Hannoverben, az IAA-n bemutatott Scania konnektoros hibrid jármű nulla károsanyag-kibocsátással képes megtenni tíz kilométert és bemehet belvárosi zónákba is. A márka ebben és teljesen villamos ikertestvérében látja a városi mobilitás egyik eszközét.
Hirdetés:

Következetesen halad a Scania az elektromos közlekedés útján, hibrid teherautója megbízhatóságot, a fékezési energia visszanyerését, nagy hatótávot, korlátozott ideig kipufogás nélküli közlekedést és versenyképes gazdaságosságot ígér. Új járművét soros, öthengeres, gázolajjal és hidrogénezett növényi olajjal (HVO) egyaránt üzemeltethető DC09 dízelmotor 280, 320 vagy 360 lóerős kivitele hajtja, amelynek 130 kilowatt (177 lóerő) teljesítményű és 1050 newtonméter nyomatékú elektromos forgógép segít. A lítiumion-akkumulátor eléggé szerény 7,4 kilowattóra tárolására képes, de a teherautó azért képes akár tíz kilométert teljesen elektromos módban megtenni, leállított belső égésű motorral, mert a segédberendezések, például a kormányrásegítő szivattyúja és a fékrendszer levegősűrítője is elektromos hajtású. A gyári szakemberek szerint hibrid gépkocsijuk HVO-val üzemelve 92 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. A Scania hibridje (HEV) 2018 novemberétől rendelhető, a konnektoros hibrid (PHEV) 2019-ben követi.

 -

Rakodás, illetve a pihenőidő alatt is tölthető külső forrásról az akkumulátortelep

E járművek kapcsán bepillantást nyerünk a Scania elképzeléseibe. Városokban tíz éven belül teljes mértékben átvehetik a feladatokat az elektromos haszonjárművek. Az átmeneti időszakban viszont a hibridek és az alternatív tüzelőanyaggal üzemelő motorok, illetve ezek kombinációi lehetnek a leggazdaságosabbak. A svédek új hibridjeinek rendelkezésre állása és karbantartási igénye hasonló a hagyományos típusokéhoz. Elsősorban áruterítésre lesznek használhatók, mivel mind emissziójuk, mind 72 decibel alatti zajszintjük megfelel a legszigorúbb elvárásoknak.
Az egésznek az Achilles-sarka természetesen az akkumulátorok csekély kapacitása.

 -

A jármű teljesen feltöltött akkuval indul munkába a telephelyről, menet közben visszanyeri a fékezési energiát, majd tölteni kell a rakodások, illetve a vezető pihenőideje alatt. Közönséges konnektorról 22 kilowatt töltőteljesítmény mellett húsz perc alatt tölthető fel. A jármű vezérlése kiküszöböli a nagy igénybevételi csúcsokat és a teljes lemerülést, hogy hosszabb legyen a telep élettartama – négy és hét év közötti időszakról van szó. Ha előre tudja a sofőr, hogy zéró emissziójú területre kell behajtani, a dízelmotorral is töltheti az akkumulátort. A műszerfali monitorról jól követhető a rendszer működése, például figyelmeztet, ha a fékezés erősebb, mint amire a rekuperációs rendszer képes, tehát a súrlódásos féknek kell belépni. A kormányoszlopról kapcsolható lassítóféknek öt fokozata van, az első háromban áramot termel vissza, és csak az utolsó kettőben lép be a kipufogófék.
Tiszta és csendes – de korántsem egyszerűen üzemeltethető a holnap hibrid teherautója. A városok élhetőségéért cserében meg kell békélni drágább és összetettebb technikával, valamint odafigyelőbb járműhasználattal. Valamit valamiért… 

 -