Habár a pótkocsik fejlesztéseinél továbbra is a saját tömeg csökkentése és ezáltal a hasznos teherbírás növelése, valamint a rakományrögzítés, a ponyvakezelés és az egyéb műveletek gyorsítása, megkönnyítése, illetve biztonságának fokozása jelenti a fő csapásirányt, a gyártók standjain egyre több és fejlettebb intelligens rendszerrel, valamint telematikai funkcióval találkoztunk. Továbbá sok egyéb innovatív, ötletes részletmegoldást is felvonultattak a gyártók.
Az IAA kiállításon látott további újdonságok itt olvashatók.
Broshuis
Broshuis 2+4 Low Loader
A speciális trélereiről ismert Broshuis standján a látogatók megtekinthették az SL-AIR nevű légrugós, tengelysoronként 12 tonna teherbírású független felfüggesztést. A szabadalmazott megoldás nagyobb teherbírást, csupán 79 centiméter magas rakszintet és nagyobb szintezhetőséget nyújt, ráadásul a jobb és a bal oldal egymástól függetlenül emelhető vagy süllyeszthető. Hasonló előnyöket, illetve paramétereket kínál a szintén független SL2 felfüggesztés is, még nagyobb kikormányzási szög mellett. A gyártó PL2 néven egy új lengőtengelyes felfüggesztési rendszert is bemutatott, amely 81 centiméter rakszintmagasság mellett 60 centiméteres szintezhetőséget nyújt, kikormányzási szöge pedig hetven fok. Továbbá arról is beszámolt a Broshuis, hogy üzembe állított egy új, 250 méter hosszú felületkezelő sort, ahol hat lépésben gondoskodnak az alvázak korrózióvédelméről. Szélerőművek lapátjainak szállításához pedig bemutatott a gyártó egy új, négyrészes, 67 méteresre széthúzható trélert, amely hátul magasba emelve is tudja szállítani a lapátkerekeket a szállítási sérülések elkerülése érdekében. Szintén újdonság az ECO RAMP, amelynek hátsó rámpája rövidebb a szokásosnál, így vízszintes helyzetben is szállítható, ami akár húsz százalékkal is csökkentheti a tüzelőanyag-fogyasztást a légellenállás mérséklésével.
Carnehl
Carnehl Agrar-Light
Az évente mintegy háromezer jármű előállítására képes, több mint hatvanéves múltra visszatekintő Carnehl legújabb terméke a mezőgazdasági felhasználásra tervezett Agrar-Light háromtengelyes, billenthető félpótkocsi. Az Xtra-Light könnyített acélalvázára 43 köbméteres, 2,0 méter oldalfalmagasságú alumíniumteknő kerül, illetve több más részegysége is könnyűfémből készül, így a saját tömege csak 5380 kilogramm. A Wabco Optilink® rendszerén keresztül okostelefonról vezérelhető számos funkció a szintezéstől a rögzítőfékig.
Carnehl Xtra-Therm
A gyártó Xtra-Therm név alatt hőszigetelt billencsfélpótkocsikat is kínál, félköríves, illetve szögletes puttonnyal. Az Xtra-Light modellek pedig a lézeres hegesztéssel összeállított, tömegoptimalizált puttonyuk révén akár 320 kilogrammal is könnyebbek lehetnek hagyományos félköríves teknőjű testvéreiknél.
Carnehl Xtra-Light
Az alumínium alvázzal és puttonnyal készülő modellek saját tömege csupán 4450 kilogramm. Továbbá egy 92 köbméteres, mozgópadlós, alumíniumfelépítményes félpótkocsit, sőt, egy négytengelyes, mélyágyas, 2,75 méterrel széthúzható trélert is kiállított a Carnehl az IAA-n.
Fliegl
Több ponton is megújította függönyponyvás pótkocsijait a Fliegl. A Fliegl Blitz tetőrendszer a rolótető minden eddiginél könnyebb mozgatását teszi lehetővé az új mechanikájával, valamint beépített hevederemelőt is magában foglal. Ezenkívül műanyag kereszttartó elemek helyett spirálhuzalt alkalmaznak, amely erősebb, könnyebb, tartósabb és újrahasznosítható, sőt, kompaktabban összehajtható, így 39 centiméterrel hosszabb nyílás tehető szabaddá a felülről végzett rakodáshoz. A nyitás és a csukás pedig 25 százalékkal gyorsabban elvégezhető. Szintén új a hátfalajtók beépített zárja, az I-Lock, amelynél a zárnyelvek közvetlenül a vázkeretben kialakított mélyedésbe akaszkodnak bele. Ezáltal a fogantyúk mindig a megfelelő helyzetbe kerülnek és kevesebb a sérülékeny alkatrészek száma. A zár állapotát pedig a Fliegl Safe-Lock telematikai rendszer tudja figyelni, amely illetéktelen ajtónyitáskor riasztást küld, illetve beindítja a pótkocsi saját szirénás riasztóját. A Fliegl Roof non elastic nevű, nagy szilárdságú alumínium tetőoszlopok növelik a felépítmény stabilitását, biztonságosabbá teszik a rakományrögzítést és hatékonyabbá a munkafolyamatokat.
Fliegl X-tra Long Twin
Teljesen egyedülálló a piacon az X-tra Long Twin, amely egy 15,15 méter hosszú, kéttengelyes, függönyponyvás pótkocsi. A csupán 5,7 tonna saját tömegű pótkocsi terhelhetősége több mint 25 tonna, kéttengelyes kialakításával pedig 2,8 literrel csökkenti a száz kilométerenkénti tüzelőanyag-fogyasztást a háromtengelyesekhez képest. A MegaRunner Twin 200 X-tra Long újdonsága a vázkeretbe épített Load-Lock profil, amely a feszítőhevederek rugalmas rögzítését teszi lehetővé. A RoadRunner Greenlight Coil tekercsszállító saját tömege hat tonna, ugyanakkor a terhelhetősége 29 tonna, vályúja pedig 7040 milliméter hosszú, amelyhez kilenc pár, egyenként öt tonna teherbírású rögzítési pont tartozik. A billencsek terén a Stone Master Greenlight jelentette az újdonságot, amely 24,5 köbméteres, a könnyű ürítés érdekében hosszirányban enyhén kúpos puttonyával 5,5 tonna saját tömeg mellett 29,5 tonna teherbírást kínál. A Swap Runner Maxi-L cserefelépítményes félpótkocsi különlegessége pedig az állítható hosszúságú vonórúd. A modell 7,82 méteres felépítményt is hordozhat, saját tömege 3,1 tonna, míg terhelhetősége 14,9 tonna.
Fliegl Vario V2+
A Vario V2+ konténeralváz minden szokványos konténermérethez könnyedén hozzáigazítható, ugyanis négyféle hosszúságra állítható be a Tele Control teleszkópos rendszer segítségével. Saját tömege csupán 4900 kilogramm, hasznos teherbírása pedig 33 100 kilogramm.
Fliegl CLG Dolly
A Fliegl CLG Dolly is az IAA-n mutatkozott be, amely hidraulika és elektronika alkalmazása nélkül, csupán mechanikusan működik, így 1300 kilogrammal könnyebb versenytársainál. Az 1900 kilogramm saját tömege mellett 11 500 kilogramm teherbírású. Mindemellett a gyártó a Logistics 4.0 telematikai rendszert is bemutatta az IAA-n.
Goldhofer
A Goldhofer az IAA-n tartotta az STZ-PK, azaz Arcus PK világpremierjét. Az új, mélyágyas félpótkocsi rakfelülete 785 milliméter magas, a felfüggesztések rugóútja pedig 600 milliméter. A korszerű anyagoknak és gyártástechnológiának köszönhetően a jármű a saját tömeg tekintetében is élenjáró, míg terhelhetősége eléri a 130 tonnát. Különlegessége továbbá az önbeálló, kényszerkormányzott lengőtengelyek alkalmazása, amelyeknek köszönhetően a tréler széthúzásakor nem kell kézzel utánállítani a kormányzást. A modell 6-11 tengellyel rendelhető, amelyek teherbírása 12 tonna, a jármű teljes szélessége pedig 2,75 vagy 3,0 méter lehet.
Goldhofer Arcus PK
Tavaly mutatkozott be a piacon az STN-L 3 mélyágyas tréler is, amely kifejezetten ideális építőipari alkalmazásokhoz. Hidraulikus rámpával is rendelhető, a gépek lekötözését pedig okosan kialakított rögzítőrendszer segíti. A 2,55 méter széles jármű tengelyeinek teherbírása tíz tonna, a legnagyobb megengedett nyeregterhelése 18 tonna. A szélerőművek lapátjainak szállításához kifejlesztett Ventum trélerekhez kínált Bladex lapátemelővel pedig a Goldhofer elnyerte a 2019-es Pótkocsi-innovációs díjat. Ezek a járművek akár hetven méter hosszú lapátokat is szállíthatnak, méghozzá úgy, hogy a Bladex berendezés magasba emeli a lapát hátsó, túlnyúló részét. Így könnyebb és biztonságosabb a manőverezés menet közben, például körforgalmakban vagy útkereszteződésekben. Ezenkívül egy új vezérlőrendszert is bemutatott a gyártó a mélyágyas trélerekhez SmartControl néven. Ezzel a kezelőszemélyzet olyan funkciókhoz férhet hozzá a távirányítóról vagy a kezelőpanelről, mint a vontató motorjának leállítása, illetve beindítása, a tengelyek beállítása és a rámpa működtetése.
Kässbohrer
Kässbohrer Captain
A zárt kivitelű autószállító félpótkocsik új generációját mutatta be Capitan néven a Kässbohrer Hannoverben. A jármű tervezésekor új műszaki koncepciókat is alkalmaztak, többek között az egyre nagyobb és nehezebb SUV-típusok követelményeihez igazodva. Ezenkívül a nyitott autószállító pótkocsikon, illetve felépítményeken is számos olyan újítást vezetett be a gyártó, amelyek könnyebbé teszik a gépkocsivezetők munkáját és fokozzák az üzemeltetés gazdaságosságát.
Knapen Trailers
Knapen Extreme
Az IAA-n tartotta világpremierjét a Knapen Trailers új mozgópadlós félpótkocsija, az Extreme. Nevéhez illően a modell rendkívül kopásálló acélból készül, így jól megfelel erősen koptató anyagok, például építési törmelékek, autóroncsok vagy gépalkatrészek szállításához. A rakománytól függően különböző mozgópadlók választhatók. A teljesen önhordó jármű vázszerkezete pedig nagy szilárdságú acélból áll, így könnyebb a piaci versenytársainál. Hátul védőlemez alkalmazása helyett távirányítással behúzhatók a hátsó lámpák az ürítéshez. A nagy térfogatú felépítmény hátsó raktérajtói is acélból készülnek, ezenkívül LED-es munkalámpák könnyítik a munkavégzést.
Knapen Next
A Next mozgópadlós félpótkocsival is találkozhattak a látogatók a holland gyártó standján. A Next összes hegesztési műveletét robotok végzik, ez több mint négyszáz méternyi varratot jelent járművenként. Az alváz csavarozásához használt hidraulikus szerszám pedig automatikusan állítja be a szükséges meghúzási nyomatékot. A K200-Light teljesen alumíniumból készül, így 6,95 tonna saját tömegével ez a legkönnyebb mozgópadlós félpótkocsi a piacon, miközben 92 köbméteres raktere akár 35 tonnával is terhelhető.