepet tölt be, hogy szükség esetén gyorsan beavatkozhasson. És persze a többi közlekedő nyugalmának megőrzésére szolgál a jelenléte. Ugyanis a „18 kerekűt” alapvetően a Torc Robotics nevű cég által kifejlesztett négyes szintű önvezető rendszer, az Asimov irányítja.

Már sokan várják

A nyerges vontatóéhoz hasonló érzékelőkkel felszerelt személygépkocsik segítségével is tesztelik az önvezető szerelvény viselkedését a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben

Világszerte, de különösen Európában és Észak-Amerikában, egyre égetőbb probléma a tehergépkocsi-vezetők hiánya, miközben az előrejelzések szerint az elkövetkező évtizedekben jelentős növekszik majd a közúti áruszállítás iránti igény. Az Amerikai Egyesült Államok közlekedési statisztikai hivatalának számításai alapján a következő 25 évben közel megduplázódik a közúti fuvarozás tonnakilométerben kifejezett volumene. Ezért egyre sürgetőbb piaci igény mutatkozik a fenntartható, vagyis hatékony, környezetkímélő és biztonságos közlekedési megoldások iránt, amilyenek például az önvezető rendszerek is.

Jól haladnak

Zárt pályán és közúti forgalomban egyaránt tesztelik az önvezető rendszert, amely már egy új generációs szoftvert használ

A Daimler Trucks ezt idejekorán felismerve ma már úttörőnek számít a tehergépkocsik automatizálásában. Első fontos mérföldkőként 2014-ben bemutatta a Mercedes-Benz Future Truck 2025 tanulmányjárművet, a világ első önvezető nehéz-teherautóját. Majd 2015-ben a Daimler Trucks North America vállalat Freightliner Inspiration Truck elnevezésű szerelvénye elsőként kapott engedélyt az önvezető technika működésének közúti forgalomban való bemutatására Nevada autópályáin. A Daimler Trucks ma már kettes szintű önvezetést kínál a sorozatgyártású Mercedes-Benz Actros, Freightliner Cascadia és FUSO Super Great típushoz, amit az Európában évek óta kötelező adaptív sebességtartó automatika és automatikus vészfékrendszer mellett az aktív sávtartás és az oldalsó holttérfigyelés opciójával valósít meg.

Eddigi eredmények

A Daimler Trucks egy külön részleget hozott létre az önvezető rendszerek fejlesztésére Autonomous Technology Group néven, ennek partnere a Torc Robotics vállalat

A négyes szintű önvezetés persze ennél sokkal összetettebb funkció, ezért ennek kifejlesztéséhez a Daimler Trucks partneri kapcsolatba lépett a Virginia államban működő és az önvezető szoftverek fejlesztésében igen jártas Torc Robotics céggel. A két fél a szövetségi irányelvekkel összhangban igen átfogó és alapos kiértékelési eljárásokat, valamint biztonsági előírásokat dolgozott ki az önvezető tehergépkocsik közúti teszteléséhez. A kísérleti nyerges vontatót pedig a redundancia elve alapján párhuzamos rendszerekkel szerelték fel a maximális biztonság érdekében.
Az első próbákat Virginia délnyugati részén kezdték meg 2019 elején, ahol az állam és a helyi önkormányzat támogató együttműködése a magas színvonalú, korszerű közúti infrastruktúrával karöltve ideális táptalajt nyújt a fejlesztésekhez. A közúti tesztek során mindig két személy tartózkodik a fülkében, a jobb oldalon egy mérnök, aki a rendszer működését felügyeli, a volán mögött pedig egy jól képzett tesztpilóta. A munka sikerességét kiválóan mutatja, hogy azóta egyetlen baleset sem történt az önvezető szerelvény üzemelésével összefüggésben, holott fáradhatatlanul róják vele a mérföldeket városokban és autópályákon, esőben, hóban, ködben és sötétben, sőt, egyszer még az országot is keresztülszelte a jármű.

Új útszakaszok, új szoftver

Szigorú biztonsági előírások betartásával folytatják a négyes szintű önvezető rendszer közúti tesztelését az Amerikai Egyesült Államokban

Ezen felbuzdulva a Daimler Trucks és a Torc Robotics közös csapata idén januárban további útvonalak elektronikus feltérképezésével végzett, hogy kiterjeszthesse a közúti teszteket. Ezáltal a fejlesztők még több valós forgalmi helyzetről gyűjthetnek adatokat, kiegészítve a számítógépes szimulációk és zártpályás tesztek során szerzett tapasztalatokat. Ráadásul már az önvezető rendszer szoftverének új generációja dolgozik a kísérleti szerelvényben. Így még közelebb juthatnak a technológia piaci bevezetéséhez. Csakhogy ez a folyamat nem csupán műszaki kihívásokról szól. Szükséges hozzá többek között a megfelelő jogszabályi háttér megteremtése, számos etikai kérdés és a felelősségi körök tisztázása, a társadalom általi széles körű elfogadás, valamint a gépkocsivezetők és az üzemeltetők hathatós szerepvállalása. Ahogyan a Torc Robotics elnök-vezérigazgatója igen szemléletesen megfogalmazta, ez egy maraton, nem pedig sprint.

Amerikai önvezető rendszerek: Csőrüknél fogva vezetik magukat

Ahogyan a villamosítás, úgy az önvezető rendszerek is rendkívül trendi fejlesztési iránynak számítanak a technológiai cégek számára is, sok új szereplőt hívnak életre, vonzanak be. Három új amerikai szereplő látványos csőrös önvezetőit vesszük szemügyre.