Több hónapig tesztelt földgázüzemű IVECO tehergépkocsikat a Waberer’s cégcsoport. A tesztek igen kedvező eredményekkel, illetve tapasztalatokkal zárultak, így akár már jövőre ilyen járművek kerülhetnek a cégcsoport flottájába.
Hirdetés:

Szakmai körökben igen nagy érdeklődésre számot tartó sajtótájékoztatón számoltak be a Waberer’s cégcsoport, az IVECO járműgyártó, a márka hazai vezérképviseletét ellátó DanubeTruck Magyarország Kft. és a Shell Hungary Zrt. képviselői a projektről és a teszt eredményeiről.
Lajkó Ferenc, a közel 4500 járműszerelvényt üzemeltető csoport vezérigazgatója kihangsúlyozta, hogy vállalata szeretne nemcsak követője, hanem trenddiktálója lenni a fenntartható fuvarozás megteremtésének. A jövő érdekeit képviselve szeretne aktívan részt venni a fejlesztésekben, a tesztelésekben és a politikai döntéshozatali folyamatok támogatásában. Ezért a Waberer’s cégcsoport folyamatosan szem előtt tartja az innovációt, amiben az IVECO és a Shell is kiváló partner.

 -

A CNG- és az LNG-üzemű modellek esetében a motortechnika ugyanaz, csupán a tüzelőanyag tárolási módja különbözik. A sűrített földgázt (CNG) gázhalmazállapotban, 200-250 bar nyomáson tárolják a palackok.

 

Átfogó tesztprogram
Budai László, a Waberer’s International Nyrt. műszaki és beszerzési igazgatója részletesen ismertette a tesztprojektet. A gondolat tavaly év végén született meg náluk, majd év elején tárgyalásokat kezdtek az LNG-üzemű, azaz cseppfolyósított földgázzal hajtott nyerges vontatókat kínáló járműgyártókkal. Végül az IVECO vállalatban találták meg a megfelelő agilitást, összhangot és szinergitást. A tesztek a nyár második felében kezdődtek el valós fuvarfeladatok teljesítésével. A Waberer’s International Nyrt. egy IVECO Stralis NP 460 LNG nyerges vontatót tesztelt nemzetközi fuvarozásban, a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. pedig egy IVECO Stralis NP 400 CNG nyerges vontatót, illetve egy IVECO Daily NP CNG 3,5 tonnás, HI-MATIC automatikus sebességváltóval szerelt zárt furgont belföldi elosztófuvarozásban.

 -

A CNG- és az LNG-üzemű modellek esetében a motortechnika ugyanaz, csupán a tüzelőanyag tárolási módja különbözik. A cseppfolyósított földgázt (LNG) -160 Celsius-fokra lehűtve, cseppfolyós halmazállapotban hordozzák a különlegesen hőszigetelt tartályok.

 

Már ma is megoldható a tankolás
A sajtótájékoztatón az LNG-s vontatóval szerzett tapasztalatokról számolt be részletesebben Budai László. Először is arra a kérdésre keresték a választ, hogy hol lehet cseppfolyósított földgázt tankolni Európában. Sajnos hazánkban egyelőre sehol sem, hozzánk a legközelebbi töltőállomás Linznél található. Azonban a Stralis NP 460 LNG modell piacvezető hatótávolságával ez nem jelentett problémát, akár egy kelet-magyarországi rakodóhelyet is elérhettek Linztől oda-vissza. Ezenkívül Nyugat-Európában folyamatosan szaporodnak az LNG-töltőállomások, és ebben a Shell is jelentős szerepet vállal, tudtuk meg Veér Lajostól, a Shell Hungary Zrt. üzemanyagkártya-üzletágának és flottamegoldásainak értékesítési igazgatójától. Már külön LNG-s euroShell üzemanyagkártyát is kínál a cég. Jelenleg Európában több mint száz LNG-töltőpont áll rendelkezésre, és már hazánkban is épül az első töltőállomás az M0 autóút mentén. Budai László szerint a nyugat-európai fuvarok szervezésében nem jelentett különösebb nehézséget, hogy LNG-s járművet üzemeltettek.
Ez persze a Stralis NP 460 LNG hatótávolságának is köszönhető, amely a gyakorlatban 1400-1600 kilométerre adódott a teszt során, tehát nagyon jól közelíti a gyártó által kommunikált értéket. Így a jármű megfelel a Waberer’s International Nyrt. ezer kilométer feletti átlagos fuvarhosszaihoz. Egyszer sem fordult elő, hogy problémát jelentett volna a töltőállomás biztonságos elérése.

 -

A Daily NP CNG gyakorlati hatótávolsága a kisebb térfogatú palackcsomaggal közel háromszáz kilométer, míg a Stralis NP 400 CNG vontatóé körülbelül ötszáz kilométer, így ezeket a járműveket a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. tesztelte belföldi elosztófuvarozásban

 

Elegendő erő
A következő kérdés az volt, hogy elegendő-e a modell teljesítménye. Főként a jármű tesztelésére kijelölt tapasztalt gépkocsivezető rendszeres visszajelzései alapján elmondható, hogy a gázüzemű Stralis jól megbirkózott a nemzetközi fuvarfeladatokkal, még a hegyvidéki szakaszokon is. Érezhetően nem volt annyira nyomatékos, mint egy szintén 13 literes, 460-480 lóerős mai dízelmotor, de minden fuvarfeladat során megfelelően helytállt és az elvárható átlagsebességet tudta teljesíteni. Csendes és kulturált működésének köszönhetően pedig a járművezető kifejezetten megkedvelte ezt a motort az együtt töltött közel húszezer kilométer alatt.

 -

 

Gazdaságilag is egyre életképesebb
A Waberer’s International Nyrt. szakemberei természetesen gazdasági elemzéseket is végeztek. Az egyik fő sarokpont, hogy az LNG-üzemű vontatók beszerzési ára ma még 30-40 százalékkal nagyobb, mint a dízeleké, persze ez a technológia elterjedésével és a darabszámok növekedésével jelentősen csökkenhet. Cserébe jóval gazdaságosabb az üzemeltetés, hiszen a teszt során valós európai fuvarkörülmények között 23,5 kilogramm/100 kilométeres átlagos tüzelőanyag-fogyasztást ért el a Stralis NP 460 LNG, miközben a cseppfolyósított gáz adók nélküli ára Európa-szerte kilogrammonként 60-70 eurócent, míg a gázolajé literenként 85-100 cent. Így a Waberer’s International Nyrt. flottájára jellemző évi 130 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett jelenleg körülbelül ötévnyi üzemelés után érhető el a megtérülési pont. Ám a közeljövőben ez az idő minden bizonnyal rövidül majd.
Mindemellett elenyésző hátrányokkal kell csak számolni az LNG-s járművek üzemeltetésekor. A tankolás fokozott odafigyelést igényel, védőszemüveget és védőkesztyűt kell használnia a gépkocsivezetőnek, akinek biztonsági oktatáson is részt kell vennie. A szervizműhelyt szintén fel kell készíteni a gázüzemű gépkocsik kiszolgálására, szikramentes működést kell biztosítani, illetve a szerelőket is megfelelő továbbképzésben kell részesíteni.
Összegzésként a teszt rámutatott arra, hogy az LNG-s technológia megfelelően integrálható a vállalat flottájába. Ezért a Waberer’s cégcsoport jövőre jó eséllyel gázüzemű IVECO tehergépkocsikkal bővíti járműparkját. Ezzel pedig erőteljes véleményformáló szerepe révén utat nyithat e környezetkímélő és gazdaságos alternatív hajtásmód hazai elterjedéséhez.

 -

A teszt tapasztalatai szerint a gázüzemű IVECO tehergépkocsik már jelenleg is megfelelően alkalmazhatók a Waberer’s cégcsoport flottájában