Elérkeztünk a hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás újdonságait bemutató cikksorozatunk utolsó részeihez. Ebben a háttéripar, vagyis a gumiabroncsgyártók és a jelentősebb technológiai beszállítók innovációit vesszük számba.
Hirdetés:

Az IAA kiállításon látott további újdonságok itt olvashatók

 

 

Bosch

 -

Bosch komplett elektromos hajtásrendszer többek között kishaszonjárművek számára

 

Kedvező, növekedést tükröző értékesítési és pénzügyi eredményekről számolt be a Bosch az IAA kapcsán. A mobilitási megoldások üzletága esetében az értékesítési árbevétel egynegyede immár a haszonjárművekhez kínált technológiai megoldásokból származik. Különösen, hét-nyolc százalékkal növekszik a nehéz-tehergépkocsik és terepes járművek számára gyártott rendszerek értékesítése.

 -

Utólag is beépíthető félpótkocsikba a Bosch elektromos hajtású tengelye és annak kiegészítő berendezései

Ezek gerincét a hajtáslánc-technológiák alkotják, mint például a dízelmotorok befecskendezői. Fontos célkitűzés a Bosch számára, hogy minél jobban csökkentse a haszonjárművek tüzelőanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Ennek érdekében a gyártó a dízelmotorokat és az alternatív hajtásokat egyaránt nagy erőfeszítésekkel fejleszti. Sőt, a Bosch célul tűzte ki, hogy nemzetközi szinten piacvezetővé váljon az elektromos hajtások terén. Már jelenleg is kínál 36 voltos hajtáscsomagokat elektromos teherkerékpárokhoz, elektromos hajtású tengelyt kishaszonjárművekhez és üzemanyagcellás hajtásláncot negyven tonna össztömegű tehergépkocsikhoz. Ez utóbbit az amerikai Nikola vállalattal közösen fejleszti. Sőt, olyan elektromos hajtású tengelyt is gyárt, amelyet utólag lehet félpótkocsikba beépíteni. Ez fékezéskor elektromos energiát termel vissza a pótkocsi akkumulátorába. Ez évente akár tízezer euró megtakarítását is eredményezheti.

 

 -

Visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák, digitális műszerpanel és okostelefonnal társítható infotainment-rendszer a Boschtól

 

A másik jelentős növekedési terület az önvezetés. Az ehhez vezető úton haladva a Bosch egyre több és egyre fejlettebb vezetéstámogató rendszert kínál, beleértve az ezekhez szükséges radarokat is. Sőt, konvojozási rendszerek fejlesztésével is foglalkozik a vállalat. Persze digitális hálózatba kapcsolhatóságon alapuló logisztikai megoldásokat is bemutatott a Bosch az IAA-n. A gyártó telematikai rendszere például már menet közbeni szoftverfrissítéseket és megelőző jellegű diagnosztikát is lehetővé tesz. Ezenkívül a küldemények nyomon követésének megkönnyítésére olyan érzékelőket is kínál a vállalat, amelyek a rakományon vagy a konténeren elhelyezve valós idejű adatokat továbbítanak a felhőbe a földrajzi helyzetről, a hőmérsékletről vagy a rezgésszintről.

 

 -

Bosch Surround View EasyFit: madártávlati képet adó körkörös kamerarendszer tehergépkocsikra

 

Bridgestone

 -

Bridgestone Ecopia H-Steer 001, H-Drive 001 és H-Trailer 001

 

Bridgestone standján az Ecopia teherautó- és buszabroncsok új generációja állt a figyelem középpontjában. A flottaüzemeltetőkkel közösen kifejlesztett új gumiabroncsok úgy csökkentik a tüzelőanyag-fogyasztást, hogy közben kiváló tapadást nyújtanak vizes útfelületen és hosszú az élettartamuk. Ezt többek között innovatív mintázatuknak és új fejlesztésű keverékanyaguknak köszönhetik. Az új Ecopia H002 abroncsok az EU-címke szerinti A-A-A minősítéssel rendelkeznek a kormányzott, a hajtott és a pótkocsira való változatok esetében egyaránt. Ráadásul ezek a gumik a téli abroncsok minősítését tanúsító „három hegycsúcs és hópehely” jelöléssel is rendelkeznek. Természetesen ezek is újrafutózhatók a Bandag eljárással.

 

 -

Bridgestone R-Steer 001 plus és R-Drive 001 plus

 

A gyártó ezenkívül egy új, digitális technológián alapuló járműkarbantartási megoldást is bemutatott flottaüzemeltetők számára. Továbbá a Bridgestone bejelentette, hogy 2019-től rádiófrekvenciás azonosítóval (RFID) látja el a teherautó- és buszabroncsait. Ez további előnyöket nyújt az üzemeltetőknek abroncsaik jobb nyomon követhetősége, valamint a gyorsan és pontosan használható adatkezelő rendszer révén. Sőt, egy tanulmányabroncsot is megtekinthettek a látogatók. Az elektromos járművekhez kifejlesztett ologic technológiát használó gumik nagyobb átmérőjűek, azonban keskenyebb futófelületűek a kiváló tüzelőanyag-hatékonyság érdekében. A cégcsoporthoz tartozó Firestone pedig az Airide Pro levegős lengéscsillapítási technológiát mutatta be, amely a pótkocsik számára simább futást, hosszabb abroncsélettartamot és kisebb teljes körű birtoklási költséget biztosít.

 

 -

Bridgestone U-AP 001

 

Continental

Egy Volvo FH nyerges vontatón keresztül mutatta be a Continental, hogy a gumiabroncsokon kívül mennyi egyéb részegységet kínál még a haszonjárművekhez.

 

 -

Continental ContiConnect járművezetői alkalmazás

 

Többek között légrugókat és levegővezetékeket, valamint az új ContiConnect járművezetői alkalmazást, amelynek segítségével okostelefonon is megjeleníthetők a gumiabroncsok nyomás- és hőmérsékletadatai, így már nincs szükség külön kijelzőre. Sőt, a 2019 második felétől megjelenő ContiConnect Live már azonnal értesíti az üzemeltetőt, ha valamelyik abroncsnak nem megfelelő a nyomása vagy a hőmérséklete. Ezeket az adatokat továbbra is a jól bevált ContiPressureCheck abroncsnyomás-figyelő rendszer szolgáltatja. Ezenkívül azt is megmutatta a Continental ezen a vontatón, hogy hogyan alakítja ki a részegységeket az Euro VI-os motorok fokozott hőtermelésének elviselésére. A fülkefelfüggesztés légrugói hőálló anyagból készülnek, míg az első futómű légrugói hővédő burkolatot kapnak. A belsőtér számos eleméhez pedig kiváló minőségű felületi anyagokat szállít a gyártó. Továbbá világújdonságként állította ki a hannoveri technológiai vállalat a vezetőfülkék digitális, elektronikus vezérlésű légrugózását. A négy légrugó beépített ultrahangos szint- és nyomásérzékelőt használ, ezek adatait pedig egy vezérlőegység értékeli ki. A rendszer egyrészt menet közben optimalizálja a lengéscsillapítás mértékét az adott körülményeknek megfelelően, csökkentve a zajszintet és a tüzelőanyag-fogyasztást is, másrészt álló helyzetben a vezető egy gombnyomással vízszintes helyzetbe állíthatja a fülkét. Hasonló érzékelőket kaphatnak a futómű légrugói is, ugyanezeket az előnyöket nyújtva. Persze arra is felkészült a Continental, hogy 2019 közepétől okostachográffal kell felszerelni az új haszongépjárműveket. Ez több új funkció bevezetése mellett az adatbiztonság és adatfeldolgozás sokkal magasabb szintjét teszi lehetővé.

 

 -

Digitális műszeregység autóbuszokba a Continentaltól

 

Sőt, egy új, moduláris kezelői felületet is elkészített a gyártó városi buszok számára, amely három digitális kijelzőt, két vezérlőpanelt és a kormánykeréken elhelyezett gombokat foglal magában. Ezek szinte szabadon programozhatók, így rugalmasan az adott követelményekhez igazítható a működésük. A biztonsági rendszerek terén a gyártó olyan jobb oldali holttérfigyelőt állított ki, amely a kamera képén mesterséges intelligencia segítségével elemzi ki a holttérben tartózkodó gyalogosok és kerékpárosok mozgását, hogy pontosabban felmérje az adott helyzet veszélyességét. Emellett a Continental bemutatta a VDO TIS-Web Motion nevű flottamenedzsment-rendszerének 2.0-ás, azaz új generációját. Ez új kezelői felületet és új funkciókat kínál a felhasználóknak, mint például virtuális kerítést és beállítható riasztásokat. Ráadásul a rendszer már az új DTCO 4.0 okostachográfok követelményeinek is megfelel.

 

 -

Continental DCTO 4.0 okostachográf

 

A gumiabroncsokat illetően a gyártó bemutatott egy kifejezetten elektromos haszonjárművekre kifejlesztett gumiabroncsot az MAN CitE tanulmány-teherautón. A Conti e.MotionPro tanulmányabroncs optimalizált gördülési ellenállása hozzájárul a hatótáv növeléséhez, valamint nagyobb a terhelhetősége és a kopásállósága. Mindemellett a Continental bejelentette, hogy partneri együttműködést kezdett a Knorr-Bremse vállalattal egy nagymértékben önvezető rendszer kifejlesztésére haszonjárművek számára. Ez magában foglalja a jármű környezetének a feltérképezését, a döntéshozást és az aktuátorok működtetését.

 

 -

Conti e.MotionPro tanulmányabroncs