Mi is ott voltunk a világ legnagyobb haszonjárműipari, logisztikai és közlekedési szakkiállításán: ez a 67. hannoveri IAA. Képes összefoglalónk első részében a 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépkocsik újdonságait vesszük sorba.
Hirdetés:

Összhangban az iparág határozott növekedésével a hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás méretei is rekordokat döntöttek 2018-ban. Minden eddiginél nagyobb, 282 ezer négyzetméteres területen a világ 48 országából 2174 kiállító mutatta be a termékeit, a szolgáltatásait és az innovációit. Legalább ennyire fontos rekord, hogy a kiállítók 435 világpremiert tartottak az IAA-n, 31 százalékkal többet, mint 2016-ban. A 2016-osnál is kicsivel több, mintegy negyedmillió helyszíni látogató mellett hatvanmillióan online kapcsolódtak a kiállításhoz. A sajtónapon 54 országból több mint 2100 újságíró vett részt a rendezvényen.   

 -

BMC TUĞRA építőipari fülke-alvázként

BMC

Igen tekintélyes standdal képviseltette magát a legnagyobb török haszonjárműgyártó, a BMC az idei IAA-n. Itt tartotta ugyanis vadonatúj tehergépkocsi-családja, a TUĞRA világpremierjét. Az építőipari és közúti típusokat egyaránt felvonultató család tagjai elődeikhez képest korszerűbb megjelenéssel, könnyebb alvázzal, hatékonyabb hajtáslánccal, hosszabb szervizintervallumokkal és kisebb teljes birtoklási költséggel büszkélkedhetnek. A közúti modellekben olyan megoldásokkal igyekszik a BMC lépést tartani az európai gyártókkal, mint a hétcolos kijelzővel rendelkező navigációs és multimédia-rendszer, a multifunkciós kormánykerék, a nagy központi kijelző, a sokféleképpen állítható vezetőülés, a hűtőrekesz és az egyedi belső világítás.

 -

BMC TUĞRA nyerges vontatóként

DAF

Egy jó kis időutazással is felért a DAF 2500 négyzetméteres standjának meglátogatása. Itt ugyanis a vörös jubileumi XF vontató és a szintén vörös, 1967-es 1600-as teherautó arról árulkodott, hogy a holland gyártó egyrészt büszke kilencvenéves múltjára. Másrészt a 2018-as Év Tehergépkocsija díj matricáját viselő kék CF és XF járművek azt bizonyították, hogy a holland márka a jelen egyik vezető gyártója. A középpontban álló fehér LF Electric, CF Electric és CF Hybrid modellek pedig arra utaltak, hogy a DAF felkészült a jövőre. A három kor járműveinek fényezése történetesen éppen a hollandok nemzeti színeit jelképezte.

 -

DAF XF 90th Anniversary Edition jubileumi kiadás

A CF Electricet és a CF Hybridet már részletesen bemutattuk, sőt, a hibridet már vezettük is, ám az elektromos LF-fel itt találkozhattunk először. Ez egy 19 tonna össztömegű városi elosztó-tehergépkocsi, amelynek elektromos hajtáslánca a Cummins technológiáját képviseli. Villanymotorjának állandó teljesítménye 195 kilowatt (266 lóerő), míg csúcsteljesítménye 250 kilowatt (340 lóerő). Akkumulátorcsomagjának kapacitása elérheti a 222 kilowattórát, így a hatótávolság 220 kilométer is lehet teljes terhelés mellett. Mivel az akkumulátorcsomag moduláris, mérete az üzemeltető elvárásaihoz igazítható. A CF Electric üzemeltetői tesztelése még az idén megkezdődik, míg a másik két alternatív modellé jövőre. Továbbá arról is beszámolt a DAF, hogy a 2017-ben az európai piacon elért 15,3 százalékos részesedését az idei első félévben 16,5 százalékosra tornászta fel.

 -

DAF CF Electric, CF Hybrid és LF Electric

Ford Trucks

Óriási érdeklődést váltott ki a török Ford Trucks standja az IAA-kiállításon. Egyfelől a háttérben forgó, elektromos hajtású, önvezető F-Vision – Future Truck futurisztikus tanulmányvontatóval. Valamint sokkal inkább az előtérben álló, vadonatúj fejlesztésű F-MAX nyerges vontatóval, amely rögtön el is nyerte a szakma legrangosabb kitüntetését, a 2019-es Év Tehergépkocsija díjat. A gyártó ezzel a járművel szeretne betörni az európai piacra, méghozzá a legmagasabb szintű igényeket támasztó távolsági fuvarozási szegmensbe. Elődjével, a hazánkba tavaly bevezetett Cargo típussal szemben az F-MAX-nak jó esélyei vannak a sikeres szereplésre. Hiszen korszerű megjelenésű fülkéje végre megfelelő méretű, a belsőtér tágas és igényes kivitelezésű.

 -

Ford Trucks F-Vision – Future Truck futurisztikus tanulmányvontató

Az F-MAX műszerfala is teljesen a mai kor színvonalát nyújtja. Sőt, nyolccolos, színes, grafikus központi kijelzőjét vagy multifunkciós kormánykerekét több neves európai vetélytársa megirigyelhetné. Továbbá olyan korszerű megoldásokat sem nélkülöz, mint a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, az Apple CarPlay, a teherautós navigációs rendszer, a távdiagnosztika és egyéb hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatások, a vezetési stílus kiértékelése és a fedélzeti internetkapcsolat. A Ford Trucks saját fejlesztésű, 12,7 literes Ecotorq dízelmotorja pedig az 500 lóerő legnagyobb teljesítménnyel és 2500 newtonméter forgatónyomatékkal a legtöbb európai alkalmazáshoz kiválóan megfelel. Az újdonságot egy külön cikkben részletesen is bemutatjuk.

 -

A 2019-es Év Tehergépkocsija, a vadonatúj Ford Trucks F-Max

GAZ

Több újdonsággal érkezett Oroszország legnagyobb haszonjárműgyártója, a GAZ is az IAA-ra. Bemutatta a Sadko Next jobbkormányos terepes tehergépkocsit, amelynek hasznos teherbírása 3,0 tonna, szabad hasmagassága pedig 315 milliméter. Az első tengely hajtása, illetve a terepáttétel gombnyomással kapcsolható a műszerfalról. Továbbá itt debütált a kiváló terepjáró képességű Vepr Next pickup, amely munkaautónak éppúgy kiválóan alkalmas, mint expedíciós járműnek.

 -

GAZ Vepr Next pickup

Szintén itt álltak először az európai nagyközönség elé az Ural Next 6×4-es közúti teherautói, amelyek 16 tonna teherbírású billencsként, 19 tonna terhelhetőségű fülke-alvázként és akár 62 tonna szerelvényössztömegű nyerges vontatóként is készülnek. Hajtott tengelyei persze differenciálzárakkal teljesen összezárhatók. Választható háromszemélyes rövid-, illetve hétszemélyes duplafülke is. A kiállított modell 11 köbméteres tartányos felépítményt, illetve 328 lóerős, Euro V-ös YMZ-536-os dízelmotort kapott. Az YMZ-534-es dízelmotor viszont már Euro VI-os, SCR-es változatban is készül. A négyhengeres, 4,43 literes erőforrás 170 és 210 lóerő közötti teljesítményszintekkel szerepel a kínálatban. Ezenkívül megjelent a GAZ Connect digitális telematikai platform is.

 -

Ural Next 6×4-es közúti teherautó