Vigyázat, a cím megtévesztő! Nem áramütéstől táncolunk, hanem a Volkswagen kultikus, idén hetvenéves T1 Szambabusza kapott villanymotort a farába és elektronokat a tankjába. Azt mondod jó buli? Íme az e-Bulli!
Népszerűek manapság a mindenre ajánlott, valójában semmiben sem tökéletes „kategóriák közötti” (crossover) járművek. Elsősorban a szabadidő-autóknál szaporodtak el rohamosan az olyan alkategóriák, amiket már nem csak követni, hanem sokszor megkülönböztetni sem lehet egymástól. Most azonban egy olyan jövőbe mutató keresztezést mutatok nektek, amilyet még a nagy tiszteletben álló Bálint gazda sem láthatott soha.
Hetvenéves a Volkswagen Transporter: Korelnök
Kiváltképp érdemes figyelemmel kísérniük az ehhez hasonló alternatív menekülőutakat mindazoknak, akik hozzám hasonlóan életük egy részét veterán autók életben tartására szentelik. Bizonyos esetekben a belső égésű motor elektromosra cserélése valódi és élhető megoldást jelenthet kedvenceink hosszú távon fenntartható életben tartására. Ez a cél vezérelte az e-Bulli alkotóit is, amikor a Volkswagen Transporter kultikus státuszra emelkedett első generációjának ellenállhatatlan kisugárzását kívánták ötvözni a 21. századi technológiával. A zseniális ötlet hamar támogatókra talált, összeállt egy valódi álomcsapat a Volkswagen Haszonjárművek (VWN) mérnökeiből és formatervezőiből, a Volkswagen Group Components hajtáslánc-specialistáiból és az elektromos átépítésekre specializálódott eClassics szakértőiből.
Az e-up! miniautóból örökölt állandómágneses forgórészű szinkronmotor 61 kilowatt teljesítménye közel kétszerese az eredetileg 44, azóta minden bizonnyal megfáradt lónak. Szintén a 2:1 arányú esély járhatott a mérnökök fejében, amikor „belőtték” a legnagyobb forgatónyomatékot, hiszen a 212 newtonméter több mint duplája az eredeti 102-nek. Elsősorban nem is ez okozza a menetteljesítmények terén a legnagyobb változást, hanem a villanymotor karaktere, ami az indulás pillanatától maximális forgatónyomatékot biztosít. Ehhez az őserőhöz és a széles fordulatszám-tartományhoz bőven elég az egyfokozatú hajtómű. Sorozatgyártású T1 sohasem ment még így! Természetesen Porsche-motorral igen, de az nem ér.
Volkswagen T1 versenyautó: Melósból autóversenyző
A csúcssebességet 130 kilométer/órára korlátozták, ez így is huszonöttel több, mint amit lánykorában tudott. A modern menetteljesítmények teljesen új fejlesztésű, kettős keresztlengőkaros első, valamint háromszög-lengőkaros hátsó futóműért kiáltottak. Sőt, immár állíthatók a rugóstagok és a gáztöltésű lengéscsillapítók is. Az eredeti kormánykerék csavargatásakor egy fogasléces kormányművön keresztül parancsolunk az első kerekeknek. A járművezető egy automatikus váltóhoz hasonló menetválasztóval irányít, a B menetfokozatban beállíthatja a rekuperáció, vagyis az energia-visszanyerés mértékét „gázelvételkor”. Ha takarékoskodni szeretnék az elektronokkal, akkor a lassítással visszaterelhetjük egy részüket az akkumulátor felé. Ha ennél nagyobb fékerő szükséges, akkor a megfelelő pedál határozott taposásával a négy belső hűtésű tárcsafékkel gyorsan csökkenthetünk a tempón.
Az energiaellátásról egy 45 kilowattórás lítiumion-akkumulátor gondoskodik, ami az eljövendő ID.BUZZ buszhoz hasonlatosan a padlólemez közepén foglal helyet. Ennek köszönhetően alacsonyan helyezkedik el az e-Bulli tömegközéppontja, ami a modern futóműhöz hasonlóan jó hatással bír a menettulajdonságokra. A kombinált töltőrendszer töltőcsatlakozóján keresztül váltakozó- és egyenárammal is táplálhatjuk az akkumulátorokat. Váltakozó árammal 2,3–22 kilowatt, míg egyenárammal akár 50 kilowatt teljesítménnyel töltődhetünk. Utóbbi esetben a teljesen lemerült e-Bulli negyven percen belül nyolcvanszázalékosra tankolható. A hatótáv több mint 200 kilométer – természetesen sokkal kevesebb is lehet, ha meggondolatlanul közlekedünk. Hátul egy LED töltöttségjelző már az e-Bulli felé közelítve tájékoztat bennünket az akkumulátorok energiaszintjéről. Ám a modern idők jegyében a Volkswagen We Connect rendszerén keresztül bármikor és távolról is informálódhatunk a még hátralévő töltési időről, az aktuális hatótávolságról, a már megtett távolságról és menetidőről, valamint az energia felhasználásának és visszanyerésének aktuális állapotáról.
Nem maradt érintetlen a külcsín és a belbecs sem. Nagyon finoman, csupán a szükséges változtatásokat végezve modernizálták a Szambát. A tömörfa hajópadló nemcsak elegáns, hanem a potenciális vevőkör is azonnal otthon érzi magát, amikor átül a jachtjáról. A korhű kezelőfelületű rádió a legmodernebb DAB+, Bluetooth és USB-technológiákat is támogatja. A mélynyomóval felvértezett hangrendszer elemeit ügyesen elrejtették.
Rég láttam ennyire harmonikus szimbiózist klasszikus és modern között. Természetesen ennek megkérik az árát! Az átalakítás donorkarosszéria esetén 64 900 eurótól indul, egy nem teljesen reménytelen állapotú T1 Samba pedig százezertől. Ez a konkrét példány 210 000 európai valutába kerülne, de (még) nem eladó. Azért nincs ok a kesergésre, hiszen az eClassics felvillanyozza a többi farmotoros generációt is. Azonban míg a T2 esetén aligha jönnénk ki sokkal olcsóbban, addig a T3-nál még látok némi reményt, hogy megáll egy budai garzonlakás árából. Mindenesetre én már túrom a „mobilét”!