Elengedhetetlen a túléléshez a feltűnő színű ruházat a „félszemű” járművek, a sötétben is nappali menetfénnyel közlekedők és a telefonok képernyőjétől elszakadni nem tudó átlagautósok korában. Nem létezik olyan, hogy túlságosan látható – különösen az alig pár óra napsütéssel és rossz látási viszonyokkal jellemzett téli hónapokban. A divatos, ám egyáltalán nem biztonságos sötét színű ruházat is jó megoldás, ám nem véletlenül írja elő kötelezően a KRESZ a láthatósági mellényt. A Scania C-me (láss engem) első ránézésre egy ilyen egyszerű biztonsági eszköznek tűnhet, pedig jóval több azoknál. Olyan funkciókkal látták el ugyanis, amelyek jelentősen növelik a biztonságot: Automatikusan világít, amikor a járművezető kiszáll a fülkéből. Ha pedig az eszköz azt érzékeli, hogy a sofőr elesett és mozgásképtelenné vált, akkor automatikusan segítséget hív.
Világít, segítséget hív és még mosható is
Két svéd startup, a Light Flex és az Imagimob a Scania megbízásából fejlesztette ki ezt a mellényt, hogy biztonságosabbá tegyék a tehergépjármű-vezetők életét, hiszen az övék az egyik legveszélyesebb munkakör. Baleset ugyanis nem csak vezetés közben érheti őket, hanem akkor is, amikor a jármű körül kell dolgozniuk, például a szállítmány be- és kirakodása közben, vagy a pótkocsik fel- és lekapcsolása során. Ugyanígy veszélyes helyzeteket teremthet a rakomány megfelelő rögzítése, valamint a járművek ellenőrzése és karbantartása is. Emellett sok, akár súlyosabb sérüléssel járó baleset következik be akkor is, amikor a sofőr kiszáll a vezetőfülkéből. Ilyenkor elég egy rossz mozdulat, amelynek hatalmas esés lehet a vége.
Kifordítva hétköznapi munkaruhaként is viselhető
A baleseteket ugyan nem tudja megakadályozni a C-me, ám azok kockázatát és következményeit nagymértékben képes csökkenteni. A mellény gallérjába szerelt érzékelő segítségével például automatikusan felismeri, amikor a vezető kilép a fülkéből, és világítani kezd, villogó vagy folyamatos fényekkel. Az érzékelő azt is felismeri, ha a viselője mozgásképtelenné válik egy gyors, akaratlan mozgás, például esés után. Ebben az esetben az eszköz a járművezető telefonjára telepített alkalmazáson keresztül szöveges riasztást küld egy előre beállított segélyhívó számra, miközben a rendszer továbbítja a GPS-pozícióadatokat is. A Sense alkalmazás emellett a felhasználó számára hasznos adatokat is megjeleníthet, például az akkumulátor állapotát, a vezeték nélküli kapcsolat révén pedig frissítheti a mellény szoftverét.
A ruhadarab tervezése során a fentiek mellett olyan apróságokra is figyeltek, amelyek praktikusak lehetnek a hétköznapi használat során. A C-me kifordítható, így ha éppen nincs szükség a megvilágított felületre, egy mozdulattal sötétszürke ruhadarabbá alakítható át. Emellett mosható is, a gallérba rögzített elektronikai alkatrészek eltávolítása után. A gyártó hazai képviselete szerint várhatóan hamarosan forgalomba kerül a Scania okosmellénye.